הסרט הטוב ביותר או הסרט המגוון ביותר? האקדמיה האמריקנית לקולנוע הודיעה אמש (ג') על שינוי דרמטי בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, שנועדה לעודד גיוון וייצוג תרבותי ושוויון מגדרי, הן על המסך והן מאחורי הקלעים. ההחלטה הגיעה לאחר שבשנים האחרונות נשמעת ביקורת רבה על חוסר הגיוון בהוליווד ובתעשייה בפרט, ועל כך שרוב המועמדים בקטגוריות הנחשבות עדיין גברים לבנים.
1 צפייה בגלריה
טקס האוסקר
טקס האוסקר
האוסקר משנה את פניו
(צילום: gettyimages)
לפי התקנון העדכני, החל מ-2024 סרט יוכל להיות מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר, רק אם הוא יעמוד בשני קריטריונים מתוך ארבעה שהאקדמיה קבעה. הקריטריון הראשון מתייחס לייצוג הדמויות על המסך. כדי לעמוד בו, סרט חייב לכלול דמות ראשית או דמות משנית מרכזית המשתייכת לקבוצה אתנית שסובלת מייצוג דל בתרבות הפופולרית. אופציה נוספת לעמוד בקריטריון היא שלפחות 30 אחוז מהתפקידים המשניים יציגו דמויות משתי קבוצות אתניות לא מיוצגות, או לחלופין, שהעלילה תתמקד בקבוצה מקופחת. לפי האקדמיה האמריקנית לקולנוע, הקבוצות האלה כוללות נשים, אנשים בעלי צבע עור לא לבן, חברים בקהילה הלהט"בית ואנשים עם מוגבלויות.
הקריטריון השני מתמקד בצוות שעובד מאחורי הקלעים. כדי לעמוד בקריטריון, על ההפקה למנות לשני תפקידים בכירים אנשים מקבוצות לא מיוצגות, ושלפחות אחד מהם ישתייך לקבוצה אתנית לא מיוצגת. בנוסף, על הצוות לכלול לפחות שישה חברי צוות מקבוצה לא מיוצגת. לחלופין, אם לפחות 30 אחוז מחברי הצוות שייכים לאחת מהקבוצות הלא מיוצגות, הסרט יעמוד בקריטריון.
הקריטריון השלישי מתייחס למתן הזדמנויות לעובדים שבדרך כלל נבצר מהם להשתתף בתעשיית הקולנוע, לדוגמה, באמצעות העסקתם כמתמחים, והקטגוריה הרביעית מתייחסת לתהליך השיווק, יחסי הציבור ותנאי ההפצה של הסרט.
כאמור, השינוי לא יחול על טקס האוסקר הקרוב, ולמעשה ייצא לדרך רק באוסקר ה-96 שיתקיים ב-2024. עם זאת, סרטים שיצאו במהלך 2021 ואילך ידרשו למלא את הטופס המבוקש, ככל הנראה לצורכי ניסוי ובקרה של האקדמיה. נכון לעכשיו, קשה לחזות האם מדובר בצעד שיצליח להביא לשינוי משמעותי בתעשיית הסרטים, או שלמעשה מדובר בטופסולוגיה מסובכת ומפותלת, שהקשר בינה לבין אמנות מקרי ביותר.