כמיטב המסורת, לכבוד החג שלפנינו ולאחר מבול המבצעים שמאחורינו, מצדדינו ומלפנינו - אספנו מבחר ספרים שישמחו ויעשירו את עולמם של ילדי ישראל. בתקופת חוסר ודאות, חשוכת תרבות, קולנוע, הופעות ומוזיאונים - טוב וראוי להיצמד למוכר, הזמין והבטוח. ועם כל הכבוד למתנות חג בדמות צעצועים ומשחקים (ויש כבוד רב), מה יישאר לנו ללא אמנות? האם לא מוטלת עלינו, ההורים, חובה להעשיר את עולמם הפנימי של ילדינו? והדרך הכי פשוטה וזמינה להעניק לילדיכם (ולעצמכם) חוויה תרבותית היא כמובן ספרים. כל אחד מהם הוא כניסה סודית לעולם ומלואו שמחכה בפנים, שופע הרפתקאות, צבעים ודמיון.
כמו הרבה תחומים אחרים, גם ענף הספרים נמצא בעיצומו של משבר מתמשך. רוב חנויות הספרים סגורות והרשתות סובלות מירידה חדה במכירות. ההוצאות הורידו פרופיל ומתעסקות רק במכירת ספרים שכבר היו לקראת השלמה. חוזים על ספרים חדשים לא נחתמים, רוב העובדים יצאו לחל"ת, בתי הדפוס עמדו מלכת וסופרי הילדים ספונים בבתיהם, במקום לפגוש את קוראיהם האהובים. בצעד חצי נואש, ההוצאות יוצאות במבצעים חסרי תקדים במכירה ישירה (שכדאי לכם לנצל ולהעשיר את הספרייה הביתית).
"לעולם הספרות יש קצב איטי מטבעו. התהליכים נוטים להתארך והסופרים מורגלים בתרגול דחיית סיפוקים", אומרת הסופרת נטעלי גבירץ, "כאשר מכרים שואלים אותי לאחרונה: 'נו, נו, מה קורה עם הספר? התשובה שלי היא שיש מגיפה עולמית, והלוואי שהספרים יעברו אותה בשלום, כמו כולנו. לי אישית יש שלושה ספרים בדרך, הם קרובים מאוד ללבי, אנשים טובים עמלו ועמלים עליהם, וכשאני לא נופלת למחשבות אפוקליפטיות אפלות, הם ממלאים אותי תקווה ואני מצפה לצאתם לאור בעתיד מדומיין ובריא יותר". אנו מצטרפים למשאלת הלב שבעתיד הנראה לעין ישובו החיים למסלולם, אך בינתיים בואו נקנה ונקרא הרבה ספרים ונגרש את החושך בצורה תרבותית ומרחיבת נפש.

טוק טוק טוק דופקים בדלת!

מאת: דבורה בושרי | איורים: איתן אלוא | הוצאת ספריית פועלים
ספר מחמם לב בטעם של פעם על יחסי שכנות טובים ומיטיבים. הילד חיים אוהב לבקר את השכנה שלו, יעל - ולה יש זמן וחשק לארח אותו. בזה אחר זה מגיעים אל ביתה של יעל גם אחיו של חיים והוריו, והשמחה רבה. המפגש מעמיד אותם זה מול זה: משפחה מרובת ילדים, קולנית ועסוקה מול הרווקה העוסקת בהגשמה עצמית, בכתיבה. הספר כתוב בחרוזים והוא קולח ומתנגן, עם מילים חוזרות כמו "טוק טוק טוק", לשמחת הפעוטות. בסופו, כאשר המשפחה מזמינה את יעל אליהם לארוחת הערב ישנה סגירת מעגל, בו כל אחד תורם לשני ממה שיש לו בשפע – השכנה מעניקה להם מקום וזמן, והמשפחה נותנת ליעל תחושת שייכות וחמימות. האיורים של איתן אלוא פשוט נפלאים, ומוסיפים לסיפור נפח, אופי והומור.
להורים אפשר לספר כי דמותה של יעל השכנה, המזכירה את לאה גולדברג בספר "ניסים ונפלאות", מבוססת על ניסיון העבר של הסופרת כאשר גרה בצעירותה בירושלים בשכנות למשפחה מרובת ילדים.
שורה לציטוט: "וכך עוברות להן שעה-שעתיים. / והנה, דופקים בדלת! / טוק טוק טוק".
מתאים לגילאי 5-3, מנוקד.

יש קיר באמצע הספר

מאת: ג'ון אייג'י | מאנגלית: רוני בק | הוצאת תכלת
עוד להיט מבית היוצר של "חיים על מאדים". הפעם, באמצע הספר ניצב קיר לבנים, בכל כפולות העמודים, והקוראים הצעירים מוזמנים לעקוב אחר מה שמתרחש משני עבריו. בצד ימין אנו פוגשים אביר קטן ותמים, אשר משעין סולם על הקיר, ותוך כדי טיפוס מסביר לנו למה הצד שלו בטוח בעוד בצד השני ישנו, על פי השמועות, ענק מפחיד. אבל האביר לא שם לב שהצד שלו לא באמת בטוח, כי מי ים עולים בו בהדרגה, ומופיעים בו יצורים שונים ומאיימים, בעוד בעלי החיים מצד שמאל של הקיר בורחים בבהלה. ואז מגיע הענק. כאשר המים מאיימים להטביע את האביר, הוא שולח יד ומציל אותו. מסתבר שזהו ענק נחמד. וכך מתהפך עליו עולמו של האביר, והוא לומד שהדברים הם לא כפי שהם נראים לפעמים.
אולי זהו מסר ברור מידי וקצת דידקטי עבורנו, הקוראים המבוגרים, אך הילדים מופתעים מהטוויסט בעלילה ופשוט נהנים. בכפולת העמודים האחרונה הקיר נעלם, והיא מוקדשת לכל משתתפי הספר, כולל מוריס סנדק ו"ארץ יצורי הפרא" שלו. איורים נהדרים, הומור למכביר – אין ספק שאייג'י עושה זאת שוב.
שורה לציטוט: "זה לא אמור לקרות בצד הזה של הספר!"
מתאים לגילאי 6-3, מנוקד.

הנסיכה והאבן

את: רות קלדרון | איורים: אלונה מילגרם | הוצאת מודן
אגדה יפהפייה בלבוש מודרני המאוירת ביד אמן. יותר נכון, יד אמנית. מסופר על נסיכה משכילה וסקרנית שאביה אתגר אותה בחידה: איך אפשר להעביר לארמון אבן גדולה מכיכר הנמל אל חדרו שבארמון. הנסיכה נדהמת לגלות שמדובר בסלע עצום וכבד שאף אחד לא מסוגל להרים, וכעת עליה לחקור ולגלות כיצד לפצח את האתגר. היא מציעה פרס לפותרים, מתייעצת בחכמים שבאנשי הממלכה, שוברת את הראש, ולבסוף מוצאת בעצמה פתרון יצירתי ומדהימה את אביה. כיצד פתרה הנסיכה את החידה? תצטרכו לקרוא כדי לגלות. מוסר השכל מובטח.
הסיפור מבוסס על משל חסידי בשם "האבן הגדולה" מאת הרבי נחמן מברסלב, אך כאן הנסיך הפך לנסיכה, עובדה המשנה את יחסי הכוחות מול המלך וכן מול הקוראים. האיורים של אלונה מילגרם מעניקים לספר אווירה קסומה ונאיבית, ומזמינים אותנו לצלול אל מרחבי הסיפור והזמן.
שורה לציטוט: "'אפשר לעזור?' שאלו. / 'לא, תודה', אמרה הנסיכה, 'אני שוברת יופי בעצמי'".
מתאים לגילאי 7-4, מנוקד.

פרידה קאלו – דיוקן של אמנית

מאת: לוסי בראונרידג' | איורים: סנדרה דיקמן | נוסח עברי: ענת עינהר | הוצאת צלטנר
ספר מסדרת "דיוקן של אמנ/ית" שמתרגמת ומוציאה לאור בהקפדה עילאית הוצאת צלטנר (להבדיל מספר נוסף על קאלו בסדרת "קטנות-גדולות" של אותה ההוצאה). בסדרה היפהפייה הזו יצאו בינתיים שני ספרים נוספים – של וינסנט ואן גוך ושל קלוד מונה, וגם הם מספרים בקצרה את הביוגרפיה של כל אחד מהאמנים, עם דגש על יצירות האמנות המפורסמות והדרך האמנותית שלהם. בקיצור, הסדרה מיועדת לשוחרי אמנות צעירים, שמתעניינים ביצירה ובמי שעומד מאחוריה. הספר שוטח את סיפורה של האמנית המקסיקנית המפורסמת ביותר בעולם, על חייה הסוערים והטרגיים שהסתיימו בגיל צעיר (יחסית), ומשולבים בו ציוריה הידועים ביותר. לאורך הסיפור בולטים העצמאות שלה כאישה בעולם גברי, עולמה הפנימי העשיר, ומעל הכל - אהבתה לארצה ולשורשיה, אותם לא זנחה אפילו כשהעמידה תערוכות וטיילה ברחבי העולם.
האיורים הנאיביים של בראונדרידג' הולמים את רוח התקופה והסגנון של האמנית, ותענוג לדפדף בספר וליהנות ממניפת הצבעים ומהאיורים המפורטים שמערסלים את ציוריה. על התרגום הופקדה ענת עינהר, אמנית וסופרת, שהפיקה את המרב מהטקסט. ספר חובה לאמניות/ים צעירות/ים (ולהוריהם, שישמחו לפאר בו את מדף הספרים הכי בולט בסלון).
שורה לציטוט: "הציורים שלה נוגעים בנפשם של אנשים בכל העולם, אבל שורשי הלב של פרידה תמיד נותרו נעוצים במקסיקו האהובה שלה".
מתאים לגילאי 8-5, מנוקד.

השן שהתנדנד לה הילד

מאת: מאיר שלו | איורים: מישל קישקה | הוצאת עם עובד
ספר ילדים שנראה כאילו נחת היישר משנות ה-80, אז אייר קישקה את הספר הנהדר "חולצת האריה" מאת אורי אורלב. אפילו הגיבור של הספר הזה דומה לגיבור ההוא. גם הצבעוניות המונוכרומטית תורמת לנוסטלגיה. אמנם זהו לא אחד הספרים המוצלחים והקוהרנטיים ביותר של מאיר שלו, אבל כל סיפור שלו הוא חגיגה של הומור ושנינות המשמחת ילדים בכל גיל. שלו אוהב לקחת חפץ, להאניש אותו ולספר את הסיפור מנקודת מבטו, כפי שעשה בהצלחה גם בספרים "הצלחת שמתחת" ו-"הקטר שרצה לנסוע לרומא". ועם הצלחה לא מתווכחים. בסיפור הזה אנו פוגשים שן נחמדה שיום אחד מתחיל "להתנדנד לה הילד", ומתלווים להרפתקה מההתחלה ועד לסופה, כאשר השן, סליחה, הילד, נופל, והשן שמה אותו מתחת לכרית ומחכה לפיית הילדים שתביא לה מתנה.
ילד אחד שאני מכירה היטב ומתנדנד לכמה שיניים, שמח מאוד לשמוע את הסיפור, אפילו שהוא כבר לא מאמין בפיות.
שורה לציטוט: "גם השן התרגשה: 'כמה טוב! / הוא נפל לי סוף-סוף!'
מתאים לגילאי 8-5, מנוקד.

סדרת ממציאים ומגלים: זיגמונד פרויד

מאת: תמי שם-טוב | איורים: אלינה גורבן | הוצאת כנרת
סדרת "ממציאים ומגלים" כבר קנתה לעצמה שם איכותי ונציגיה מגיעים לבתים רבים, ולא בכדי. מדובר בביוגרפיות מעמיקות באופן יחסי לז׳אנר המיועד לגילאים אלו, המלוות בעריכה ובאיורים מוקפדים. הסופרת תמי שם טוב היטיבה לתמצת את עלילת חיי הגיבור לתוך סיפור המעורר עניין מעבר לגיבור ולפועלו, ושוב, כמו בספר על אלברט איינשטיין, הצליחה לעמוד באתגר ולהנגיש נושא מורכב וחצי מופשט לקהל הצעיר. בספר השמיני בסדרה, אנו מתוודעים לסיפורו רב התהפוכות של הרופא הראשון שמצא דרך לחקור את הנפש, הלא הוא זיגמונד פרויד, אבי תורת הפסיכואנליזה. פרויד, שאמו כינתה "זיגי, ילד הזהב שלי", נועד מילדותו לגדולות. כמו ילד יהודי טוב הוא בחר ללמוד רפואה, אך סקרנותו הביאה אותו לחקור את הקשר שבין הנפש לגוף, הוא התמחה בהפנוט, חקר חלומות וצלל אל מרחבי הלא-מודע. הרעיונות של פרויד התפרסמו בכל העולם, והוא פיתח את שיטת הטיפול בנפש כפי שאנו מכירים עד עצם היום הזה. להבדיל מהספרים העוסקים במדענים ובהמצאותיהם ההיסטוריות, ספר זה מנגיש לילדים את עולם הטיפול ומהווה עבורם גשר לנושא, אולי היה לציין כי ילדים רבים הולכים לטיפול ועד כמה זה תורם להם. בכל אופן, זהו ספר מעשיר אשר מציף את נושא הטיפול הנפשי, שפעם היה לא ידוע ואף מאיים וכיום מקובל ומועיל.
שורה לציטוט: "הלא-מודע, הסביר פרויד, הוא דבר טוב. על פי רוב הוא מגן עלינו. ממי? מעצמנו".
מתאים לגילאי 10-6, מנוקד.

נסו את זה בבית 2+1

מאת: מכון דוידסון לחינוך מדעי | איורים: פריאל חכים | הוצאת סיגליות
כל מי שגדלו על ברכי הספר "נסה ודע שעשועי מדע" ישמחו לגלות את צמד הספרים האלו, מבית היוצר של מדעני מכון דוידסון, אשר חושפים את הקהל הצעיר והסקרן למגוון ניסויים מדעיים עם חומרים שיש בבית.
בכל אחד משני הספרים יש 16 ניסויים חביבים עם שמות מסקרנים כמו: "גשם בצנצנת", "קוביית קרח מרחפת" או "ענן בתוך בקבוק" וכותרת משנה מלהיבה. הניסויים מלווים בהסברים פשוטים ומאוירים, אשר יציתו את סקרנותם של הילדים שירוצו ברחבי הבית ויחפשו את כל המצרכים. לצד כל אחד מהניסוי מוצג גם הסבר מדעי תחת הכותרת: "איך זה קורה?", אשר מספק את הצד הדידקטי. בסוף הספר ישנו מילון מונחים המסביר מושגים פיזיקליים המוזכרים במהלך הניסויים, כמו: החוק השלישי של ניוטון, פולימרים או קשרי צלוב, מה שיגרום לכל בני הבית לחוש חכמים ומשכילים במיוחד. יש להניח כי הצעירים יזדקקו לעזרה והנחיה, אבל אולי תצליחו לגייס את אחיהם הגדולים למשימה וכך תרוויחו כפליים.
שורה לציטוט: "ראיתם פעם צימוקים רוקדים?"
מתאים לגילאי 10-6, מנוקד.

לא שם עין

מאת: רוב הארל | מאנגלית: מאירה פירון | הוצאת טל-מאי (ידיעות ספרים)
ספר נוגע ללב, משעשע ושופע חכמה על ילד שנאלץ להתמודד עם סרטן בעין מבלי לוותר על הזהות העצמית המתגבשת שלו. אל תתנו לשם הפרובוקטיבי להטעות אתכם/ן (למה הספר לא נקרא פשוט: "קריצה", כמו באנגלית?), מדובר ביצירה נהדרת שלא תשאיר עין אחת יבשה (קריצה). מסופר על נער בשם רוס שמגיע לחטיבת הביניים ולא רוצה שום תשומת לב מיוחדת. אבל כשמאבחנים אצלו סרטן נדיר בעין והוא מתחיל בטיפול הקרנות קשה, הוא הופך לילד הכי בולט בכל שכבת ז'. עכשיו יהיה עליו להתמודד עם הצקות, תופעות לוואי בלתי נעימות (למשל, הפרשה של משחה מהעין), חבר שמתרחק, כעס על המצב ורחמים עצמיים, וגם עם שדים מהעבר וגעגועים שתוקפים אותו לאמו המתה. למזלו של רוב, עומדים לצידו לאורך כל הדרך חבורת אנשים אוהבים, תומכים ומכילים - אביו ואשתו השנייה, חברתו הטובה ביותר, אבי, טכנאי הקרינה, פרנק, ועוד. עם כל זאת, מדובר בסיפור מעודד, שופע הומור וחמלה, הכתוב בגובה העיניים ומתורגם נאמנה, אשר מלמד על ההתמודדות של הגיבור עם המצב מבלי לייפות את המציאות.
הספר מלווה באיורים וברצועות קומיקס על עטלף-חזיר-גיבור-על שמעביר חלק מהתחושות של רוס דרכו, ועוזר גם לקורא לשחרר חלק מהמתח המצטבר בקריאה. הוא מבוסס על ניסיון חייו של הסופר, ותשמחו לשמוע שיש לו סוף טוב. ואין טוב ממנו ללמד על אמפתיה לצד התמודדות עם מכשולים בחיים.
שורה לציטוט: "ד"ר שפלר נראה נבוך... 'באמת לא חשבתי שאראה גידול כזה בקריירה שלי'. בשלב הזה הראש שלי ניתק מהצוואר וריחף אל התקרה. ככה לפחות הרגשתי".
מתאים לגילאי 10 ומעלה.

מיה מיטב היא סופרת לילדים ולנוער. ספריה ראו אור בהוצאות כתר ודני ספרים.