"כאן נותר כל המיותר", פוסקת המצבה שהוקמה מעל קברו של המשורר נתן זך, שהלך לעולמו לפני כחודש בגיל 89. העומד מול המצבה בבית העלמין שבקיבוץ עינת יראה משמאלה קבר סמוך של אדם אחר. אך מימינו יתקל במראה מפתיע: לא קבר נוסף, לא חלקה שמורה – אלא ספסל שיש המיועד לפוקדים את המשורר המנוח.
3 צפייה בגלריה
נתן זך
נתן זך
נתן זך
(צילום: יובל חן)
בהתחשב ב"מחירי הנדל"ן" בבתי העלמין הקיבוציים, מדובר ללא ספק בתופעה חריגה, ומתברר שהסיפור מאחוריה מפתיע עוד יותר: את החלקה הצמודה, זו שעליה מוצב הספסל, קיבל זך "בירושה" מידידו, המשורר חיים חפר.
שני המשוררים, כך עולה משיחות עם בני משפחתו של זך, ביקשו להיקבר זה לצד זה – וקנו יחד חלקת קבר כפולה. אולם בסופו של דבר, חפר – שהלך לעולמו לפני כשמונה שנים כשהוא בן 86 – ביקש להיטמן בבית העלמין שבכפר האמנים עין הוד, שם התגורר לסירוגין. את חלקו בחלקה הכפולה בקיבוץ עינת ביקש להעביר לזך.
3 צפייה בגלריה
קברו של נתן זך
קברו של נתן זך
קברו של נתן זך בקיבוץ עינת
זך ובני משפחתו הניחו שחלקת הקבר של חפר אכן שייכת לו – שכן השניים רכשו אותה מראש. אולם בשנה האחרונה, במקביל להידרדרות במצבו הבריאותי של זך, אנשים מטעמו פנו למנהלי בית העלמין בקיבוץ עינת על מנת להסדיר את השימוש בחלקה הכפולה – ושם הערימו בפניהם קשיים ועיכובים. בסופו של דבר, האישור המיוחל הוענק להם – וכך התפנה המקום הנדרש לספסל המבקרים. בקיבוץ עינת מספרים כי הם לא הערימו קשיים, אלא ביקשו רק "לערוך את הבדיקות על מנת להסדיר את הנושא".
3 צפייה בגלריה
קברו של נתן זך
קברו של נתן זך
קברו של נתן זך
בסופו של דבר, זך אכן נקבר בחלקה שרכש, ואילו בחלקה שרכש חיים חפר עומד כעת ספסל למבקריו של זך. אגב, נכון לכתיבת שורות אלו - כלל לא ניתן לרכוש חלקות קבר בקיבוץ, זאת בשל עניינים בירוקרטיים, ורק אנשים שרכשו בעבר חלקות קבר יכולים להיטמן שם.
בא כוח משפחת זך, עורך הדין בעז קראוס, אמר בתגובה לפניית ynet: "הסכמים יש לכבד, והוסכם בין המשפחות שהמנוח נתן זך ייקבר שם. טוב עשו שכיבדו את ההסכמים".