"אלגרו ברה K626b/16", יצירה לפסנתר בת 94 שניות שחיבר וולפגנג אמדאוס מוצרט ונחשפה רק ב-2018, עומדת להיות מנוגנת בפעם הראשונה מחר (ד') במסגרת "שבוע מוצרט" בפסטיבל זלצבורג לרגל יום הולדתו ה-265 של המלחין הנודע.
את היצירה ינגן הפסנתרן הקוריאני סונג-ג'ין צ'ו (זוכה הפרס השלישי בתחרות על שם ארתור רובינשטיין), ברסיטל שיועבר לקהל הרחב באופן מקוון ויוקדש ליצירותיו של מוצרט. הקונצרט יהיה זמין לצפייה בישראל החל מיום ראשון ה-31.1 ללקוחות ARIA VOD ב-yes וב-HOT.
2 צפייה בגלריה
וולפגנג אמדאוס מוצרט
וולפגנג אמדאוס מוצרט
וולפגנג אמדאוס מוצרט
היצירה, ששרדה בכתב ידו המקורי של מוצרט, מתוארכת לראשית 1773. היא הושלמה לקראת סוף הסיבוב השלישי של המלחין הצעיר (אז בן 17) באיטליה, או זמן קצר לאחר ששב לביתו שבזלצבורג. לאחר שבנו הצעיר של מוצרט הלך לעולמו, כתב היד הועבר מהעיזבון שלו לאוסף של אלויס פוקס, עובד מדינה אוסטרי ומוזיקאי חובב, וממנו הועבר הלאה. בסביבות 1800 הוא היה בבעלותו של סוחר אמנות וספרים עתיקים בווינה, והובא למכירה פומבית בשנת 1899. כתב היד אומנם צוין בקטלוג יצירותיו של מוצרט, אך מעולם לא נחקר. בסוף שנות ה-20 הוא נקנה על ידי מהנדס צרפתי-הולנדי שרכש אותו בפריז, ובשנת 2018 משפחתו מכרה אותו לקרן מוצרטאום בזלצבורג, שאוספת וחוקרת את ההיסטוריה של המלחין.
2 צפייה בגלריה
סונג-ג'ין צ'ו
סונג-ג'ין צ'ו
הפסנתרן סונג-ג'ין צ'ו
(צילום: AP)
"זהו כבוד גדול לנגן בפרמיירה של יצירה לא נודעת של מוצרט, בעיר בה נולד וייתכן שבה גם כתב אותה", מסר צ'ו לעיתונות. "המוזיקה של מוצרט מעניקה לנו נחמה בזמנים קשים ומאפשרת לנו לצפות בקוצר רוח לרגע בו הקהל והמבצעים יוכלו להיפגש שוב", הוסיף רולאנדו ווילזון, המנהל האמנותי של הפסטיבל. "לעת עתה, יש לנו הזדמנות לחלוק את הפסטיבל בצורה מקוונת, ולהיות עדים לרגע מיוחד בתולדות המוזיקה עם בכורה עולמית זו".