"תן לי חופש", סרטו של הבמאי האמריקני קיריל מיכנובסקי הוא הזוכה הגדול של פסטיבל הקולנוע הרביעי של מקאו. כך הוכרז אתמול (ג') בטקס חגיגי, שנערך בבירת ההימורים של המזרח הרחוק. הסרט גבר על תשעה מתחרים מכל קצות הגלובוס, מניו-זילנד ועד ארגנטינה, מאינדונזיה ועד צרפת.
"תן לי חופש" הגיע לפסטיבל מקאו אחרי שהרשים בפסטיבלים של סאנדנס, קאן (שם הקהל מחא לו כפים במשך דקות ארוכות) וירושלים (קטף את פרס הסרט המצטיין בתחרות "רוח החופש"). מדובר בסרט אישי, משעשע, אנושי וכובש, שמסתמך על חוויותיו של הבמאי המבטיח, שהיגר בגיל 18 מרוסיה לארה"ב .
1 צפייה בגלריה
תן לי חופש
תן לי חופש
תן לי חופש
(צילום מסך)
עלילת הסרט עוקבת אחר ויק, צעיר רוסי–אמריקני ממילווקי המסיע בעלי מוגבלויות וחולק דירה עם סבו. באחד הבקרים היותר לחוצים, ויק נאלץ ללהטט בין ההסעות הקבועות שלו, לאילוצים של סבו ולחבורה שלמה של קשישים מהדיור המוגן, שמאלצים אותו להסיע אותם ללוויה. בנוסף לכל הצרות, דווקא באותו יום מתקיימת בעיר הפגנה גדולה החוסמת את הכבישים, מה שהופך את המצב הסבוך לכאוטי ומטריף עצבים.
בקומדיה הריאליסטית המשוחקת וערוכה היטב מופיע בתפקיד הראשי כריס גלוסט. בסרט משתתפים גם שחקנים עם מוגבלויות.
אורחת הכבוד של טקס הסיום הייתה כוכבת העל הצרפתייה ז'ולייט בינוש, שידועה כמי שאוהבת לעבוד עם במאים אסיאתיים. בינוש שקיבלה פרס מפעל חיים אמרה: "בילדותי נהגנו לשיר שיר ילדים על מקאו והנה סוף סוף הגעתי לכאן. בהמשך היה לי חבר סיני והוא חשף אותי לסין ולתרבות שלה".
במהלך ביקורה סירבה בינוש להצטרף למקהלת המחרימים והמגנות של הבמאי רומן פולנסקי ואת סרטו החדש "קצין ומרגל". "פולנסקי כבר התחרט על מעשיו, נשפט וקורבן האונס סלחה לו", נימקה בינוש. "אני מאמינה בתנועה, בללכת הלאה, וזה נכון גם במקרה של פולנסקי".
בינוש גם הכריזה שהיא אמנם בעד תנועת מי טו, ושהיא חשובה, אבל היא צריכה להתעצם ולהיות מוכלת על כולם. "למזלי כמעט לא היו לי חוויות רעות בתעשיית הקולנוע. אני העמדתי מיד אנשים במקום".
בפסטיבל הוצגו השנה חמישים סרטים, למרבה הצער לא נכללו ברשימה אף סרט ישראלי. לפחות אחת מאורחות הכבוד של הפסטיבל המתעצם, הייתה נועה רגב, מנכ"לית סינמטק ירושלים ומנהלת פסטיבל הקולנוע של ירושלים, שאף צעדה על השטיח האדום של טקס הסיום.