לא תעלול: שישה מספריו של דוקטור סוס - בהם "רחוב תות, סיפור לא פשוט" ו"רוצה להיות מנהל גן חיות" - לא יוצאו יותר לאור עקב טענות להימצאותם של איורים גזעניים ולא רגישים בין דפיהם - כך נאמר היום (ג') מטעם מפעלי דוקטור סוס, המשמרים את מורשתו של סופר הילדים המצליח, תיאודור סוס גייזל.
2 צפייה בגלריה
עטיפת הספר And to Think That I Saw It on Mulberry Street
עטיפת הספר And to Think That I Saw It on Mulberry Street
עטיפת הספר "רחוב תות, סיפור לא פשוט" באנגלית
(צילום: AP)
"הספרים הללו מציגים אנשים בדרכים פוגעניות ושגויות", נאמר לסוכנות הידיעות AP בהצהרה שפורסמה ביום הולדתו של הסופר והמאייר המנוח. "הפסקת מכירות הספרים הללו היא רק חלק מהמחויבות שלנו, והתוכנית הרחבה שלנו היא להבטיח שהקטלוג של מפעלי דוקטור סוס מייצג ותומך בכל הקהילות והמשפחות".
על אף שספריו ידועים בערכיהם החיוביים, ובעידודם לסובלנות ולדאגה לסביבה, הביקורת סביבם גאתה בשנים האחרונות, עקב האופן שבו מוצגות בהם דמויות שחורות ואסיאתיות. בדו"ח שפורסם ב-2019, נאמר כי חלק מהספרים "מציגים מאפיינים חייתיים או לא-אנושיים, שמעבירים מסרים נגד תרבות המזרח ונגד שחורים, ובעד עליונות לבנה, באמצעות אלגוריות וסימבוליזם". כמו כן, גייזל נהג לאייר קריקטורות שנויות במחלוקת עוד לפני שהתפרסם כדוקטור סוס, אך כשנשאל על כך הגיב כי "כך היו נהוגים הדברים לפני 50 שנה".
2 צפייה בגלריה
תאודור סוס גייזל
תאודור סוס גייזל
תיאודור סוס גייזל
(צילום: AP)
עוד ספרים שנכללו באותה רשימה הם "בריכת מקאליגוט", "מעבר לזברה", "יופי של חביתה מקושקשת" ו"חתול שאלול". לדברי אנשיו, ההחלטה להפסיק את פרסום ומכירת הספרים הללו נעשתה בשנה שעברה, בתום חודשים ארוכים של דיונים.
"מפעלי דוקטור סוס הקשיבו וקיבלו את המשוב מהקהל שלנו - כולל מורים, אקדמאים ומומחים בתחום, כחלק מתהליך הבדיקה שלנו. לאחר מכן, עבדנו עם צוות מומחים, בשיתוף אנשי חינוך, לבדיקת קטלוג הכותרים שלנו".
ספריו של דוקטור סוס, שנולד ב-1904 כתיאודור סוס גייזל במסצ'וסטס ונפטר ב-1991, תורגמו לעשרות שפות (בהן גם לברייל), וכיום הם נמכרים ביותר ממאה מדינות. על פי מפעליו, בשנת 2020 הובילה הצלחת ספריו לרווחים של כ-33 מיליון דולר לפני מיסים, ומגזין "פורבס" הציב אותו במקום השני ברשימת המפורסמים המנוחים הרווחיים ביותר של 2020, אחרי מייקל ג'קסון.