עשר שנים אחרי צאת "הרשת החברתית" שמגולל את ייסודה של פייסבוק, לכוכב הסרט, ג'סי אייזנברג, עדיין אין בה חשבון פעיל. "אין לי פייסבוק, אף פעם לא נרשמתי ולא פתחתי עמוד או משתמש", התוודה הכוכב ההוליוודי-יהודי, בריאיון זום ל-ynet. "תמיד הפחיד אותי שלחברה כמו פייסבוק יכולים להיות כל הפרטים שלך, ושאתה גם נותן לה אותם מרצונך. לכן מעולם לא נרשמתי. אז אפילו שבמובן מסוים אני מקושר לחברה בגלל הסרט - אין לי אליה שום קשר, ולכן יש בי גם פחות פחד שהמידע שלי ייחשף, היות שהוא לא בידיהם. יחד עם זאת אני חש סקרנות כלפי פייסבוק, היות שאין לפלטפורמה הזו שום השפעה עליי".
בחודשים האחרונים, בעוד רוב העולם ספון בביתו בגלל מגפת הקורונה, אייזנברג יצא למסע ברחבי אמריקה בקרוואן, עם רעייתו אנה סטראוט ובנם באנר, בן הארבע. "כדי לשמור על מרחק ולהגן על עצמנו, החלטנו להתנייד בקראוון ולטייל. זוהי חוויה טובה ונהדרת, מה גם שאשתי בחורה הרפתקנית והבן שלי מסתגל בקלות לסביבה".
6 צפייה בגלריה
ג'סי אייזנברג
ג'סי אייזנברג
ג'סי אייזנברג
(צילום: באדיבות פורום פילם)
באותה תקופה, הכוכב גם מצא זמן להתנדב במקלט לנשים מוכות בבלומינגטון במדינת אינדיאנה וצבע שם בין היתר את הקירות. "זהו בית שיקום של ארגון מדהים שפועל נגד סחר בנשים - חמותי, תמי סטראוט, ייסדה את הארגון הזה. במהלך משבר הקורונה התופעה של נשים מוכות התגברה, המתחים עולים בגלל הבידוד, ומי שנמצאת במערכת יחסים מתעללת גם לא יכולה לעזוב את הבית בגלל המצב. אמנם לא הושפעתי מקושי כזה אישית אבל ניסיתי לסייע למי שכן, וכך ביליתי כארבעה ימים בשבוע בהתנדבות. בניגוד לעבודה הרגילה שלי כשחקן, זה הרגיש כמו עזרה אמיתית. העבודה במקלט הייתה חוויה ששינתה לי את החיים. אני עומד לביים בקרוב סרט עלילתי עם ג'וליאן מור, שיעסוק במערכת יחסים בין אימא המנהלת מקלט לנשים מוכות באינדיאנה, לבין הבן שלה".
אייזנברג (37), בנם של מרצים יהודים, גדל בקווינס ובניו ג'רזי והוא מנהל קשר משמעותי עם הזהות היהודית שלו, כולל ביקור בחגים בבית כנסת. "אני מרגיש בר מזל להיות חלק מהקהילה היהודית ושזכיתי בתרבות נפלאה", מכריז אייזנברג.
יצא לך בילדותך לחוות ולסבול מאנטישמיות? אתה נתקל בה גם כיום? "לא הייתי קורא לעצמי 'קורבן' של אנטישמיות, במיוחד בהתחשב בזוועות שקרו לאחרונה - התקפות אלימות נגד יהודים. אבל גדלתי בתקופה טובה שבה היו מעט מאוד מקרי אנטישמיות ואנטישמיות לא הייתה אז בכותרות. הפחד מאנטישמיות התחיל אצלי בערך בגיל 12, אבל לפני זה לא ממש חשבתי על הנושא. הפחד התעורר כשלמדתי על הקו קלוקס קלאן בערך באותה התקופה שבה למדתי על מלחמת העולם השנייה וחיברתי בין השניים. וכך נולד בי פחד שמישהו ישרוף צלב מול ביתנו - כמו שנוהגים לעשות אנשי הקו קלוקס קלאן, אבל מי שישרוף את הצלב יהיו הנאצים".
כשבגר, אייזנברג אף כתב מחזה בשם "סיפור ישן חדש" על סופר יהודי אמריקני, שמבקר קרובת משפחה ניצולת שואה בפולין. את המחזה הוא כתב למעשה על קרובת משפחתו - בת דודה של סבו, ששרדה את השואה. "היא חייה בקרסניסטב, עיירה קטנה באזור לובלין בדרום-מזרח פולין ושרדה אמנם את השואה, אבל שאר בני המשפחה שלה נרצחו. יצא לי לגור אצלה כמה וכמה פעמים. דודה אחרת שלי, שנפטרה בשנה שעברה - נולדה אף היא בפולין והפכה למנטורית שלי בניו יורק. פגשתי אותה מדי שבוע במשך כ-15 שנה. דרכה התחלתי להתעניין בהיסטוריה המשפחתית שלי".
לאור ההתעניינות של אייזנברג בהיסטוריה היהודית והמשפחתית, לא מפתיע שהוא החליט לככב ב"התנגדות", סרט בבימויו של ג'ונתן יעקובוביץ' שבו הוא מגלם את מרסל מרסו, מי שיהפוך לימים לגדול הפנטומימאים בעולם. את הסרט ניתן לראות כעת במסגרת פסטיבל הקולנוע היהודי ה-22 של סינמטק ירושלים, שנערך השנה לאור מגבלות הקורונה בגרסה מקוונת. העלילה מתמקדת בתקופה שבה מרסו לחם במסגרת הרזיסטאנס, תנועת ההתנגדות הצרפתית נגד הכיבוש הנאצי. מרסו אף סייע להסתיר ולהבריח עשרות ילדים יהודים. לאור פועלו, הוא זכה באותות כבוד רבים. "לא ידעתי דבר על מרסו, וכמובן שגם לא ידעתי שהוא יהודי - הרי השם שלו, כידוע, צרפתי. הוא פשוט שינה את שם משפחתו ממאנגל למרסו", מגלה אייזנברג. אבל ברגע שהתחלתי לחקור עליו גיליתי שיש לנו המון במשותף: אבא של מרסו וסבא שלי, באו מאותו אזור קטן בדרום-מזרח פולין, אנחנו גם דומים במראה, ושנינו אהבנו לבלות את זמננו בהעלאת מופעי יחיד. זהו צירוף מקרים בלתי ייאמן".
6 צפייה בגלריה
התנגדות
התנגדות
מתוך "התנגדות"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
אייזנברג ממשיך למנות פרטים נוספים על החיבור שלו למרסו. "אימא שלי עובדת כליצנית מסיבות, כך שגדלתי על ברכי ליצנית, שאיפרה את פניה כמו מרסו והיא גם אהבה אותו. מבחינתי הסרט הוא לא רק סיפורו של אדם שדמה לי פיזית וגם בתחומי העניין שלי - מה שהכי אהבתי בו זה הסיפור על אמן שניסה לעזור לאחרים, וזה משהו שאני חושב עליו כל הזמן. אני אמן שהתחתן עם אישה ערכית ואקטיביסטית ואני תמיד מנסה למצוא את המקום שבו אני יכול להשתמש באמנות שלי על מנת לעזור לאחרים ולא רק לבדר אותם. 'התנגדות' הוא סיפורו של אדם שהתעלה מעל האיכות הבידורית והציל חיי אדם".
אייזנברג מייחס חשיבות לעובדה ש"התנגדות" יוצא דווקא בתקופת הקורונה. "אף שנראה ממבט ראשון שאין בין הסרט לבין הקורונה שום קשר, אני חושב שאם תבחן אותו מזווית שמסתכלת על האדם הקטן שעושה מאמץ לעזור לאחרים בתקופה קשה, אז יש הרבה מה ללמוד ממנו: לפני הקורונה לא הערכנו את הרופאים והאחיות שלנו. וכשהמגפה כבר פרצה לא ראינו את האנשים האלה שהולכים כל יום לעבודה בתור גיבורים. באותה מידה גם לא חשבנו על פנטומימאי כמו מרסל מרסו בתור גיבור במלחמת העולם השנייה. זה מראה איך כל אחד מאיתנו יכול להשתמש במומחיות שלו כדי לעזור לאנשים אחרים".
6 צפייה בגלריה
מרסל מרסו
מרסל מרסו
מרסל מרסו
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
התנגדות
התנגדות
מתוך: "התנגדות"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
אתה יודע שמרסו היה בן דוד של אמא של ירדנה ארזי, אחת הזמרות הישראליות המפורסמות והאהובות בכל הזמנים? "כן, שמעתי על כך. זה מאוד מעניין".
אלמלא הקורונה קרוב לוודאי שאייזנברג היה מגיע לבכורה של "התנגדות" בפסטיבל הירושלמי. לאור המגבלות, הוא ייאלץ להסתפק בשיחה מקוונת עם רוכשי הכרטיסים. "יש לי חברים בישראל וכן קרובים רחוקים. אחד חי ברעננה", מספר אייזנברג. "לפני שש שנים, הגעתי לישראל בדיוק שפרץ מבצע 'צוק איתן' בעזה, לכבוד הבכורה של המחזה שלי 'סיפור ישן חדש', שהועלה בתיאטרון בית ליסין".
לא פחדת לטייל אז בישראל? "לא. לא חשתי סכנה. יום אחד עפו טילים מעל הראש שלי. הרמתי עיניים למעלה והסתבר שהיה מדובר על טילים של כיפת ברזל. הביקור בישראל היה מוזר מאוד. כן, זו הייתה תקופה משונה לקפוץ לביקור, אם כי מאירת עיניים".
6 צפייה בגלריה
אייזנברג לפני שש שנים בתיאטרון בית ליסין
אייזנברג לפני שש שנים בתיאטרון בית ליסין
אייזנברג לפני שש שנים בתיאטרון בית ליסין
(צילום: עופר עמרם)
אייזנברג הוא בעל אישיות נוירוטית-חרדתית וסובל מהפרעות של אובססיביות כפייתית, וזה רק התבקש שהוא יימשך לעולמו של וודי אלן. בנעוריו, אייזנברג אהב לקרוא קטעים הומוריסטיים שכתב הגאון היהודי השנוי במחלוקת, ואף כתב תסריט על וודי אלן הצעיר. "שלחתי אותו לכמה סוכנים והם חשבו שהוא מצחיק, ובסופו של דבר הוא גם הגיע לעורכי הדין של אלן - שהם לא חשבו שהתסריט מצחיק, ודרשו שאחדל לשלוח אותו".
במהלך השנים, כשאייזנברג כבר התפרסם, אלן בכבודו ובעצמו שיגר לו מכתב וביקש ממנו להופיע בסרטו "לרומא באהבה". אחרי שיתוף הפעולה הראשון, אלן זימן אותו לתפקיד הראשי ב"קפה סוסייטי", שחנך את פסטיבל קאן 2016. במהלך הפסטיבל הוא הרעיף מחמאות על אלילו הנערץ, אבל מאז התפרסמו האשמות חמורות של בנו ובתו של אלן וטענות על ניצול מיני. בעקבות הטענות האלה, לא מעט שחקנים שהשתתפו בסרטים שלו התחרטו שעשו זאת ונשבעו שלא יעבדו איתו יותר.
6 צפייה בגלריה
ג'סי אייזנברג וודי אלן
ג'סי אייזנברג וודי אלן
אייזנברג עם וודי אלן וקריסטן סטיוארט בפסטיבל קאן 2016
(צילום: AP)
היית עובד שוב עם וודי אלן? אתה עדיין אוהב אותו? למרות איכות הזום המפוקפקת, אפשר היה להבחין שאייזנברג נבוך ומסמיק כהוגן. "אמיר, בחייך. אתה הורג אותי", הוא הודף אותי בחביבות.
אתה מעדיף לא לענות? "אכפת לך אם לא? אני לא רוצה לסבך אח יהודי בצרות".
הקריירה של אייזנברג חוגגת עכשיו 30 שנה. בגיל שבע הוא כבר שיחק על הבמות ב"אוליבר טוויסט". בקולנוע הוא כמעט 20 שנה, ונע בין סרטים עצמאיים ואמנותיים לבין שוברי קופות כמו "ברוכים הבאים לזומבילנד", "האשליה" ובסרטי הקומיקס "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" ו"ליגת הצדק", שבו הוא גילם את לקס לות'ור, נבל העל הססגוני, המגלומן והזדוני.
איך התרשמת מגל גדות, ששיחקה לצידך בתפקיד וונדר וומן בשני הסרטים הללו? "גל נהדרת. קשה לי להאמין שאני והיא נוצרנו מאותו מטען גנטי".