כל ירושלמי מכיר את מתחם הרב-חן בשכונת תלפיות, שבמשך שנים היה בית הקולנוע הגדול בירושלים. בשנים האחרונות נסגר הקולנוע והמתחם עמד נטוש, אך כעת הוא הופך ל"הפרסה" - מרכז למחול ואמנות אלטרנטיבית. המתחם החדש ישמש כבית לשלוש מוסדות תרבות ירושלמים: מחול שלם, הזירה הבינתחומית ו"בין שמים לארץ".
2 צפייה בגלריה
השקת מתחם "הפרסה" בירושלים
השקת מתחם "הפרסה" בירושלים
השקת מתחם "הפרסה" בירושלים
(צילום: נטשה שחנס)
בירושלים פועלות מספר קבוצות מחול, כמו קולבן דאנס וקבוצת מחול קטמון, אבל כל להקה פועלת בסטודיו משלה, ועד היום לא היה בבירה מרכז שמוקדש לתחום. "אני נרגש להיות כאן במעמד ההשקה. מדובר במרכז תרבות ייחודי מסוגו בישראל, אשר יאחד בין סגנונות וקהלים מגוונים ויהווה בית לקבוצות מחול, אמנים וגופים יוצרים", אמר עמית דרורי, מנכ"ל ומנהל אמנותי של הזירה הבינתחומית.
המתחם הושק אתמול (ד') באירוע בהשתתפות ראש העיר ירושלים, משה ליאון, ובעל הנכס, איש העסקים רמי לוי. חברת "עדן" העירונית השקיעה ב"הפרסה" כשלושה מיליון שקלים, והמקום, המתפרש על שטח של כ-2,000 מ"ר, מכיל שבעה אולמות, חדרי חזרות, סטודיו וחללים נוספים. במקום אמורות להתקיים כ-300 הופעות בשנה, על פי הנחיות התו הסגול, כאשר חלקן יתקיימו במקביל, באולמות המחודשים אשר הוסבו לאולמות תרבות מתקדמים ביותר. הערב ייערך האירוע הראשון במקום - אירוע הפתיחה של פסטיבל ישראל, ובשבוע הקרוב הוא כבר יארח מופעים נוספים במסגרת הפסטיבל.
2 צפייה בגלריה
השקת מתחם "הפרסה" בירושלים
השקת מתחם "הפרסה" בירושלים
משה ליאון ורמי לוי בהשקת מתחם "הפרסה"
(צילום: נטשה שחנס)
שכונת תלפיות ידועה בהיסטוריה רבת שנים של עשייה תרבותית - פועלים בה מנעד רחב של אמנים וממוקמים בה חדרי סטודיו רבים פרטיים וציבוריים. כך למשל, בשכונה מקודם מזה שלוש שנים גם פרויקט האמנות הבינלאומי "הקירות", שיזמה חברת "עדן", ובמסגרתו אמנים מובילים מהארץ והעולם מוזמנים להכין יצירות אמנות גדולות ממדים על גבי קיר המוקצה להם בלב השכונה. עד כה הוצגו על קירות השכונה כ-30 ציורים.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, בירך על פתיחת המרכז החדש. "הפיכת הרב-חן המיתולוגי לבית של מוסדות התרבות הוא חלק נוסף מהתוכנית לחידוש שכונת תלפיות והפיכתה לבית של התרבות הירושלמית", אמר. "עם כניסתי לתפקיד הבנתי שלמוסדות התרבות בעיר אין בית קבוע, שהם תלויים באוויר ונמצאים בחרדה קיומית, החלטתי להשקיע בכל מוסדות התרבות מתוך אמונה ורצון להפוך את התרבות הירושלמית למובילה בישראל. בתקופה הקרובה עוד נמשיך להשקיע גם בשיפור התשתיות בתלפיות עד שתהפוך לאבן השואבת של ירושלים. יש למה לצפות".