זה כבר ברור שהישיבה הממושכת בבית בימי הקורונה ובמיוחד בתקופת הסגרים הובילה לעלייה חדה בצפייה אונליין, בין אם זה נטפליקס, יוטיוב, אמזון פריים ושאר הפלטפורמות האהובות עליכם. אלא שבמקביל, קיים עולם תוכן שלם שרובו המוחלט של הקהל הישראלי כלל לא מודע לו. או אם לדייק יותר, הקהל הישראלי הערבי מכיר היטב ומקרוב, אבל שאר הישראלים – פחות.
מדובר על "שאהד" (פירוש המילה "צפה", כלומר לשון הציווי של צפייה), הנטפליקס של העולם הערבי. השירות מספק עולם תוכן שלם ועצום של סדרות וסרטים ערביים מכל רחבי העולם הערבי. ניתן להירשם כמנויים לאתר ואף להוריד את האפליקציה שלהם. שאהד שייכים לענקית ההפקה והתוכן הערבית, קבוצת MBC האמיראתית.
3 צפייה בגלריה
שירות הסטרימינג שאהד, הנטפליקס של העולם הערבי
שירות הסטרימינג שאהד, הנטפליקס של העולם הערבי
שירות הסטרימינג שאהד, הנטפליקס של העולם הערבי
בזכות השירות, שכאמור אינו מוכר לרוב הקהל הישראלי, הסדרות הערביות "אל היבה א-רד" ו"אל-ברינס" נכנסו לרשימת עשר הסדרות הכי מחופשות בגוגל בישראל ב-2020, זאת לפי הבדיקה השנתית של גוגל טרנדס. שתי הסדרות בולטות ברשימה, שמורכבת בעיקר מסדרות ישראליות כמו "טהרן", שהגיעה למקום הראשון, "פאודה" ו"שעת נעילה" לצד להיטי נטפליקס כמו "המורדת" ו"אמילי בפריז". "אל-ברינס" הגיעה למקום השביעי ו"אל היבה א-רד" במקום ה-10 והמכובד.
"אל-ברינס", היא סדרת טלוויזיה מצרית בכיכובו של לא לאחר מאשר שחקן הקולנוע המצרי מוחמד רמדאן, שמצא את עצמו לפני פחות מחודש בלב סערה תקשורתית ענקית בעולם הערבי לאחר שהצטלם עם עומר אדם בדובאי. התמונה המדוברת הכניסה אותו לצרות במצרים ובכלל, עד כדי הנחייה להשעות את השתתפותו בהפקות מצריות עד לבירור נסיבות המקרה. לא ניתן לשלול שדווקא האירוע הזה הוא שגרם לעלייה החדה מאוד בחיפוש שם הסדרה בגוגל ישראל. מדובר בסדרת דרמה מצרית שעלתה לאוויר ושודרה לראשונה ברמדאן השנה. עלילת הסדרה היא סביב דרמה משפחתית שכוללת, איך לא, סיפורי אהבה, תככים ומזימות, קצת כלא, קצת מכות. המתכון הבטוח לסדרה שתמשוך אליה צופים, במיוחד בימי קורונה הטרופים.
3 צפייה בגלריה
הסדרה המצרית "אל-ברינס" - בכיכובו של מוחמד רמדאן
הסדרה המצרית "אל-ברינס" - בכיכובו של מוחמד רמדאן
הסדרה המצרית "אל-ברינס" - בכיכובו של מוחמד רמדאן
הסדרה השנייה, שהיא דווקא המעניינת יותר, שנקראת "אל הייבה אל-רד" היא ההמשך של הסדרה המאוד מצליחה "אל הייבה". הסדרה, שכבר יש לה ארבע עונות והחמישית אולי בדרך, מביאה את סיפורים של דמויות שהם בני משפחה המתגוררים בכפר פיקטיבי בקרבת הגבול הסורי לבנוני, ונמצאים במאבק כוח וכסף עם משפחה אחרת רבת השפעה. בין לבין, יש סיפורים על הברחות נשק, כספים, סיפורי אהבה, דרמה ובגידות, מאבקים אלימים, מכות מריבות, וגם מקרי מוות כדי להוסיף עוד קצת לדרמה. הסדרה "אל הייבה אל-רד" היא בעצם העונה הרביעית של הסדרה המדוברת, שהצליחה להגיע למליוני בתים ברחבי העולם הערבי ובניהם גם ערביי ישראל.
3 צפייה בגלריה
אל הייבה אל-רד. מקום 10 בחיפוש בישראל
אל הייבה אל-רד. מקום 10 בחיפוש בישראל
"אל הייבה אל-רד". מקום 10 בחיפוש בישראל
שתי הסדרות שסחפו את ערביי ישראל הן לא היחידות בתחומן. ערוצי טלוויזיה מהעולם הערבי, ושירותי סטרימינג למינהם, מתחרים על הצופה הערבי במזרח התיכון וגם בתוך ישראל. נטפליקס מנסים להיכנס יותר לשוק הזה ולהכניס יותר ויותר תכנים ערביים, חלקם אף יצירות מקור ערביות של נטפליקס.
ההבדל בהרגלי הצפייה של ערביי ישראלי בא לידי ביטוי לא רק בסדרות וסרטים, אלא גם בתוכניות ריאליטי שונות מהעולם הערבי, כאלה שאנחנו רגילים לראות על מסכי הערוצים הישראלים, כמו The Voice ודומיהן, רק בגרסה הערבית. גם תוכניות בידור אחרות זוכות להצלחה, בעיקר הלבנוניות שבהן שזוכות לפופולריות רבה. אירוע מעניין נוסף שקורה מדי סוף שנה הוא שני מופעים של תחזיות אסטרולוגיות לעתיד, ומדי שנה יש מעין תחרות בין תוכנית הניבוי של מאגי פרח, לבין מישל חאיק. שנה שעברה, אגב, שניהם נכשלו כישלון חרוץ בניבוי מאורעות שנת 2020, ובין שלל האמירות הכלליות שלהן שניתן בקלות להלביש על כל שנה, הם פספסו לחלוטין את מה שהביאה השנה הזאת. כל זאת לא גרם למעריצים המושבעים לעמוד להגנתם ולחכות בציפייה למופע הניבוי השנתי בסוף החודש הנוכחי. המפרסמים אגב, הם המרוויחים היחידים מהתחזיות הללו.