מתי היא עולה?

"סיפורה של שפחה" תחזור ל-HOT ב-29 באפריל, יום לאחר שידורה בסטרימינג של Hulu. היא תיפתח עם שלושה פרקים שיצאו בו זמנית ולאחר מכן יעלה מדי שבוע פרק נוסף מתוך עשרה פרקים בסך הכול.
העונה, שהייתה אמורה לעלות בסתיו 2020 - בהתאם למסורת ה"עונה בשנה" עליה הקפידה הסדרה מאז 2017 - התעכבה משתי סיבות: יציאת "העדויות", ספר ההמשך ל"סיפורה של שפחה" פרי עטה של מרגרט אטווד (עליו נרחיב בהמשך), אך גם התפרצות מגפת הקורונה, שהשפיעה כמובן על צילומי הסדרה.
7 צפייה בגלריה
מתוך "סיפורה של שפחה"
מתוך "סיפורה של שפחה"
מתוך "סיפורה של שפחה"
(צילום: HULU)
במרץ 2020, שבועות ספורים לאחר שהחלו הצילומים, כוכבת הסדרה אליזבת מוס (המגלמת את ג'ון) שיתפה בעמוד האינסטגרם שלה כי נאלצו לעצור את ההכנות, "במטרה לשמר את הבריאות והבטיחות של הקאסט והצוות שלנו, וכדי להצטרף לעולם במאמץ לשטח את העקומה... שום דבר לא חשוב יותר מלוודא שהם וכולם סביבנו בטוחים".
כחצי שנה לאחר מכן הצילומים חזרו לסדרם, ובדצמבר כבר אישר השואו-ראנר ברוס מילר כי סיימו לצלם מחצית מהעונה. "תיכננו את כל העונה, התחלנו לצלם, ואז היינו חייבים לעצור… הכול - החל מלוקיישנים, דרך מספר האנשים בסצנה ועד לשחקנים שצריכים להתנייד במיוחד עבור הצילומים - לכל הדברים הללו היו השלכות על הסיפור שלנו, והיינו בסיטואציה שבה נאלצנו להסתדר עם מה שיש. בסופו של דבר הצלחנו להתגבר על כל אלה, ואני חושב שאנחנו מייצרים תוכנית מצוינת, ואני ממש גאה במה שאנחנו עושים. אבל זה היה קשה - וזה ממשיך להיות קשה".

איך נגמרה העונה הקודמת?

העונה השלישית הביאה איתה לא מעט תפניות, הצלחות, כשלונות ובעיקר שאלות נוספות לגבי עתיד הדמויות. בסיומה, כזכור, המאבק של ג'ון במשטר גלעד הגיע לשיאו במבצע מיוחד שבו שיתפה פעולה עם המרתות ושפחות נוספות כדי להסיח את דעתם של השומרים, כשמטוס עם 86 מילדי גלעד המריא לעבר אדמת קנדה.
7 צפייה בגלריה
מתוך "סיפורה של שפחה", עונה 4
מתוך "סיפורה של שפחה", עונה 4
שיתוף הפעולה שהציל את ילדי גלעד. מתוך "סיפורה של שפחה"
(צילום: HULU)
בעוד שהילדים - ובהם ניקול, התינוקת של ג'ון וניק - נצפים מתקבלים בחום על ידי לוק, מוירה ואמילי, ג'ון נותרת מאחור בתקווה להציל את בתה בכורה האנה, אך נורית על ידי שומר ונלקחת פצועה למקום מבטחים על ידי השפחות.
במקביל, חזינו גם במערכת היחסים המתפרקת של סרינה והמפקד ווטרפורד. אחרי שגרמה למעצרו בפרק הקודם, בסיום העונה אנחנו מקבלים את הנקמה המתבקשת של ווטרפורד - במסגרתה סרינה נעצרת על ידי הרשויות בקנדה בגין פשעים נגד האנושות, על יוזמתה לעבר את ג'ון על ידי ניק.

מה יקרה בעונה הרביעית? (זהירות: ספוילרים)

אם לשפוט על פי הטריילרים שיצאו עד עתה, נראה שהעונה הקרובה הולכת להיות מאוד דינמית עבור ג'ון, שתנדוד בין הגבולות ותחפש אחר צדק, נקמה וחשוב מכל - הבת שלה, האנה. אבל בגלעד כמו בגלעד, זה לא יהיה כל כך קל. במילותיו של מילר השואו-ראנר, "אם ילד אחד שיוצא מקנדה הופך לתקרית בינלאומית - דמיינו מה קורה כשמבחינת גלעד מדובר בעשרות ילדים שנחטפו מהבתים שלהם". בריאיון לערוץ !E הוא רמז כי גלעד תגיב כמו שכל מדינה אחרת הייתה מגיבה בסיטואציה כזאת, ואף טען כי גודל התגובה יוכפל - כיוון שבגלעד ילדים הם מחזה נדיר. לכן ההימור הראשון הוא שרפובליקת גלעד תפלוש לקנדה ותפתח במלחמה.
ג'ון, שבמנוסה, מתאוששת מפצע הירי שלה וכשטעם החופש עוד בפיה היא מתחילה לאמן את השפחות לקראת מלחמה עתידית. "אני לא יכולה לנוח", היא נשמעת אומרת בטריילר, "לבת שלי מגיע יותר, לכולנו מגיע יותר. שינוי אף פעם לא בא בקלות. המלחמה הזאת לא תנוצח בכוחות עצמה". כמו כן, נרמז כי הפעולה שלה בסוף העונה השלישית עשויה להוביל דמויות נוספת להצטרף למרד. בריאיון ל"הוליווד ריפורטר", מילר מגדיל לעשות וממליץ לצופים להניח בצד את כל הציפיות שלהם מהעונה, כי מה שהולך לקרות בעונה הרביעית "לא יכול היה להיות שונה יותר" ממה שראו בסדרה עד כה.
עם זאת, הטריילר העדכני ביותר שיצא לסדרה גם חושף כי ג'ון ככל הנראה מצליחה בשלב מסוים להימלט לקנדה, כשברקע נשמעת דמות המיידעת אותה כי במידה ותבחר לחזור לגלעד - היא תסתכן בעינויים, איומים על חייה ועונשים אכזריים - ולנוכח האימג'ים הבאים, שמציגים אותה לבושה במדי כלא ועוברת עינויים על ידי חיילי גלעד, אפשר להניח כי היא אכן חזרה.
מי שלא תמהר לשחרר אותה היא כמובן דודה לידיה, שהייתה זו שהוציאה הוראה לתפוס את ג'ון. "אחד הדברים שנתמודד איתם העונה זה כוח, ומה המשמעות של 'כוח אמיתי' ולמי יש אותו", אומרת מוס. "כוח יכול להיות מסוכן, הוא יכול להיות הרסני. עבור ג'ון ולידיה - שתיהן מחפשות כוח במסע שלהן, אבל בדרכים שונות ביעדים השונים שלהן". אן דאוד, המגלמת את לידיה, סיפקה גם היא כמה רמזים בנושא כשאמרה כי בעקבות מאורעות העונה הקודמת, המפקדים מחפשים למי להפנות את האצבע המאשימה, "ואני בטוחה שהיא מאשימה את עצמה", אומרת דאוד. "איך לידיה הייתה יכולה לפספס את זה? כל הסימנים היו שם. 'הבנות התנהגו בצורה מוזרה, ידעתי שג'ון מתכננת משהו, ובכל זאת לא פעלתי'. אז כן, אני חושבת שיש לה הרבה מה להוכיח".
7 צפייה בגלריה
מתוך "סיפורה של שפחה", עונה 4
מתוך "סיפורה של שפחה", עונה 4
יש לה הרבה מה להוכיח. אן דאוד מתוך "סיפורה של שפחה", עונה 4
(צילום: HULU)
בחזית הקנדית נקבל הצצה למה שקורה עם ניקול ושאר ילדי גלעד, וגם למוירה ולוק, שמבינים שג'ון הייתה זו שיזמה את מבצע ההברחה ודואגים לשלומה. "האנשים בטורונטו הם חלק מהסיפור בדיוק כמו האנשים בגלעד", אמר מילר ל-TV Guide, ואכן - כשאמילי, מוירה וגם ריטה נמצאות כעת בעבר השני, עולה התהייה כמה מגלעד הן מביאות איתן לקנדה. בריאיון ל"אנטרטיינמנט טונייט", המפיק בפועל וורן ליטלפילד הזהיר ואמר כי כמה מהגיבורים שניצלו אף עשויים לעזוב את קנדה. "הרבה מהדמויות מצאו שלווה באמריקה החדשה, אבל גם הבינו שגלעד נשארה בתוכם… ורק בגלל שאתה מתחיל את השנה בקנדה לא אומר שתישאר שם בהכרח".
ומה עם הווטרפורדים? בעוד שאחרים צריכים להתמודד עם החיים החדשים שלהם מחוץ לגלעד, השניים נאלצים להסתכל סוף סוף במראה ולהתמודד עם ההשלכות של מעשיהם, אך גם עם ההשלכות של הפשרות שעשו למען גלעד - וההרס שגרמו השקרים שסיפרו זה לזה.
7 צפייה בגלריה
מתוך "סיפורה של שפחה"
מתוך "סיפורה של שפחה"
האנשים בטורונטו הם חלק מהסיפור - בדיוק כמו האנשים מגלעד. מתוך "סיפורה של שפחה"
(צילום: HULU)
גם ניק יקבל יותר פוקוס העונה. במקביל לחיפושיו אחר ג'ון, ניק מספק הצצה לחזית נוספת - שיקגו, אותה גלעד מגדירה כ"מדינה טרוריסטית", ואליה הוא נשלח כדי להילחם במורדים ולהשיג שליטה על האזור. כמו כן, נחזור לעבר של ניק כאחד הארכיטקטים המרכזיים של גלעד, ונגלה מה יעלה בגורל הקשר שלו ושל ג'ון כשסוף סוף יפגשו.
בנוגע לקווים המקבילים של הסדרה למציאות, מילר מספר כי אולי נמצא דמיון למה שהעולם חווה בימים אלה. "אני מרגיש שהנושא הכי גדול בעונה ארבע הוא החופש - ובאיזו קלות ומהירות דברים חוזרים לשגרה", אמר בריאיון ל"הוליווד ריפורטר". "אני חושב שזה מה שהאומה שלנו חווה. אני חושב שאנשים מרגישים כאילו דברים כל כך באוויר, שהם כבר מחכים 'לחזור לשגרה'. וחלק מהשיעור של התוכנית שלנו זה שדברים אף פעם לא חוזרים למה שהם היו. לא משנה איזו טראומה הדמויות עוברות במהלך הפרק - הן מוצאות את עצמן בעולם פוסט-טראומתי. זה לא משהו שנעלם".

האם "העדויות", ספר ההמשך של "סיפורה של שפחה", ייכלל בעונה החדשה? (זהירות: ספוילרים)

בספטמבר 2019 הכריזו MGM ו-Hulu כי גם "העדויות" יזכה לעיבוד טלוויזיוני, אך נכון לכתיבת שורות אלה עוד לא ברור אם יהפוך לסדרה חדשה, או שמא ישתלב בעונותיה הבאות של "סיפורה של שפחה". "לא תכננו שהסדרה תסתיים בעונה הרביעית, אבל מצד שני, הסתכלנו גם על הספר של מרגרט, 'העדויות', ואנחנו יודעים שהסיפור לוקח אותנו 15 שנים לתוך העתיד", אמר מילר ל-TV Guide, "אז מאחר ואנחנו לא רואים את 'סיפורה של שפחה' נגמרת בעונה הנוכחית, אני יכול לומר בכנות שאין לנו עדיין כיוונים לסיום שלה… אבל אנחנו רוצים לשמור על הרף גבוה, וזה לא יהיה דבר רע אם נשאיר את הצופים דרוכים כדי שבהמשך נוכל לעבור ל'העדויות'".
7 צפייה בגלריה
"העדויות"
"העדויות"
"העדויות"
(עטיפת הספר)
הספר החדש, אותו מרגרט אטווד הוציאה לאור ב-2019, מתרחש כ-15 שנה לאחר מאורעות הספר הראשון, ומביא את עדויותיהן של שלוש דמויות - הדודה לידיה ושתי נשים צעירות בשם אגנס ודייזי. ג'ון אומנם לא מופיעה בסיפור החדש, אך הוא כן חושף כי לבסוף הצליחה לברוח מגלעד לאחר ששרדה מספר ניסיונות התנקשות, ומסתתרת כעת בקנדה. בתקופה שבה עלילת הספר מתרחשת, המשטר בגלעד עוד לא נפל לחלוטין, אך הסדקים מתחילים להיראות, בזמן שתנועת ההתנגדות גדלה.
7 צפייה בגלריה
מרגרט אטווד
מרגרט אטווד
מרגרט אטווד
(צילום: AP)
בנוגע לטענות על ההתקדמות של "סיפורה של שפחה" מעבר למתרחש בספר, מילר אמר ל"הוליווד ריפורטר": "אנחנו לא באמת עושים את זה. הספר מתחיל, ואז קופץ 200 שנה קדימה עם דיון אקדמי בסופו, שעוסק במה שקרה במהלך התקופה הזאת. אבל כל [מה שאנחנו רואים בסדרה] אלה דברים שעדיין מתרחשים בספר של מרגרט. לא עברנו את החומר של הספר, אלא בסך הכול כיסינו ביסודיות ובאיטיות את הטריטוריה שהיא כיסתה במהירות".

מי בקאסט של העונה החדשה?

רוב צוות השחקנים של הסדרה חוזר גם לעונתה הרביעית, בהם אליזבת מוס (ג'ון), אלכסיס בלדל (אמילי), ג'וזף פיינס (המפקד ווטרפורד), איבון סטרהובסקי (סרינה), או.טי פגבנל (לוק), אמנדה ברוגל (ריטה), מקס מינגלה (ניק), אן דאוד (הדודה לידיה), סמירה וויילי (מוירה), בראדלי ויטפורד (המפקד לורנס), מדליין ברואר (ג'נין) וסם ייגר (נציג ממשלת ארצות הברית בקנדה, מארק טואלו), ששודרג העונה לסטטוס של שחקן קבוע.
לדברי מילר, מאחר וג'ון במנוסה היא תפגוש שלל פרצופים חדשים של בני ברית, אך גם אויבים. אחת מהם - לא ברור מאיזה כיוון של הסקאלה - היא השחקנית בת ה-14 מקנה גרייס ("חיבור פשוט", "מי מתגורר בבית היל"), שתגלם את גברת קיז - אישה-נערה של מפקד מבוגר בהרבה, רגועה וצייתנית למראית עין, אך מבפנים טינאייג'רית חריפה ואינטליגנטית עם "נגיעות של טירוף", לדברי מילר.
7 צפייה בגלריה
מקנה גרייס
מקנה גרייס
נגיעות של טירוף. מקנה גרייס
(צילום: AP)
בצד הקנדי נפגוש את השחקנית זאווי אשטון, שתגלם עובדת סיוע מטורונטו שהיא גם בת זוגה של מוירה. שם נוסף שהוזכר הוא זה של השחקן ריד בירני (דונלד בליית' מ"בית הקלפים"), אולם טרם נחשף את מי יגלם.

כמה עונות נוספות מתוכננות ל"סיפורה של שפחה"?

"כל עוד ליזי (אליזבת מוס, נ"ב) תעשה את זה איתי, אני אמשיך", מיהר להרגיע מילר בריאיון ל"דדליין", "יש הרבה חיים בסיפור הזה". ואכן, עונה חמישית כבר אושרה, אולם מבלי לחשוף פרטים בנוגע למספר הפרקים, תאריך עלייתה והאם תהיה האחרונה בסדרה. עם זאת, כשהזכויות לעיבוד הספר "העדויות" כבר בידיהם, מסתמן שלא ניפרד מגלעד כל כך מהר. "אני בהחלט מוקסם ממה שקורה ב'העדויות'", סיפר באותו ריאיון, "אך האם הוא הולך להיות חלק מהעתיד שלנו? זו שאלה גדולה יותר".