יושבים בבית עם הילדים ומחפשים תעסוקה? בין סרט לפודקאסט ושיעור יצירה, הספרייה הלאומית מזמינה אתכם ללמוד קצת היסטוריה ישראלית. יודעים מה היה התחביב האהוב על בן גוריון? זוכרים את העימות הטלוויזיוני הראשון? ועד כמה אתם בקיאים במשפט דרייפוס?

איזו מתנה הייתם קונים לבן גוריון לפסח?

4 צפייה בגלריה
דוד בן גוריון
דוד בן גוריון
דוד בן גוריון
(באדיבות הספרייה הלאומית)
מלבד עיסוקיו הציבוריים של בן גוריון הוא אהב מאוד ספרים, ובספרייתו היו כ-20 אלף כרכים, במגוון שפות ותחומים. בן גוריון לא הסתיר את חיבתו לספרים, והעיתונאים נהגו לסקר את תחביבו. כך למשל הוקמה בהסתדרות ועדת חקירה על כך שבן גוריון לווה סכום בן 16 משכורות לרכישת ספרים (ולא ברור אם החזיר את אותה הלוואה). בן גוריון אהב לא רק לקרוא אלא גם לכתוב, והוא פרסם עשרות מאמרים וספרים, החל מימיו כעורך בטאון מפלגת פועלי ציון, "אחדות", בשנת 1910 ועד מותו בשנת 1973.
ענו על השאלות הבאות:

האם אתם מעדיפים בית עם בריכה או בניין ציבורי?

אם תשאלו את מפלגת מפא"י, כנראה שתקבלו תשובה אחרת ממה שחשבתם. מפלגת מפא"י ייצגה את ההסתפקות במועט ולעגה לאלו שמתנהלים ברמת חיים גבוהה ובורגנית. כך למשל, בכרזה של מפא"י כנגד מפלגת "הציונים הכלליים", הודגשה דאגתה של מפא"י לדיור עבור מעמד הפועלים והעולים, לעומת דאגתם של "הציונים הכלליים" למעמד הבורגני. הכרזה נחלקת לשניים: בצד ימין האות א' המייצגת את מפלגת מפא"י, ומתחתיה מופיעים איורים של מבני ציבור וסוגי שיכונים שונים שהמפלגה משקיעה בהם לכל שכבות הציבור. בצד השמאלי האות צ' המייצגת את המפלגה היריבה, "הציונים הכלליים", ומתחתיה "בית לוקסוס" דו-קומתי עם רכב ספורט בחניה, כשבעלי הבית המשחקים טניס במגרשם הביתי מסמנים את המעמד הבורגני. לא ברור כמה סייעה הכרזה, אבל מפא"י זכתה בבחירות אלה ב-45 מנדטים לעומת 20 בלבד של הציונים הכלליים.
4 צפייה בגלריה
בית עם בריכה או בניין ציבורי?
בית עם בריכה או בניין ציבורי?
בית עם בריכה או בניין ציבורי?
(באדיבות הספרייה הלאומית)

העימות הטלוויזיוני הראשון – בחירות 1977

יומיים לפני הבחירות לכנסת התשיעית עמדו שמעון פרס, יו"ר מפלגת העבודה ומנחם בגין, יו"ר הליכוד, לעימות טלוויזיוני. למרות הסקר שנערך לאחר העימות העלה כי לדעת רוב הציבור אף אחד משני המועמדים לא ניצח, מקובל להניח שלעימות הייתה השפעה על תוצאות הבחירות המציינות את "המהפך" – בגין ניצח לאחר שנים רבות בהן שלטו מפלגות הפועלים (מפא"י, העבודה) במוסדות המדינה.
4 צפייה בגלריה
כרזה של הליכוד
כרזה של הליכוד
כרזה של הליכוד
(באדיבות הספרייה הלאומית)
לפניכם טענות שמייצגות את מנחם בגין ושמעון פרס. התאימו בין הטענות לטוענים:


דרייפוס בקולנוע כבר בשנת 1900

4 צפייה בגלריה
כרזת הסכט
כרזת הסכט
כרזת הסרט
(באדיבות הספרייה הלאומית)
האם אתם מדמיינים את עצמכם רואים סרט בלי קול? בשנת 1900 הוקרן בירושלים תיעוד מוסרט של משפט דרייפוס החוזר. הסרט הוקרן ב"ראינוע" – סרט ללא קול. חמדה בן יהודה, אשתו של אליעזר בן יהודה התלהבה מההמצאה החדישה וכתבה "לכו לראינֹע, וראיתם את הנאשם לפני שופטיו כמו שהוא, עם כל תנועותיו, הליכתו, התרגשות פניו, מבט עיניו, הכל, הכל". ומה הייתה אומרת חמדה בן יהודה על מפגשי ZOOM?
מה אתם יודעים על משפט דרייפוס?

רוצים לדעת עוד? מוזמנים להצטרף להיסטוריום, רגע היסטורי למורים ולתלמידים.