"תמונה", האלבום השלישי של הראפר נורוז (אור נורוזי), נפתח עם אחד הטריקים הכי פשוטים ושחוקים בספר: קטע אינטרו שהוא בעצם הגיג בו האמן פורס את משנתו, ובעצם מניח את התשתית הרעיונית למה שיבוא אחר כך. יש לא מעט יומרנות ונפיחות בקונספט הזה, ולכן טוב לפגוש דווקא שם את הגישה המפוכחת והחיננית של נורוז: "לא צריך לקחת את עצמך יותר מדי ברצינות. כי החיים הם דבר פשוט. אנחנו מסבכים אותם".
2 צפייה בגלריה
נורוז
נורוז
גישה מפוכחת וחיננית. נורוז
(צילום: עומר אלוני)
התובנה הזאת עלולה לרמוז על המשך שכולו דאחקות, לא משהו שנורוז לא מצטיין בו (עיין ערך הלהיט הוויראלי "מרגיש נפלא" עם בוי אצ'י), אבל ההיפך הוא הנכון: "תמונה" הוא אלבום מהורהר ולפעמים אפילו נוגה, עם פסנתר דומיננטי וביטים עתירי נשמה של אמן שלא פוחד להסתכל דווקא על כל מה שמסובך בתוך החיים הכביכול פשוטים. ומנגד, העיקרון שקובע ש"לא צריך לקחת את עצמך יותר מדי ברצינות" נשמר בקפדנות.
התמרון בין הצדדים הללו בפרסונה האמנותית של נורוז והקלילות שבה הוא מדבר על מה שמכביד עליו, מסמן את "תמונה" בתור אחת היצירות הכי מקוריות ומרעננות שיצאו השנה בישראל ובשפה העברית. "אונייה", לדוגמה, הוא תיאור יפהפה של מצב לימבו פנימי ("מעדיף מצב טיסה על מצב גסיסה"). "נרקומן", שבו משתתף גם מיכאל סוויסה המוכשר, מציג את מרחב התמרון המפתיע של המלכוד בשירי אהבה: מה שנשמע לפעמים כמו נמנום מונוטוני, שלא לומר כפתור הנודניק בשעון המעורר, הופך בזכות כתיבה נטולת פסאדה, ביצוע רגיש והפקה יצירתית לפוטנציאל להיט בסגנון "כל הזמן הזה" של נצ'י נץ'.
2 צפייה בגלריה
נורוז
נורוז
קפיצת מדרגה ככותב וכמבצע
(צילום: עומר אלוני)
ככלל, הבחירה של נורוז בשיתוף פעולה בלעדי עם המפיק טהר שפי (שגם חולק עם נורוז את הקרדיט על הלחנים) מוליד אוסף שירים מגובש ושלם, המבטא בצורה מקסימלית את קפיצת המדרגה של נורוז ככותב וכמבצע.
במקום להתמסר לאשליה השקרית שאפשר להיות טראוויס סקוט מהרצליה, ומנגד לדמיין עולם לא פחות פיקטיבי שבו ישראל היא אומת היפ הופ, "תמונה" הוא אלבום ראפ ישראלי אידיאלי: מקומי אבל מעודכן, "משלנו" בגלל היוצרים והשפה, אבל אוניברסלי בזכות מה שמעסיק אותו - זהות, אהבה והדחף לעשות רעש מול הצורך לשמוע קצת שקט בראש.
ב"אינסוף", השיר המוצלח באלבום, נורוז אורז את כל זה בשלוש דקות נוגעות ללב, שנעות בין יום הולדת 20 (שמרגיש כמו 30) לנסיעה חסרת תכלית לנתב"ג, בין הרצון לדרוס את העולם והשאלה מתי אפשר יהיה להביט אחורה בנחת. "מסתכל לרחוק לעתיד/ מנווט אונייה ענקית/ קדימה רחוק להפליג", שר נורוז. לפחות עד עכשיו, הקפטן עושה אחלה עבודה בלהסביר בצורה הכי פשוטה ובהירה למה החיים האלה כל כך מסובכים.