לפני כמה שנים הגיע השחקן ראלף מאצ'יו - שאולי מוכר לכם יותר כדניאל לרוסו, גיבור סרט הקאלט מהאייטיז "קראטה קיד" - לצפות בבן הקטן שלו, שגם נקרא דניאל, משחק בליגת הבייסבול לילדים.
"מהרגע שהגעתי ראיתי שהמאמן של הקבוצה היריבה מסתכל עליי במבטים עוינים. מעולם לא פגשתי אותו, ולא ידעתי מה הוא רוצה ממני", סיפר מאצ'יו ב"טונייט שואו" של ג'ימי פאלון. "המשחק התקדם והגיע הרגע של הבן שלי לעלות ולחבוט. קמתי לעודד אותו וגם המאמן של היריבה קם, ופתאום נדרך. הבן שלי היה על המגרש כשלפתע נשמעה צעקה מצד המאמן: 'אנחנו הולכים לכסח אותך לרוסו!'. באותו רגע הבנתי שהדמות הזאת, שרצה איתי 35 שנה, נמצאת עמוק בלב של האנשים. אם מישהו אחרי כל כך הרבה שנים רואה את הבן שלי וחושב שהוא דניאל לרוסו מהסרט, וזה מעורר אצלו כל כך הרבה אמוציות, אז יש בדמות באמת משהו אייקוני".
7 צפייה בגלריה
מתוך "קראטה קיד"
מתוך "קראטה קיד"
הדמות עדיין בלב. מתוך "קראטה קיד", 1984

חלום שהתגשם

"קראטה קיד", שביים ג'ון ג'י. אבילדסן ("רוקי") ב-1984, הפך ללהיט ענקי, הזניק סדרת סרטים (שלושה סרטי המשך ועוד רימייק מ-2010) ובקרוב אף יהפוך למחזה בברודוויי. הסרט מעולם לא באמת נעלם מהתודעה, במילים אחרות, אבל את חייו החדשים הוא חב לסדרה "קוברה קאי", שעונתה השלישית והחדשה עולה בנטפליקס ביום ו' הקרוב.
הפרמיס שלה פשוט: 34 שנים אחרי אחת הבעיטות המפורסמות בהיסטוריה של הקולנוע, אנחנו מוצאים את אותם גיבורים, אבל הפעם הם במקום אחר בחיים. היא עלתה לראשונה ביוטיוב, במסגרת מיזם הסטרימינג של החברה, youtube red. אולם נטפליקס, על חושיה החדים, הריחה את הבאזז והעניין ורכשה את הסדרה לאחר שיוטיוב החליטה לזנוח את ניסיונה להפיק ולשדר סדרות מתוסרטות.
אך סיפורה של "קוברה קאי" החל הרבה לפני. כידוע, חלומו של כל ילד שאוהד קבוצה הוא להתבגר, לעשות עסקים, להרוויח הרבה כסף ולחזור לקנות את קבוצת ילדותו. צמד התסריטאים האמריקניים היידן שלוסברג וג'ון הורביץ, שכמו ילדים רבים באייטיז גדלו על "קראטה קיד", הגשימו את חלום קניית הקבוצה. כשנפלה להם ההזדמנות להחיות את המותג וליצור את ההמשך, הם לא היססו להשקיע בפרויקט ולתת חיים חדשים לקלאסיקה הזאת, יחד עם המפיק ג'וש הילד.
צמד הכותבים היהודים הם מעריצים שרופים של סדרת הסרטים, כך שלאורך שתי העונות ששודרו תמצאו המון רמזים ורפרנסים לסרטים המקוריים שנשתלו בהן. בנוסף, במהלך הסדרה עד כה הפציעו לא מעט דמויות מהסרטים המקוריים - ובראשן המאמן הקשוח ג'ון קריס (מרטין קוב). שלוסברג והורביץ אומרים שהדלת עוד פתוחה לשילוב דמויות נוספות מכל סדרת הסרטים.
7 צפייה בגלריה
מעריצים. משמאל: ג'ון הורביץ, ג'וש הילד והיידן שלוסברג, יוצרי "קוברה קאי"
מעריצים. משמאל: ג'ון הורביץ, ג'וש הילד והיידן שלוסברג, יוצרי "קוברה קאי"
מעריצים שרופים. משמאל: ג'ון הורביץ, ג'וש הילד והיידן שלוסברג, יוצרי "קוברה קאי"
(AP)
והזדמנויות לכך עוד יגיעו, מכיוון ש"קוברה קאי" חודשה לעונה רביעית עוד בטרם עלתה השלישית. הקנבס ההולך ונמתח מאפשר להם גמישות רבה בכתיבה ופיתוח קווי עלילה נוספים. "אמרנו לנטפליקס שאנחנו כאן כל עוד הם רוצים", סיפרו שלוסברג והורביץ בריאיון לאתר CinemaBlend, "הבקשה היחידה שלנו היא שאם הם מחליטים לסיים, אז שיתנו לנו התראה כדי שנוכל לסיים את הדברים בצורה ראויה. אנחנו יודעים איך אנחנו רוצים לסיים את הסיפור, אבל לא יודעים כמה עונות זה ייקח. יש דברים שתכננו בעונה הראשונה, אבל הם בסוף קרו רק עכשיו. קשה לדחוס כל כך הרבה רעיונות לתוך פרקים של 30 דקות".
7 צפייה בגלריה
מתוך "קוברה קאי", עונה 3
מתוך "קוברה קאי", עונה 3
לכו תדעו כמה עונות עוד יהיו. מתוך "קוברה קאי", עונה 3
(צילום: באדיבות נטפליקס)
היוצרים אף התייחסו לאפשרות של סדרות ספין-אוף עם דמויות מסוימות: "אני לוקח כמודל את 'שובר שורות'. הם יצרו עולם מדהים. גם כאשר הסדרה הסתיימה, הם הצליחו לצקת תוכן מעניין בדמויות אחרות כמו 'סמוך על סול' או הסרט 'אל קמינו', ולתת לנו עוד מהעולם הזה. אני רואה את זה בדיוק אותו דבר - אנחנו אוהבים את הדמויות האלה ונרצה לרוץ איתן כמה שאפשר".

על הטוב ועל הרע

לאורך השנים זה היה די ברור - דניאל לרוסו (מאצ'יו), תלמידו של הסנסאי מיסטר מיאגי (פאט מוריטה המנוח), הוא הטוב. ג'וני לורנס (וויליאם זבקה), היריב הבלונדיני מקבוצת הקראטה המתחרה והקשוחה, הוא הרע. אלה שחלקו על כך נתפסו כמכחישי קורונה, קונספירטורים שמנסים להפוך את הסדר הנכון של הדברים.
ופה בדיוק מתבטאת הגדולה של "קוברה קאי", בכך שהיא לוקחת את האיש הרע והופכת אותו לאנושי, לפגיע, לאדם שגם לו יש סיפור לספר, ולא רק בובה שתפקידה לקבל בעיטה בראש ברגע השיא של הסרט. במסגרת המהפך המחשבתי הזה אפילו עלתה השאלה - האם הבעיטה המיתולוגית של לרוסו בסוף הסרט המקורי הייתה בכלל חוקית? מסתבר שהתשובה לכך נמצאת במחלוקת עמוקה, פולמוס של ממש, כולל לא מעט מומחי קראטה שאפילו ניתחו את הקרב המפורסם ההוא והגיעו למסקנות כאלו ואחרות. השאלה הזאת גם עלתה בסדרה עצמה, וגם שם התשובה נותרה שנויה במחלוקת.
7 צפייה בגלריה
מתוך "קראטה קיד", 1984
מתוך "קראטה קיד", 1984
בעיטה חוקית או לא חוקית? מתוך "קראטה קיד", 1984
(באדיבות yes)
היוצר הורביץ אומר למעשה שהוא עצמו לא התעמק אף פעם באופן הצגתו של ג'וני לורנס. הדבר קרה רק כאשר שמע ריאיון עם השחקן, ווילאם זבקה, שבו נשאל איך זה לשחק בריון. זבקה ענה שהוא לא רואה את זה כך; מבחינתו, ג'וני לורנס היה פשוט עוד נער בתיכון שנקלע ליריבות עם מישהו שמגיע מבחוץ. "כששמעתי את זה, הבנתי שיש פה סיפור", סיפר הורביץ בריאיון לאתר CBR, "הבנתי שכל השנים בחנתי רק צד אחד של המטבע, אבל שיש פה גם בן אדם אמיתי מהצד השני, וזה מה שהצית את הרעיון לכתוב את 'קוברה קאי'".
וכמו בכל סיפור טוב של יריבות, גם כאן יש זווית של אהבה - דניאל וג'וני רבו לא רק על מזרון הקראטה, אלא גם על ליבה של הנערה אלי (אליזבת' שו, בסרט המקורי). עם סיום עונתה השנייה של "קוברה קאי" נרמז שאלי חוזרת, כך שאנו צפויים לראות אותה במהלך העונה השלישית והחדשה. כיצד יתמודדו כותביה של הסדרה עם העובדה שלרוסו נשוי באושר?
7 צפייה בגלריה
גם אלי חוזרת. מתוך "קראטה קיד", 1983
גם אלי חוזרת. מתוך "קראטה קיד", 1983
גם אלי חוזרת. מתוך "קראטה קיד", 1983
(באדיבות yes)

הבאד גאי האולטימטיבי

עונה 2 הסתיימה בצורה קשה מאוד עבור רוב הדמויות – מיגל (שולו מרידואינה) מאושפז בבית החולים אחרי שנפל על המעקה מהקומה השלישית בבית הספר, רובי (טאנר ביוקנן) ככל הנראה נעצר, לורנס (זבקה) גמור וקריס (קוב) משתלט לו על הדוג'ו וגונב לו את התלמידים. היריבות בין לורנס ללרוסו יוצרת את הקרב הגדול בתיכון, ולמעשה כל הקהילה פצועה ומדממת.
בריאיון לאתר Collider חשפו הורביץ ושלוסברג עוד כמה פרטים. "אם אתם צופים בעונה השלישית, ואז תלכו ותצפו שוב בסרטים המקוריים, אתם תראו אותם באור אחר לגמרי. יש רגעים בעונה 3 שגורמים לך לחשוב אחרת על דברים שראית לפני 30 שנה. אנחנו מאירים שם פרטים שנותנים עומק ומשמעות לסיפור המקורי. יש לנו כמובן המון דמויות צעירות שלא קשורות ל'קראטה קיד', אבל במובן אחר הכל קשור כי אי אפשר להימלט מהעבר, והוא חשוב כדי להבין את ההווה והעתיד. אחד הדברים הכי מהנים שעשינו בעונה 3 הוא לתת עוד הצצה אל החיים של המורה של לרוסו, מיסטר מיאגי, ולהבין מאיפה הוא הגיע ואיפה הכל התחיל. זה נותן עוד עומק לסיפור ולבנייה של הדמות של לרוסו".
7 צפייה בגלריה
מתוך "קוברה קאי", עונה 3
מתוך "קוברה קאי", עונה 3
מתוך "קוברה קאי", עונה 3
(צילום: באדיבות נטפליקס)
האתגר האמיתי שעומד בפני היוצרים הוא לרתום לסדרה לא רק את המעריצים השרופים מהאייטיז אלא את הדור הצעיר, שמגלה רק עכשיו את העולם של "קראטה קיד". לצפות מצעירים היום ללכת לראות קודם את הסרט ואז לחזור לבינג' בנטפליקס זאת כנראה בקשה מוגזמת, אבל הסיכוי של הסדרה לתפוס עוד קהלים טמון ביכולת להפוך את הסיפור לעל זמני ולהתרכז בקונספט האוניברסלי של טוב ורע. אבל אם הגדולה של הסדרה עד כה הייתה היכולת לספר נרטיב מוכר אבל הפעם מזווית אחרת, גם המבוגרים ביותר וגם הילדים יסכימו שיש בכל זאת רע אחד אולטימטיבי שעליו אין עוררין - המאמן חסר הלב ג'ון קריס - קוברה קאי האמיתי. כל צופי הסדרה, גדולים וקטנים, כאלה שגדלו על "קראטה קיד" ואלו שרק עכשיו מתוודעים אל האגדה, יכולים להירגע, כי לא משנה אם אתם בצד של לרוסו או לורנס - בסוף, כולנו נגד קריס.
7 צפייה בגלריה
הרע האמיתי. מרטין קוב כג'ון קרייס ב"קוברה קאי"
הרע האמיתי. מרטין קוב כג'ון קרייס ב"קוברה קאי"
כולם נגדו. מרטין קוב הוא ג'ון קרייס ב"קוברה קאי"
(באדיבות נטפליקס)