בתחילת השבוע נודע כי "עין לבנה", סרטו של הבמאי הישראלי תומר שושן, זכה במועמדות לפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הקצר הטוב ביותר. בריאיון לאולפן ynet, מספר שושן כי המועמדות היא משהו שכלל לא ציפה לו. "זה לא יאומן", הוא מודה, "אין לי מושג איך זה קרה, אבל זה מרגש בטירוף".
הסרט, שצולם בטייק רציף אחד של 20 דקות, מתאר עימות לילי בין צעיר מתל אביב (דניאל גד) שאופניו נגנבו לפועל אריתראי (דוויט טאלקאב). "זה סיפור אמיתי שקרה לי והחלטתי לכתוב עליו סרט רגע אחרי שזה קרה. באותו יום כבר סיימתי את התסריט ושלחתי אותו לקרן מקור לקולנוע, שתמכו בסרט, וככה זה נולד".
כמה שעות זה לקח לך? "40 דקות".
3 צפייה בגלריה
עין לבנה סרט קצר
עין לבנה סרט קצר
מתוך "עין לבנה"
(.)
אז אם תזכה זה אומר שהרווחת פסלון אוסקר ב-40 דקות. "זה פשוט קרה באותו היום, כשב-12 בלילה היה הדד-ליין לשליחת תסריטים קצרים כדי לקבל מענק הפקה מהקרן לקולנוע. הייתי צריך לעשות את זה מהר, הרגשתי שזה כמו חלום שמתעורר ואתה חייב לכתוב מהר כדי לא לשכוח, אז נכנסתי לאיזשהו טרנס כזה...הייתי עוד בסערת רגשות של הסיפור עצמו, של הסיטואציה, וזה יצא כל כך מהר שאפילו לא הייתי צריך לשנות כלום אחרי זה ולערוך את זה יותר מדי, זה ממש תסריט שנכתב ברגע".
לדעתך קל יותר לישראלים להצליח בפורמט של סרטים קצרים, שלא צריך להשקיע בו מיליונים, בגלל שהקולנוע הישראלי יחסית דל בתקציבים? "כן, יכול להיות. נורא קשה להשיג תקציבים לסרטים באורך מלא, זה תקציב הרבה יותר גדול. אני חושב שסרטים קצרים זה עולם מדהים, שאני מאוד אוהב, ואני חושב שיש הרבה ישראלים כמוני - קולנוענים שאוהבים את העולם הזה. אבל כן, זה נורא קשה לקבל תקציבים. אני עכשיו מנסה לקבל תקציב לסרט הראשון שלי באורך מלא".
3 צפייה בגלריה
עין לבנה סרט קצר
עין לבנה סרט קצר
מתוך "עין לבנה"
(.)
אם תזכה תקבל אותו בקלות, לא תצטרך להתאמץ. "אני מקווה שעצם המועמדות יכולה לעזור לי בזה, אבל כן, זה באמת לא פשוט".
כזכור, לפני שנתיים זכה במאי ישראלי נוסף בפרס האוסקר בקטגוריה זו - גיא נתיב, על סרטו "סקין". בעוד שנתיב חווה את רגעי התהילה בטקס עצמו, מגפת הקורונה ממשיכה להטיל אימים על העולם ומאיימת גם על קיומו של הטקס הנוכחי, שנדחה בחודשיים ל-25 באפריל בתקווה לקיים אותו כסדרו בתיאטרון דולבי שבלוס אנג'לס, עם קהל במקום. על אף שנמנעו ממנו שטיחים אדומים מפסטיבלים רבים שעברו למתכונת אונליין, שושן אופטימי לגבי האוסקר: "אין ספק שזה לא הכי אידיאלי, אבל נכון לעכשיו הם מתכוונים לקיים את האירוע פיזית ולהזמין את כל המועמדים".
אז יש מצב שתגיע? "כרגע נראה שכן, אני מקווה שלא ישנו את זה".
3 צפייה בגלריה
גיא נתיב זוכה באוסקר
גיא נתיב זוכה באוסקר
גיא נתיב זוכה באוסקר
(צילום: AP)
יש פייט קשה מצד הסרטים שמתחרים מולך בקטגוריה? "יש פייט מאוד קשה. יש שלושה סרטים אמריקאיים בתקציבים מאוד מאוד גבוהים, עם מפיקים גדולים מאחוריהם ושחקנים מאוד מוכרים, ויש אותנו ועוד סרט של במאית פלסטינאית, שגם קורה בישראל וזה מעניין".