המלחין, המנצח והמעבד המוזיקלי, דוד קריבושי, הוא חלק בלתי נפרד מהמוזיקה הישראלית על דורותיה. הוא עבד עם הגדולים ביותר - מאריק איינשטיין, דרך שייקה אופיר ועד שלמה ארצי - ואחראי על להיטים כמו "אני חולם על נעמי", "בתי את בוכה או צוחקת", "יש לך שמש" וכן על פרויקט הצדקה האייטיזי "עם אחד, שיר אחד", בהשתתפות מיטב אמני ישראל בהשראת We Are the World ו-Do They Know It's Christmas?‎.
בימים אלה קריבושי בן ה-76 חוגג את הקריירה הענפה וארוכת השנים שלו, שהחלה ב-1962 בתזמורת חיל האוויר, במופע יחיד בשם "כל החלומות: הסיפורים מאחורי השירים שעיצבו את פסקול חיינו", שבו הוא משתף את הקהל בזכרונות מהילדות שלו בתל אביב ומהעבודה המשותפת עם גדולי המוזיקאים בארץ. "אני מופיע לבד על הבמה, מספר סיפורים ומראה קטעי וידאו נדירים", הוא מגלה בריאיון באולפן ynet לקראת עליית המופע. "ברוך השם, כל הזמרים והזמרות עברו אצלי בבית, אכלו מהקציצות של אימא שלי ושתו את הוויסקי של אבא שלי. גרנו בדירת שני חדרים בצפון תל אביב והייתי עושה חזרות בסלון. עכשיו אני משתף את הקהל במה שהיה".
2 צפייה בגלריה
דוד קריבושי
דוד קריבושי
"הייתי עושה חזרות בסלון". דוד קריבושי באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור)
לעומת ימים עברו, בהם ניצח על תזמורות גדולות ("תור הזהב הזה כבר חלף והכל מסיבה כלכלית"), במופע החדש קריבושי עומד לבדו על הבמה, בלי נגנים וזמרים. "זה די מפחיד, אבל החוויה נהדרת", הוא אומר, "עשיתי כבר כמה מופעים והקהל מקבל את זה נהדר".
ואכן, אין מי שלא יגמע את הסיפורים שמאחורי השירים האיקוניים שכולנו גדלנו עליהם. כמו למשל "אני חולם על נעמי" בביצוע חדוה ודוד, שהלחן שלו נולד מג'ינגל לקפה עלית, עליה עמל קרבושי בזמן שהצמד פנה אליו כדי למצוא שיר מתאים לפסטיבל הזמר הבינלאומי של יפן ב-1970. "טעים תמיד, מתאים תמיד, העם החליט, עלית, עלית", צוחק קרבושי בזמן שהוא מנגן את הלחן המוכר של "נעמי", ונזכר על הדרך גם בסיפור מאחורי "בתי את בוכה או צוחקת": "יובב כץ, שכתב את המילים, היה מפקד סיירת ג'יפים. לפני המלחמה ב-67' הוא היה בקיבוץ גדות, שחטף אז מאות הפגזות. הייתה חצי שעה שהקיבוץ הזה ספג 800 פגזים. אחרי שחזר מסיני הוא כתב את השיר, והשידור הראשון שלו היה בתוכנית 'חוחים וחיוכים' מאולם קונטרה, לאחר כיבוש רמת הגולן".
למרות שהקריירה של קריבושי משגשגת כבר כמעט 60 שנה, הוא מודה כי הוא לא האיש הכי מוכר ברחוב. "פעם זיהו אותי יותר, היום פחות", הוא אומר, "אבל להפתעתי גם הצעירים היום מזהים אותי וזה נחמד לראות איזה ילד, פישר קטן בן 20, אומר לי שהוא גדל עליי. אני אומר לו בחזרה שהוא גדל יפה".
2 צפייה בגלריה
דוד קריבושי
דוד קריבושי
"פעם זיהו אותי יותר, היום פחות"
(צילום: שמוליק דודפור)
יחסית למוזיקאים אחרים, קריבושי מספר כי הצליח להסתדר לא רע בתקופת הקורונה. "אומנם אמנים לא ידועים בתור אנשים שמתנהלים נכון כלכלית, אבל למזלי יש לי רזרבות. אני יודע שהרבה אמנים הגיעו לפת לחם. היו כאלו שעשו התאמות כמו הופעה בחצרות, בתים ובקפסולות וגם אני עשיתי את הדברים האלו ויצאתי במופע יחיד. עכשיו הכל מתחיל לחזור". בנוסף, הוא עמל על הלחנת שיר חדש - "תקשיב לי, אחי" בביצוע ישי לוי ויהורם גאון. "הוא מדבר על השסע החברתי בארץ היום", הוא מספר, "ואומר - חבר'ה, תפסיקו לריב. אם הייתה קצת אהבה בארץ, זו הייתה ארץ מושלמת". על פי קריבושי, "המצב איום ונורא. אני רואה מה שקורה פה ואני רק מקווה שאנשים יתעשתו והמצב יהיה יותר טוב".
דוד קריבושי יופיע ב-22 באפריל באולם מופת בראשון לציון, עם המופע "כל החלומות: הסיפורים מאחורי השירים שעיצבו את פסקול חיינו"