סופר המתח המצליח הרלן טורומביי (כריסטופר פלאמר) נמצא מת בחדרו כשצווארו משוסף ובידו סכין. החשד: התאבדות. בעוד בני משפחתו מתמודדים עם ההשלכות הכואבות של מותו, מתברר שכמעט לכל אחד מהם היה מניע לרציחתו, מה שהופך את כל העסק לתעלומת רצח מסועפת.
החשודים המיידים? בערך כולם. הבת לינדה, אשת עסקים מצליחה; בעלה העצלן ריצ'רד; בנם רנסום, הכבשה השחורה של המשפחה; הבן וולט, שאחראי על הוצאתם לאור של הספרים המצליחים של אביו; הכלה לשעבר ג'וני, גורו ניו-אייג' בסגנון גווינית' פאלטרו וביתה הצעירה מג. מחוץ למעגל המשפחתי ניתן למצוא את האחות הסיעודית של הרלן, מרתה, בת למהגרים שהפכה עם הזמן לאשת סודו של הזקן. על החקירה המסועפת ממונה המשטרה, אבל מתלווה אליה ג'נטלמן דרומי, הבלש בנואה בלנק בגילומו של דניאל קרייג, שעדיין לא ברור מי שכר את שירותיו.
תעלומת הרצח המקורית והמצחיקה הזו עומדת במרכז "רצח כתוב היטב", סרטו החדש של הבמאי והתסריטאי ריאן ג'ונסון, ועלילתו רחוקה מרחק גלקסיות רבות מסרטו האחרון "מלחמת הכוכבים - אחרוני הג'דיי".
בריאיון ל-ynet מספר ג'ונסון שהרעיון המקורי לסרט נולד לפני כעשור. "עוד כילד הערצתי את אגאתה כריסטי. מאז שאני זוכר את עצמי קראתי את הספרים שלה", הוא מספר וממשיך, "הרעיון לקחת משהו ישן ומאובק שאני מאוד אוהב ומחובר אליו, ואז לנתח את הלב שלו ולעשות כל מה שאני יכול על מנת לגרום לדבר הזה לזרוח - קסם לי. כשעלה הרעיון לתסריט לפני כעשור התחלתי לדבר עליו עם חבריי, וככל שדיברתי עליו כך התגבשה אצלי ההחלטה שהסיפור צריך להתרחש באמריקה המודרנית. זה מה שהדליק את כל העניין".
6 צפייה בגלריה
ריאן ג'ונסון
ריאן ג'ונסון
ריאן ג'ונסון
(צילום: AP)
ג'ונסון לא חוסך שבטו מאמריקה המודרנית כפי שהיא נתפסת בעיניו. נכון ש"רצח כתוב היטב" הוא מוצר המשווק כבידור קליל, אבל הצופים יגלו בו גם מסר חברתי ברור, שאינו נחבא או מעודן. זהו מסר שמועבר ללא התנצלות או תקינות פוליטית ומכוון בעיקר לעומד בראשה, למדיניות ההגירה שלו ולשיטה הכלכלית שבעיקר דואגת לעשירים.
"אמריקה מלאת כעס, ונראה שזה הדבר העיקרי שמניע אנשים לפעולה. כעס, שנאת הזר ושנאה בכלל. זו הסיבה ששמתי את דמותה של מרתה, האחות הסיעודית, המהגרת, במרכז העלילה, כך יש דמות סימפטית שהצופים מזדהים עמה. מרתה משקפת את הלב, את הטוב שעדיין קיים. ברגע שמיקמתי את הסרט ב-2019, התחילו להתגבש אצלי התמות של פריבילגיה וכסף. אנשים בונים לעצמם נרטיב לפיו הם זכאים וראויים יותר מאחרים רק בגלל שהם נולדו למעמד, לממון ולחיים של זכויות יתר, ולא בגלל שהם באמת הרוויחו את זה. עבורי, זה היה חלק מהכיף שבעשייה, להגיד לקהל: 'תראו יש פה סרט משעשע ובידורי שקורים בתוכו המון דברים נוספים שאנחנו פתוחים וישרים בנוגע אליהם אבל אל תדאגו, הם לא יהרסו לכם את החוויה'. המסר לא יקום לנשוך אתכם בתחת".
6 צפייה בגלריה
מתוך "רצח כתוב היטב"
מתוך "רצח כתוב היטב"
אנה דה ארמס וכריס אוונס. מתוך "רצח כתוב היטב"
"רצח כתוב היטב" הוא סרט קטן ואינטימי בהרבה מ"מלחמת הכוכבים", הפרנצ'ייז איתו התעסק ג'ונסון בשנים האחרונות. עם זאת, הקאסט שלו מורכב מרשימה בלתי נגמרת של איי ליסטרז. חלקם מייצגים את הוליווד של פעם (כריסטופר פאלמר, ג'יימי לי קרטיס, דון ג'ונסון), חלקם אייקוני תרבות עכשוויים (קרייג, כריס אוונס) ועל חלקם עוד נשמע רבות (אנה דה ארמס, שללא ספק גונבת את ההצגה).
ג'ונסון טוען כי ריבוי הכוכבים היה מכוון, והוא קורץ לא רק לספרים של כריסטי אלא גם לסרטים בהם צפה כילד שהתבססו על אותם הספרים. "אותם סרטים עם פיטר יוסטינוב כמפקח פוארו, אותם מפגנים עמוסי כוכבים כמו בטי דיוויס, מיה פארו, דיוויד ניבן וג'יימס מייסון", הוא נזכר בהתלהבות, "כל מי שהיה מישהו בהוליווד לקח בהם חלק. כאשר כל אחד מהם הופיע על המסך, אתה כצופה - מאוד שמחת לראות אותם. זה היה הקסם של אותם הסרטים וניסיתי לשחזר אותו".
6 צפייה בגלריה
מתוך "רצח כתוב היטב"
מתוך "רצח כתוב היטב"
קאסט השחקנים המרשים. מתוך "רצח כתוב היטב"
דניאל קרייג, המוכר בעיקר כבונד, ג'יימס בונד, היה הראשון להצטרף לפרויקט עמוס הכוכבים. העובדה שדמותו של בלנק רחוקה שנות אור מדמותו של המרגל היוותה משקל כבד בהחלטה של קרייג - שחיפש משהו שונה ומרענן. "רוב האנשים מכירים אותו בתור בונד ויכולים לחשוב שהוא בן אדם מאוד אינטנסיבי ורציני, אבל האמת היא שהוא מצחיק ובעל חוש הומור מפותח. כאשר רק דיברנו על התפקיד הרגשתי שהוא ישתחרר וייהנה לגלם את הדמות. צדקתי. בזמן הצילומים לדניאל היה הכי כיף". תחושה זו אגב גם עוברת דרך המסך, קרייג אימץ לעצמו מבטא דרומי כבד, ובתור מתבונן מבחוץ על המשפחה המטורללת שהוא חוקר - בהחלט נראה שהוא הכי נהנה שם.
6 צפייה בגלריה
מתוך "רצח כתוב היטב"
מתוך "רצח כתוב היטב"
"לדניאל קרייג היה הכי כיף". מתוך "רצח כתוב היטב"
ג'ונסון מספר שברגע שקרייג הצטרף הוא ידע שהוא יצליח לעשות את הסרט. הפרופיל של קרייג כל כך גבוה שהוא יכול למשוך אחריו גם משקיעים וגם שחקנים. "נאלצנו לצלם בחלון הזדמנויות שנפתח לנו לפני שדניאל התחיל את הצילומים של סרט ה-007 האחרון שלו", הוא מספר. "ברגע ששמו נקשר בפרויקט כולם רצו לעבוד איתו וזו הסיבה העיקרית שהצלחנו לגייס את הכסף וללהק את הקאסט. אחריו כבר חתמו מייקל שאנון, שגם איתו כולם רוצים לעבוד, ואז דון ג'ונסון ואחריהם הגיעו כל השאר, היה לנו מומנטום מעולה".

בין השמות הרבים שלקחו חלק בפרויקט יש גם שם ישראלי, רם ברגמן, שיחד עם ג'ונסון הפיק את הסרט. השניים משתפים פעולה כבר 15 שנים, מהסרט הראשון של ג'ונסון "בריק" (2015) ועד ל"אחרוני הג'דיי" (2017). לאחר הקרנתו של "רצח כתוב היטב" בפסטיבל טורונטו בספטמבר האחרון, הכריזו השניים כי הם מקימים את חברת ההפקה T-Street, שתייצר תוכן מקורי לקולנוע ולטלוויזיה. "אנחנו בשלבי פתיחת משרדים ושכירת עובדים", אומר ג'ונסון. "התכנון הוא גם לייצר תוכן מקורי שלנו וגם להפיק תכנים של אחרים. יש כבר כמה רעיונות בפיתוח אבל אני לא יכול להרחיב עליהם. אני מאמין שאם אתה מדבר על פרויקט בטרם עת, אתה מעמיד אותו בסכנה", הוא מחייך חיוך נבוך. "רם ואני חברים ועובדים יחד כבר שנים והעבודה אתו תמיד נהדרת. החיים קצרים מדי בשביל לעבוד עם אידיוטים".
6 צפייה בגלריה
ריאן ג'ונסון ורם ברגמן. שיתוף פעולה שנמשך שנים
ריאן ג'ונסון ורם ברגמן. שיתוף פעולה שנמשך שנים
ריאן ג'ונסון ורם ברגמן. שיתוף פעולה שנמשך שנים
(צילום: AP)
ג'ונסון (46) גדל בקליפורניה וסיים את לימודי הקולנוע שלו באוניברסיטת דרום קליפורניה. ב-2010 הוא ביים את הפרק "זבוב" בעונה השלישית של הסדרה "שובר שורות". הפרק זכה לשבחים רבים וג'ונסון הוזמן לביים שני פרקים נוספים. הפרק השני שביים, "חמישים ואחת" העניק לו את פרס הבמאים של אמריקה ואילו השלישי "אוזימנדיאס", נחשב עד היום לאחד הפרקים הטובים ששודרו בטלוויזיה אי פעם. בעקבות ההצלחה הטלוויזיונית והצלחת סרטו "לופר" הן אצל המבקרים והן בקופות, אולפני "לוקאספילם" פנו אל ג'ונסון על מנת שיכתוב ויביים את הפרק השמיני בפרנצ'ייז המצליח 'מלחמת הכוכבים'.
'אחרוני הג'דיי' יצא בדצמבר 2017. הוא זכה לאהדת המבקרים והפך במהרה לשובר קופות, אולם חלק מהמעריצים האדוקים יצאו נגד ג'ונסון והרוח החתרנית של הסרט. על בימוי הפרק התשיעי הוא וויתר, אבל ג'ונסון וברגמן כבר חתומים על טרילוגיה חדשה, נפרדת לגמרי ממה שראינו עד כה. פרטים נוספים או תאריכי יציאה של הפרויקט טרם פורסמו, וג'ונסון עצמו, כאמור, ממאן לספק אותם. הוא גם לא ממהר לנדב פרטים על הסרט האחרון בטרילוגיה הנוכחית, "עלייתו של סקייווקר", בבימויו של ג'יי. ג'יי אברמס.
6 צפייה בגלריה
מתוך "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי"
מתוך "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי"
מתוך "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי"
"עלייתו של סקייווקר" מסמל סופו של עידן?
"לגמרי. הסרט בטוח יענה על תשובות רבות ויסגור מעגלים. אני כל כך נרגש ולא יכול לחכות. בכוונה ביקשתי להישאר מחוץ לעשייה הפעם ואין לי שום מידע פנימי, כך שאגיע לצפייה בסרט כמו אחרון המעריצים. כיף לחזור לכיסא המעריץ, לראות את הטריילר, לחשוב על התיאוריות. יהיה פיצוץ. אני מתרגש ברמות מלחזור ולהרגיש כמו בן עשר באולם קולנוע".
כשאתה עובד על "מלחמת הכוכבים" אתה צריך לקבל אישור על כל דבר שאתה כותב?
"זה לא שאתה מגיש טקסט לציון. יש פה שיתוף פעולה עצום בו כולם נמצאים באותה הקבוצה, כולם עובדים ביחד. זה לא מצב של אמן נגד תאגיד. מההתחלה ודרך כל שלב ישבנו ביחד, דיברנו ופיתחנו את הרעיונות. זה התסריט היחיד בו יכולתי לדמיין את התהליך הזה קורה, מצב של שקיפות מלאה ושיתוף פעולה. בכלל, אני חושב שהרבה יותר כיף לכתוב עם אנשים ושותפים לתהליך, לכתוב לבד זה מבאס. כתיבה זה לא תהליך כיפי, אל תבטחי במי שאומר לך שזה כיף".