כבר 30 שנה שהתוכנית "סל תרבות ארצי" מעניקה פרנסה לעובדי תעשיית התרבות, אולם אתמול (ד') הודיעה החברה למתנ"סים כי היא נאלצת להתחיל בהליכי פיטורים, כיוון שמשרד החינוך לא אישר את התוכנית לשנת הלימודים הקרובה וכדי להימנע מגירעונות כבדים. כך, במקביל למשבר הקורונה שפוגע אנושות בתעשיית התרבות בארץ, מכה נוספת נפלה על התחום.
3 צפייה בגלריה
מתוך "הכל זהב" של התיאטרון הארצי לילדים ונוער בשיתוף תיאטרון חיפה
מתוך "הכל זהב" של התיאטרון הארצי לילדים ונוער בשיתוף תיאטרון חיפה
מתוך "הכל זהב" של התיאטרון הארצי לילדים ונוער בשיתוף תיאטרון חיפה
(צילום: כפיר בולוטין)
את "סל תרבות ארצי" הקים לפני 30 שנה הנשיא ושר התרבות לשעבר, יצחק נבון, כחלק ממערכת החינוך הפורמלי. מאז ובכל שנת לימודים, התוכנית הייחודית, במימון משרד החינוך ובניהולה של החברה למתנ"סים, מפגישה את ילדי הגנים ובתי הספר עם יצירות אמנות ותרבות מקומיות וחושפת אותם להופעות תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, אמנות פלסטית וספרות.
מדוע דווקא עכשיו, כאשר אין מופעי תרבות והתעשייה במשבר, החליטה החברה למתנ"סים לעצור את "סל תרבות ארצי"? יותר ממחצית מתקציב התוכנית מגיע מתשלומי הורים (55 אחוזים), והיתר (45 אחוזים) ממשרד החינוך. בכנסת הוחלט, נכון לעכשיו, שלא לגבות את הכספים מההורים בעקבות המצב הכלכלי בשל משבר הקורונה. ואילו את אחוזי התמיכה ממשרד החינוך משלם המשרד מתקציב המדינה, שטרם אושר בעקבות מערכות הבחירות.
אך ממשרד החינוך אומרים כי בכפוף לאישור תקציב המדינה - הם ימשיכו לתמוך בתוכנית ההעשרה המדוברת ומסרו בתגובה: "משרד החינוך הודיע לחברה למתנ"סים כי בכוונתו להמשיך עם תוכנית ההעשרה 'סל תרבות' גם בשנת הלימודים הקרובה (תשפ"א). עם קבלת התקציב הנדרש המשרד ימשיך להשתתף בהפעלתה".
בעקבות ההודעה הראשונה של החברה למתנ"סים, אנשי תרבות פנו לרשתות החברתיות והביעו את מחאתם על סגירת התוכנית. "אני זוכרת את כל ההצגות שלקחו אותי לראות בבית הספר. אני זוכרת את ההרגשה. את ההתרגשות", כתבה השחקנית שני כהן, "יש דברים שאסור להתפשר עליהם. שאסור לוותר עליהם. בתוך כל שגרת החיים של הילדים, של עברית וחשבון ומדעים, זה כמו זרם דק של חמצן בתוך קרון מחניק".
3 צפייה בגלריה
מתוך "אורה הכפולה" של התיאטרון הארצי לילדים ונוער
מתוך "אורה הכפולה" של התיאטרון הארצי לילדים ונוער
מתוך "אורה הכפולה" של התיאטרון הארצי לילדים ונוער
(יוסי צבקר)
מנכ"ל התיאטרון הארצי לילדים ונוער, סמי לוי שלח מכתב למ"מ מנכ"לית החברה למתנ"סים, אלה ירניצקי, בקריאה לחזור בה מהחלטתה, ולבטל את השימוע לעובדי התוכנית שנקבע ליום ראשון. הדס קלדרון, המנהלת האמנותית של התיאטרון הארצי לילדים ונוער שמעביר אלפי פעילויות לילדים במסגרת התוכנית אמרה ל-ynet: "זאת שערורייה. לא רק האדמה רועדת - השטח בוער, כי עכשיו פוגעים בילדים", והוסיפה, "העיריות העשירות יוכלו להסתדר גם בלי עזרה מהמדינה. זאת אפשרות חד-פעמית של ילדים לחוות תרבות שחלקם אולי לא יחוו אף פעם. זאת החשיפה הראשונה שלהם לתרבות. לזה אין כסף? כל התרבות היא עבור הילדים. לא מדובר בתקציבי ענק".
גלעד מלצר, יו"ר ועדת אמנות פלסטית ב"סל תרבות ארצי" פנה בפוסט לשר החינוך יואב גלנט: "אל תהיה חתום על מכה כזאת. 'סל תרבות ארצי' הוא יהלום, אל תאבד אותו. לא מדובר בסכום שיפיל את קופת המדינה, אבל כן מדובר בסכום שדווקא בימים לא פשוטים אלו יזרים חמצן טהור למיליון ילדי ישראל ולעשרות אלפי פועלי תרבות, אמנים מוסדות והרכבים".
3 צפייה בגלריה
הדס קלדרון
הדס קלדרון
הדס קלדרון
(צילום: רמי זרנגר)
גם איגוד אמני ישראל (אמ"י) מחה היום בתוקף נגד סגירת "סל תרבות". היו"ר יענקל'ה מנדל כינה את הצעד "גזירה תמוהה" והוסיף: "האם לא רואים במשרד החינוך חשיבות גם בפרויקט המספק מזון רוחני לתלמידים? לנו לא נותר אלא לתהות אם מאחורי החנק המתמשך של עולם התרבות אין כוונות נוספות. בכוונתנו להיאבק לצד גופים נוספים מול משרדי הממשלה הרלוונטיים כדי שהפרויקט החשוב הזה לא ייעלם".