הבמאי הבריטי מייקל אפטד ("7 אפ") הלך לעולמו השבוע והוא בן 79, כך דווח הלילה (שבת) על ידי הסוכן שלו.
4 צפייה בגלריה
מייקל אפטד
מייקל אפטד
מייקל אפטד
(Getty Images)
ב-1964 הצטרף אפטד בן ה-23 לצוות הפקת הסרט התיעודי "7 אפ" שהביא למסך פיסת מציאות מחייהם של ילדים בריטים בני שבע. במהלך 56 השנים שעברו, אפטד שב כבמאי לחברי הקבוצה ועדכן בתהליך התבגרותם ובהתפתחותם האישית במהלך שמונה סרטים נוספים בסדרת "אפ", שנחשבת לאחד הפרויקטים הקולנועיים המרשימים והמרגשים אי פעם.
4 צפייה בגלריה
מייקל אפטד
מייקל אפטד
מייקל אפטד
(Getty Images)
הבמאי נולד ב-1941, בעיירה קטנה בבריטניה למשפחה שהזדהתה פוליטית עם השמאל המקומי. הוא ביקש לבטא דעות דומות על המסך והשתלב כעוזר במאי בהפקת הטלוויזיה "7 אפ", שביקשה לתאר את הדיכוי המעמדי בבריטניה מעיני הילדים. הוא המשיך לעבוד בעיקר בטלוויזיה, אך השאיפה העיקרית שלו הייתה לעשות לעצמו שם כבמאי קולנוע ואף חלם לעשות זאת בהוליווד.
אחרי שהשלים סרט ראשון ב-1972 (The Triple Echo בכיכובם של גלנדה ג'קסון ואוליבר ריד), הוא ביסס את עצמו בתעשיית הקולנוע הבריטית עם המחזמר "סטארדאסט" (1974), המותחן "אגתה" עם דסטין הופמן ו-ונסה רדגרייב (1979) וסרטים אחרים. הפריצה מעבר לים הגיעה בגדול ב-1980 עם הביוגרפיה המוזיקלית "בתו של כורה פחם" על חיי הזמרת לורטה לין בכיכובם של סיסי ספייסק וטומי לי ג'ונס. עם שבע מועמדויות לאוסקר (כולל לסרט הטוב ביותר), אפטד סומן ככישרון להתחשב בו.
4 צפייה בגלריה
מייקל אפטד
מייקל אפטד
מייקל אפטד
(Getty Images)
הקריירה ההוליוודית של אפטד נסקה בשנות ה-80 והוא זכה לעבוד בשלל ז'אנרים - דרמות, קומדיות, מותחנים ומחזות זמר. בין הסרטים בולטים: המותחן "גורקי פארק" (1983) בכיכובם של ויליאם הרט ולי מרווין, דרמת ההתבגרות "בן בכור" (1984) עם שרה ג'סיקה פארקר, רוברט דאוני ג'וניור וקורי היים, הביוגרפיה הקולנועית "גורילות בערפל" (1988) בכיכובה של סיגורני וויבר, המותחן "לב הרעם" (1992) עם ואל קילמר, הדרמה "נל" (1994) בכיכובה של ג'ודי פוסטר והמותחן "מהלך מסוכן" (1996) עם ג'ין הקמן ויו גרנט. ההצלחה של אפטד באה לשיאה, מבחינה מסחרית, ב-1999 כשביים את סרט ג'יימס בונד ה-19, "העולם אינו מספיק", בכיכובם של פירס ברוסנן, סופי מרסו ודניס ריצ'רדס. למרות כל ההצלחות ההוליוודיות הללו, אפטד הקפיד לשוב לבריטניה כל שבע שנים כדי להמשיך את הרצף של סדרת "אפ" התיעודית.
מאז הפסגה ההוליוודית שלו, אפטד דווקא הוריד הילוך. הוא לא הוביל הרבה סרטים במהלך המילניום הנוכחי, אך זכור לטובה בזכות הדרמה התקופתית "רוחות של חופש" (2006), וכן ביים את העיבוד לספר הפנטזיה "נרניה: המסע בדורך השחר" (2010). הוא גם השתלב בצוות הבמאים של הסדרות "ריי דונובן" ו"הסקס של מאסטרס", לפני שביים את סרטו העלילתי האחרון, מותחן הפעולה "המתקפה" עם נומי ראפאס, אורלנדו בלום וטוני קולט מ-2017. לצד עשייתו כבמאי, הוא נבחר שלוש פעמים לכהן כנשיא גילדת הבמאים האמריקנית בין השנים 2003-2009 - עמדה שאיפשרה לו לממש את הגישה האידיאולוגית הסוציאליסטית שלו במאבקי הבמאים מול האולפנים ההוליוודיים.
4 צפייה בגלריה
מייקל אפטד ופירס ברוסנן בהקרנת "העולם אינו מספיק"
מייקל אפטד ופירס ברוסנן בהקרנת "העולם אינו מספיק"
מייקל אפטד ופירס ברוסנן בהקרנת "העולם אינו מספיק"
(Getty Images)
"המורשת שלו תהיה לעד ארוגה ברקמת הקולנוע והגילדה שלנו", ספד נשיאה הנוכחי של הגילדה תומאס שלאמה, "במאי עם חזון חסר פחד ומנהיג שאין שני לו עבור הגילדה, מייקל זיהה את התהליכים שאחרים לא הבחינו בהם, ואנחנו כולנו הרווחנו מהחוכמה שלו ומחויבותו לאורך השנים". הבמאי טיילור הקפורד, שגם הוא כיהן בעבר כנשיא הגילדה, הוסיף: "מייקל אפטד היה ההגדרה של מענטש. ממש כמו שהוא היה במאי נפלא, תמיד היית יכול לבנות עליו לבטא נקודת מבט ברורה ומחושבת היטב, שכללה בדרך כלל שנינות יבשה".
למרות בריאותו הרופפת בשנים האחרונות בחיים, הוא הצליח להשלים ב-2019 את הדוקו "63 אפ", התשיעי בסדרת הסרטים המונומנטלית שיצר ואיתה היה מזוהה יותר מכל. בראיון ל-ynet לרגל הקרנת "63 אפ" בפסטיבל ניו יורק בסתיו 2019, התייחס אפטד להמשך סדרת "אפ" בהובלתו. "אני מקווה שנוכל להמשיך לפחות עד 70 אפ", אמר הבמאי שכבר אז הראה סימנים מדאיגים של היחלשות פיזית ומנטלית, "אבל צריך לקחת בחשבון שהמשתתפים כבר בני 63. אני מבחינתי אמשיך לעבוד על הסרטים הללו עד אשר לא אהיה מסוגל לעשות זאת יותר. כל עוד אני עומד על שתי רגליי, אמשיך בכך".