הסופר הצרפתי דיוויד דיופ זכה הלילה (ה') בפרס בוקר הבינלאומי, עבור הרומן At Night All Blood Is Black (בתרגום חופשי: "כל דם שחור בלילה"). המענק הכספי, העומד על 50 אלף ליש"ט, יחולק בינו לבין המתרגמת אנה מוסקובאקיס.
2 צפייה בגלריה
דיוויד דיופ
דיוויד דיופ
דיוויד דיופ
(צילום: AFP)
דיופ הוא הצרפתי הראשון שזוכה בפרס בוקר הבינלאומי. עלילת ספרו מתרחשת על רקע מלחמת העולם הראשונה ומתחקה אחר חייל סנגלי הנלחם בשורותיה של צרפת. כאשר חברו הטוב מילדות נהרג בחזית, מצבו הנפשי מתחיל להתדרדר עד שהוא שוקע בטירוף והאלימות משתלטת על נפשו.
ועדת השיפוט כינתה את הספר "רומן יוצא דופן". לפי הנימוקים, זהו "ספר מפחיד. בזמן הקריאה, אתה חש שמהפנטים אותך. העולם הרגשי שלך מסתבך והתודעה שלך נפתחת בפני מחשבות חדשות". יושבת ראש הוועדה, ההיסטוריונית לוסי יוז-האלט, הוסיפה כי "זהו סיפור על מלחמה, אבל גם על האהבה ועל הרעות בין גברים צעירים שלחמו יחד וסיכנו את חייהם זה לצד זה". על פי ההערכות, כ-135 אלף סנגלים השתתפו במלחמה במלחמה ההיא וכ-30 אלף נהרגו.
דיוויד דיופ נולד בשנת 1966 בפריז לאבא ממוצא סנגלי ולאם צרפתייה. בילדותו חי מספר שנים בסנגל ובבגרותו חזר לצרפת ונעשה פרופסור לספרות המאה ה-18. הספר הזוכה פורסם בצרפת כבר בשנת 2018 והיה מועמד לפרסים יוקרתיים רבים ברחבי העולם, שבחלקם אף זכה. הוא גבר על 124 ספרים אחרים שהוגשו השנה לפרס.
פרס בוקר הבינלאומי מוענק מדי שנה לספרים שתורגמו לאנגלית, בניגוד לפרס בוקר המרכזי, המוענק לספרים שנכתבו באנגלית מלכתחילה. בשנה שעברה הוענק הפרס למריקה לוקאס ריינוולדה (29) מהולנד, המזדהים כ"הם", על הספר "אי הנוחות של הערב" (The Discomfort of Evening). בשנת 2017 זכה בפרס דויד גרוסמן על ספרו "סוס אחד נכנס לבר", יחד עם המתרגמת ג'סיקה כהן.