"בישראל מדווחים שחצי מהאוכלוסייה חוסנה. אני מנחש שזהו החצי היהודי": הבדיחה הזאת, שהושמעה בפרק של תוכנית הבידור האמריקנית הוותיקה "סאטרדיי נייט לייב" ששודר בשבת האחרונה (וגם בישראל, לצופי yes), לא עברה בגרונם של חלק מצופי התוכנית - והביאה לגל של גינויים ודרישות להתנצלות מרשת NBC, מהפקת "סאטרדיי נייט לייב", ומהקומיקאי שהגה והגיש אותה, מייקל צ'ה.
1 צפייה בגלריה
טיפוס בעייתי. מייקל צ'ה
טיפוס בעייתי. מייקל צ'ה
טיפוס בעייתי. מייקל צ'ה
(באדיבות yes)
"לא מפתיע שזה בא מ-SNL, מכיוון שיש להם רקורד ארוך של אנטישמיות", צייץ הפוליטיקאי ושדרן הרדיו הניו יורקי דב הייקינד, יהודי אורתודוקסי. "אבל מייקל צ'ה או מי שזה לא יהיה שכתב את ה'בדיחה' גילה בורות לעובדה שבישראל יש אזרחים ערביים שקיבלו את החיסון לפי אותם הפרמטרים של יהודים! SNL הם הבדיחה!".
"הקטע בן שמונה השניות של מייקל צ'ה ב'סאטרדיי נייט לייב' הוא שערורייתי לחלוטין", הגיב יו"ר הוועד היהודי-אמריקני, דיוויד האריס. "הוא האשים את ישראל בכך שחיסנה יהודים בלבד. לא נכון. כל ישראלי - יהודי, מוסלמי, נוצרי וכו' - זכאי לקבל חיסון נגד הקורונה. הוא צריך להתנצל במהירות רבה ככל האפשר על כך שהפיץ שקר אנטישמי".
ובינתיים, גם שגריר ישראל בארצות הברית ובאו"ם גלעד ארדן נדרש לשערוריה המתפתחת. "אני חובב גדול של הומור, אבל להנציח אנטישמיות זה פשוט לא מצחיק", צייץ ארדן, "ה'בדיחה' שלך מתעלמת מהעובדה שהצלחת הדחף שלנו לחיסונים נובעת מזה שכל אזרח בישראל - יהודי, מוסלמי ונוצרי - זכאי לה. תתנצל!".
מרשת NBC והפקת "סאטרדיי נייט לייב" טרם הגיבו לדברים, וכך גם צ'ה - שמגיש את הפינה הסאטירית Weekend Update לצד קולין ג'וסט, ובהחלט איננו זר לפרובוקציות. רק בתחילת החודש זכה צ'ה לגינויים כאשר השמיע במסגרת התוכנית בדיחה שנתפסה על ידי רבים כטרנספובית, ובעבר הואשם מספר פעמים בטרנספוביה, מיזוגניה וגזענות. לצ'ה גם יש רקורד בעייתי בכל הנוגע למבקריו, כאשר לפחות בכמה מקרים החליט לרדת לחייהם של עיתונאים וכותבים שביקרו אותו או את "סאטרדיי נייט לייב".