שלושה עשורים לאחר שהלך לעולמו, משפחתו של הסופר המפורסם רואלד דאל התנצלה על אמירותיו האנטישמיות - בהצהרה שפורסמה בשקט יחסי באתר הרשמי שלו.
הסופר האנגלי, שהלך לעולמו ב-1990, התפרסם במרוצת השנים בזכות ספרי ילדים מצליחים שכתב, בהם "צ'ארלי בממלכת השוקולד", "מתילדה" ו"העי"ג". עם זאת, הוא נודע גם באמירותיו האנטישמיות הרבות, כשב-1983 אמר בריאיון ל-New Statesman: "יש תכונה באופי היהודי שמעוררת איבה. אולי זהו סוג של חוסר נדיבות כלפי לא-יהודים. כלומר, תמיד יש סיבה לכך שמתעוררות תנועות אנטי-משהו במקומות שונים...אפילו איש מסריח כמו היטלר לא נטפל אליהם בלי סיבה".
2 צפייה בגלריה
רואלד דאל
רואלד דאל
רואלד דאל
(Getty Images)
ב-1990 הסופר המשיך עם אמירותיו הבעייתיות, כשלא רק סירב להתנצל על דבריו, אלא ביקש להוסיף עליהם במאמר שכתב ל"אינדיפנדנט": "אני בהחלט אנטי-ישראלי ונעשיתי אנטישמי באותה מידה שיהודי במדינה זרה כמו אנגליה יביע תמיכה נלהבת בציונות. צריכים לראות את שני הצדדים...כולנו יודעים על היהודים. אין מוציאים לאור לא-יהודים בשום מקום, הם שולטים בכלי התקשורת - דבר מאוד נבון לעשות. זו הסיבה שנשיא ארצות הברית צריך למכור כל מיני דברים לישראל".
כעת, מתברר כי משפחתו בחרה להתייחס לדבריו - בהצהרה שפורסמה מתחת לרדאר, בחלק נידח באתר שלו. "משפחת דאל וחברת הסיפורים של רואלד דאל מתנצלים עמוקות על הפגיעה המתמשכת והמובנת שנגמרה על ידי כמה מהצהרותיו של רואלד דאל. ההערות הללו, המושפעות מדעות קדומות, אינן מובנות לנו ועומדות בניגוד מוחלט לאיש שהכרנו ולערכים העומדים בלב סיפוריו של רואלד דאל, שהשפיעו לטובה על דורות רבים של אנשים צעירים".
2 צפייה בגלריה
רואלד דאל ואשתו פטרישיה ניל
רואלד דאל ואשתו פטרישיה ניל
רואלד דאל ואשתו לשעבר, פטרישה ניל
(Getty Images)
בתגובה להתנצלות, דובר הקמפיין נגד אנטישמיות הגיב כי זה "מאכזב" שמשפחתו של דאל המתינה במשך 30 שנה כדי לעשות זאת: "חבל שהם ראו לנכון להתנצל רק על האנטישמיות של דאל, ולא השתמשו באמצעים המהותיים שלהם כדי לעשות משהו בנדון. ההתנצלות הייתה צריכה להגיע בשלב הרבה יותר מוקדם ולהתפרסם בצורה הרבה פחות עמומה, אבל העובדה שהיא הגיעה בכלל - אחרי כל כך הרבה זמן - היא סימן מעודד לכך שהגזענות של דאל מוכרת אפילו על ידי אלה שמרוויחים מהיצירות שלו". הרווחים הללו, אגב, מוערכים בכ-12.7 מיליון פאונד, נכון לשנת 2018.
דאל, שנולד ב-1916 בוויילס, היה בן להורים שהיגרו מנורווגיה. במהלך שירותו בחיל האוויר המלכותי של אנגליה בזמן המלחמה, הוא נפצע קשות בלוב. ספר הילדים הראשון שכתב, "הגרמלינים" (1943), נכתב בהשראת השירות שלו, על יצורים קטנים שגרמו לנזקים בכלים האוויריים. לאחר מכן כתב גם את "ג'יימס והאפרסק הענק", "מר שועל המהולל", "צ'ארלי בממלכת השוקולד", "העי"ג" ו"מתילדה". רבים מהם עובדו במרוצת השנים למסך הגדול, בהם החידוש ל"המכשפות" בכיכובה של אן האת'וויי, שעלה באוקטובר האחרון בארצות הברית.