חלף מהסטרימר: בשירותי הסטרימינג של חברת הכבלים HBO החליטו אתמול (ג') להוריד את הסרט "חלף עם הרוח" מספריית הצפייה שלהם משום שהוא מציג עבדות באור חיובי ובגלל הייצוג הגזעני של הדמויות שחורות שבו. ההחלטה עוררה סערה ברשתות החברתיות ומיד לאחר מכן הרשת פרסמה הבהרה כי ההורדה זמנית, והיא תחזיר את הסרט לשירותיה תוך כדי "דיון על הרקע ההיסטורי שלו והוקעה של האירועים המתוארים בו".
1 צפייה בגלריה
חלף עם הרוח
חלף עם הרוח
"חלף עם הרוח"
ההחלטה להוריד את הסרט הגיעה בעקבות מאמר דעה שהתפרסם ביום שני בעיתון "לוס אנג'לס טיימס". את הטור כתב ג'ון רידלי, תסריטאי "12 שנים של עבדות", בהמשך ישיר למחאה שמתרחשת בארצות הברית בימים אלה. בטור הוא קורא לרשת להוריד את הסרט מספריית הסטרימינג שלה בגלל הייצוג הבעייתי של שחורים והיחס הסלחני לעבדות. "כשהסרט הזה לא מתעלם מזוועות העבדות, הוא מציג כמה מהסטריאוטיפים הכי כואבים של אנשים שחורים", כתב. עוד הוסיף ש"הסרט עושה רומנטיזציה לקונפדרציה ונותן לגיטימציה לתנועת ההפרדה. הוא מציג אותה כמשהו הרבה יותר חיובי או נאצל ממה שהיא הייתה - סדר מדמם שאיפשר לאנשים "הנכונים" לשלוט, לרכוש ולקנות בני אדם".
כאמור, יום אחרי פרסום המאמר, הרשת הורידה את הסרט משירות הסטרימינג שלה HBO MAX - החלטה שעוררה סערה וביקורת ברשתות החברתיות שטענו כי הרשת "מוחקת" את הסרט מההיסטוריה. על אף הנושאים הטעונים במרכזו והטיפול בהם, יש לזכור כי "חלף עם הרוח" יצא ב-1939. הוא זכה בעשרה פרסי אוסקר, נחשב לסרט המרוויח ביותר בהיסטוריה ולקלאסיקה אמריקנית שנכנסה לקאנון התרבותי של המדינה. בנוסף, מדובר בסרט הראשון בהיסטוריה שבו זכתה שחקנית אפרו-אמריקנית באוסקר - השחקנית האטי מקדניאל שגילמה את המשרתת מאמי.
ההחלטה להוריד את הסרט מצטרפת לשורה של חברות תוכן שמתחילות לבחון מחדש את היצירות התרבותיות שלהן. רק אתמול נודע כי תוכנית המערכונים "הממלכה הקטנה" הורדה מכל שירותי הסטרימינג בבריטניה בגלל השימוש התדיר שלה בבלאק פייס. גם תוכנית הריאליטי COPS, שעקבה אחרי שוטרים, בוטלה אחרי 31 עונות בעקבות המחאות.