אחרי כהונה סוערת במיוחד של שרת התרבות והספורט מירי רגב ואם לא יהיו שינויים בלוח הזמנים, ביום ראשון יושבע חבר הכנסת חילי טרופר לשר התרבות והספורט.
4 צפייה בגלריה
ח"כ חילי טרופר
ח"כ חילי טרופר
ח"כ חילי טרופר
(צילום: אבי מועלם)
טרופר בן ה-42, נשוי ואב ל-4, נבחר מטעם מפלגת כחול לבן לכנסת, נחשב אלמוני יחסית בהשוואה לקודמתו בתפקיד. אחד האירועים הזכורים ביותר בקריירה הפוליטית הקצרה שלו הייתה דווקא מחוץ למליאת הכנסת - כשתרם כליה לאדם זר.
השחקן והקומיקאי גברי בנאי, שהיה ממתנגדיה של רגב, מבקש מהשר הנכנס קודם כל להתמצא בתרבות. "אני מאחל לו את כל ההצלחה שבעולם, הוא צריך ללכת לתיאטרון. שיקרא ספרים, שיקרא צ'כוב, שיקרא דן בן אמוץ, אבל שיקרא". בנאי הוסיף כי עולם התרבות זקוק לסיוע מיידי. "הוא צריך לתת הנשמה לעולם התרבות. אנחנו אחרונים בסולם, עברתי הרבה בחיים, אבל כמו משבר הקורונה לא עברתי מעולם. יש תחושה לא נעימה של הזנחה, אני פנסיונר ואסתדר, אבל יש לי ילדים בעולם הזה".
4 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
גילה אלמגור
(צילום: טל שחר)
השחקנית גילה אלמגור, גם היא לא מתומכיה של רגב בלשון המעטה, מקבלת בברכה את פניו של טרופר. "אני יודעת שהוא תרם כליה ונשמתי יצאה אליו בהערצה״, אמרה השחקנית ל-ynet, "התרבות במצב איום ונורא. הוא צריך להיכנס בברכה למשרד. אני לא רוצה לומר ברגל ימין, אבל שיתחיל ברגל הנכונה. הוא צריך להיות פתוח, לשמוע ולהיות סקרן לגבי התרבות. התרבות היא אחד ממקורות הגאווה שלנו. אני מקווה שהוא ירצה לפגוש אנשים ולשמוע, ללמוד, כי יש הרבה מה לעשות, בפרט אחרי משבר הקורונה. 150 אלף איש צועקים וזועקים ׳אין לנו לחם׳, אנשים נשארו בלי קורת גג. צריך לתת לו את הקרדיט ולהציל את עולם התרבות".
השחקן אוהד קנולר, שמשמש כמנכ"ל תיאטרון גבעתיים, היה תומך של רגב בתקופתה והוא מקווה שטרופר ימשיך את מאבקה של קודמתו בתפקיד, בצמצום הפערים בין הפריפריה למרכז לפחות בכל הקשור לעולם התרבות. "המשימה הראשונה היא לפתור את משבר הקורונה והחובה לעזור להיכלי התרבות. אני מעריך שבתקופתה של השרה רגב נעשה איזון בין הפריפריה למרכז בתחום התרבות, כי היה פער גדול. הוא צריך להמשיך את המגמה הזאת, שהתרבות תגיע לכל מקום ולא תהיה רק בתל אביב".
הזמרת מירי מסיקה מצטרפת לדבריו של קנולר בכל הקשור לקירוב התרבות לפריפריה. "צריך להביא תיאטרון לפריפריה במחירים שווים לכל נפש. גם מוזיאונים. ושיהיה גם בחינם. אמנות נתפסת כמשהו אליטיסטי שרק עשירים יכולים - זה אמור להיות הפוך. גם אדם שמתקשה כלכלית צריך שתהיה לו היכולת ללכת למוזיאון ובכל הארץ". עוד מוסיפה מסיקה על החשיבות של קידום נשים. "אני מכירה המון אנשים שהם חובשי כיפה שהם מדהימים ונאורים וכן בעד לקדם נשים. ועצם זה שהוא תרם כליה זה אומר עליו המון. הוא לא צריך לחזק את החזקים, ושהמדינה לא תממן את החזקים, אלא להעשיר את התרבות בעוד צבעים ומגוונים, אני אומרת את זה אפילו שזה לא משרת אותי אישית. צריך לעזור למי שלא במיינסטרים".
4 צפייה בגלריה
אירוע איגי
אירוע איגי
מירי מסיקה
(צילום: ענת מוסברג)
4 צפייה בגלריה
אביהו מדינה
אביהו מדינה
אביהו מדינה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
מסיקה מוסיפה כי בשל משבר הקורונה צפויה לטרופר עבודה מיידית. "הוא צריך לתת הנחיות מדוייקות. שיהיה מתווה ברור. אני לא דואגת לעצמי, הוא צריך לדאוג לאמנים שלא יחזיקו מעמד עוד הרבה, אמני אינדי, תיאטרון וכדומה. מירי רגב עשתה גם דברים טובים, הייתי רוצה שיימשך הקו של לחבר את הקצוות. לקדם את המוזיקה המזרחית אבל לא אלה שגם ככה חזקים. לדוגמה, אני שרה מרוקאית, זה אחלה, אבל הוא יצטרך לדאוג לאנשים שכן מקדמים את המוזיקה הזאת אבל נמצאים מאחורי הקלעים ולא במיינסטרים״.
עבור הזמר והיוצר אביהו מדינה המטרה החשובה ביותר היא להמשיך את מגמת השוויון במוזיקה - לכל גווניה. "אני מקווה שיהיה לו תקציב מספיק גדול כדי שיוכל לספק את הצרכים של כל צרכני התרבות באשר הם. עד כמה שאני מבין, בשנים האחרונות התמקדו באגף מסוים בתרבות הישראלית ואת האגף האחר הזניחו. כוונותיה של רגב היו טובות, אבל במקומות מסויימים היא פספסה, היא היא הייתה קצת פופוליסטית. דווקא בתקופה שלה, ההזמנות של ההופעות שלי ממשרד התרבות ירדו. טרופר צריך לשים דגש לזמרים בגיל המבוגר ולקהל המבוגר. צריך לשרת את כל הציבור".