הזמרת והשחקנית ריקה זראי, שזכתה להצלחה רבה במהלך שנות ה-60 בזכות להיטים כמו "גן השקמים" ו"קול אורלוגין" שהלחין עבורה בעלה דאז, יוחנן זראי, הלכה לעולמה בגיל 82, כך על פי דיווחים בתקשורת הצרפתית.
3 צפייה בגלריה
ריקה זראי
ריקה זראי
ריקה זראי
(צילום: Keystone/Hulton Archive/Getty ImagesIL)
זראי נולדה ב-1938 בירושלים, והפכה לכוכבת מחזות זמר ותיאטרון במהלך שנות ה-60, כשהופיעה בתיאטרון אהל עם "חמש חמש", וגם בתאטראות הקאמרי והבימה. לאחר שהתגרשה מזראי והתחתנה עם המוזיקאי הצרפתי ז'אן-פייר מנייה, עברה לצרפת והפכה שם לכוכבת.
בין היתר, שיתפה פעולה בפריז עם נחום היימן, שארל אזנבור (שביצועה ללהיטו המפורסם Et pourtant הפך למוכר לא פחות) וז'אק ברל. כמו כן, הייתה משגרירות המוזיקה הישראלית בצרפת כששרה בצרפתית את הקלאסיקות "הבה נגילה" ו"ירושלים של זהב". הלהיט הגדול שלה שם היה Casatschok - גרסה צרפתית לשיר הרוסי "קטיושה".
אף שבצרפת זכתה להכרה רבה, ברגע שעזבה את ישראל הרגישה כי המדינה הפנתה לה עורף. בריאיון ל"ידיעות אחרונות" ב-2008 סיפרה כי "כשבעלי לשעבר ואני התגרשנו, הוא הגיע לארץ, התראיין לעיתון, ואמר שם שזרקתי את הדרכון הישראלי שלי, שאני מתכחשת לישראליות שלי ושאני לא מדברת עברית. הוא פשוט שיקר ללא הפסקה. כתוצאה מזה הציבור בארץ התקומם ויצא נגדי, והיה לי מאוד-מאוד קשה עד שחזרתי לפה ונתתי ראיון שהסביר שהכול שטויות", והוסיפה: "מכרתי עד היום 27 מיליון תקליטים ברחבי העולם והיו לי 18 שלאגרים ברדיו, אני בטוחה שאם הייתי נשארת בארץ לא הייתי מגיעה לכמות הזאת, כי אין אף אחד בארץ שמגיע לממדים כאלה. מה לעשות, המטרה שלי הייתה להיות מפורסמת, להיות ידועה - ובזה הצלחתי".
3 צפייה בגלריה
ריקה זראי
ריקה זראי
ריקה זראי
(צילום: AFP)
ב-1969, בשיא תהילתה בצרפת, עברה תאונת דרכים קשה, שעל פי דבריה, הצליחה להחלים ממנה לאחר שוויתרה על בשר, סוכר וסיגריות ונעזרה ברפואה טבעית. מאז אותה תאונה החלה להתעניין בנושא באופן מעמיק ופרסמה בצרפת מספר ספרים, ביניהם הספר "הרפואה הטבעית שלי" שמכר מיליוני עותקים והפך לרב מכר ועורר את התנגדותם של לא מעט רופאים קונבנציונליים ורוקחים שהתנגדו לתרופות הסבתא הטבעיות שהמליצה עליהן.
3 צפייה בגלריה
עטיפת הספר "הרפואה הטבעית שלי"
עטיפת הספר "הרפואה הטבעית שלי"
עטיפת הספר "הרפואה הטבעית שלי" של ריקה זראי
שר התרבות והספורט חילי טרופר ספד לה: "הצטערתי לשמוע על מותה של הזמרת והשחקנית ריקה זראי. תיזכר גם בזכותה להיטיה 'גן השקמים' ו'קול אורלוגין' וגם הם יהוו את מורשתה שתיוותר אחרי לכתה. משתתף בצער המשפחה, יהי זכרה ברוך".
בשנת 2006 הוציאה לאור בצרפת אוטוביוגרפיה בשם "התקווה תמיד צודקת". ב-2008 עברה אירוע מוחי, אשר שיתק את חצי גופה השמאלי. בפברואר האחרון עוד הספיקה לעלות על הבמה, כאשר הופיעה עם להיטה "פראג" על בימת פולי ברז'ר המפורסם בפריז. היא הותירה אחריה בת בשם יעל ונכדות.