השחקן דיוויד פראוז, שגילם את דארת' ויידר בטרילוגיית הסרטים המקורית של "מלחמת הכוכבים", הלך לעולמו בגיל 85.
פראוז נולד באנגליה ב-1935, ואת תחילת דרכו המקצועית עשה כשרירן ומרים משקולות, שאף זכה מספר פעמים באליפות בריטניה. בהדרגה החל לקבל תפקידים קטנים בקולנוע. הודות לגובהו הרם, המתנשא לגובה של כמעט שני מטרים, גילם את דמות המפלצת של ד"ר פרנקנשטיין בסוף שנות ה-60, ומספר שנים לאחר מכן הפציע לתפקיד קטן ב"תפוז מכני".
2 צפייה בגלריה
דיוויד פראוז
דיוויד פראוז
דיוויד פראוז
(צילום: AP)
בשנת 1977 לוהק פראוז לתפקידו המוכר ביותר, כדארת' ויידר, בסרט הראשון (והרביעי, בספירה המעודכנת) של סדרת "מלחמת הכוכבים", שנקרא "תקווה חדשה". עם זאת, על אף הצלחת הסרט, לא רבים זיהו אותו ברחוב מיד - שכן לכל אורכו פניו נותרו מכוסים. גם את קולו של דארת' ויידר תרם שחקן אחר, ג'יימס ארל ג'ונס האמריקני, שאף קיבל שנים לאחר מכן אוסקר של כבוד.
פראוז גילם את הנבל האינטרגלקטי גם בשני סרטי ההמשך, "האימפריה מכה שנית" ו"שובו של הג'דיי". במקביל, הסתכסך עם היוצרים, ולסצנת השיא בה ויידר חושף את פניו ההפקה בחרה לקחת שחקן אחר. לפי הדיווחים, פראוז נפגע מאוד מהצעד ומאז ניתק הקשר בינו לבין ההפקה. במרוצת השנים עלו חשדות כי הסכסוך פרץ לאחר שהדליף פרטים על אודות עלילת הסרטים. ג'ורג' לוקאס, הבמאי האגדי של הסרטים, הגדיר אותו כ"פרסונה נון גרטה".
2 צפייה בגלריה
דארת' ויידר ב"מלחמת הכוכבים: תקווה חדשה"
דארת' ויידר ב"מלחמת הכוכבים: תקווה חדשה"
דארת' ויידר ב"מלחמת הכוכבים: תקווה חדשה"
(מתוך הסרט)
בתוך בריטניה, פראוז ידוע גם בשל השתתפותו בתשדירי זהירות בדרכים, ששודרו בטלוויזיה במשך כעשור וחצי. על השתתפותו בפרויקט זה הוענק לו עיטור של מסדר האימפריה הבריטית. מאז ראשית שנות ה-2000 החל לסבול משיתוק בזרועו בעקבות החמרה של דלקת מפרקים, ואף אובחן כסובל מסרטן הערמונית.