ג'יי קיי רולינג, נועם חומסקי ומרגרט אטווד הם רק כמה שמות ברשימה של כ-150 אנשי רוח שחתמו על מכתב פומבי, המבקש להוקיע את "תרבות ההשתקה" (Cancel Culture) ועידוד חוסר הסובלנות לדעות מנוגדות בדיונים.
ב"מכתב על צדק ודיון פתוח", שפורסם אתמול (ג') במגזין "הארפר", נטען כי חשבון הנפש של התקופה האחרונה, שמתמקד בסוגיות של גזע וצדק חברתי - מלווה בהתחזקות של מערכת ערכים פוליטית, המדכאת את הנורמות של הדיון הציבורי והסבלנות כלפי דעות שונות.
2 צפייה בגלריה
"זו אופנה שמעודדת שיימינג ונידוי ציבורי". רולינג
"זו אופנה שמעודדת שיימינג ונידוי ציבורי". רולינג
"זו אופנה שמעודדת שיימינג ונידוי ציבורי". רולינג
(צילום: GettyImages)
"האפשרות להחליף רעיונות ומידע בחופשיות, העומדת בבסיסה של החברה הליברלית, מצטמצמת מיום ליום", נכתב. עוד נטען כי בעוד הצנזורה היא משהו "שלמדנו לצפות לו מהימין הרדיקלי", היא מתחילה לאחרונה להתפשט גם לעבר השמאל באמצעות "חוסר סובלנות כלפי דעות מנוגדות, מעין אופנה שמעודדת שיימינג ונידוי ציבורי, והנטייה לפזר נושאי מדיניות מורכבים בצורה עיוורת ומוחלטת. את ההכללה הדמוקרטית שאנו רוצים ניתן להשיג רק אם נצא נגד חוסר הסובלנות, שהתקבעה בקרב כל הצדדים".
המכתב אינו מתייחס לדוגמאות ספציפיות, אך מציין כי "בכירים אקדמאים, מתוך צורך לערוך בקרת נזקים, נותנים עונשים פזיזים ולא מידתיים במקום להעביר רפורמות חשובות...עורכים מפוטרים כיוון שפרסמו טקסטים מעוררי מחלוקת; ספרים נגנזים עקב חוסר אותנטיות לכאורה; עיתונאים מנועים מלכתוב על נושאים מסוימים; פרופסורים נחקרים לאחר שציטטו יצירות ספרותיות בכיתה".
"אווירה מחניקה זו תפגע, בסופו של דבר, במטרות החשובות ביותר של זמננו", הם מוסיפים. "הגבלת הדיון - בין אם על ידי ממשל מדכא או על ידי חברה לא סובלנית - פוגעת תמיד בנטולי הכוח ומפחיתה את היכולת של כולם להשתתף בדמוקרטיה. צריך להביס רעיונות רעים על ידי חשיפה, דיון ושכנוע, לא על ידי ניסיון להשתיקם או לקוות שייעלמו".
2 צפייה בגלריה
"הגבלת הדיון פוגעת תמיד בנטולי הכוח". חומסקי
"הגבלת הדיון פוגעת תמיד בנטולי הכוח". חומסקי
"הגבלת הדיון פוגעת תמיד בנטולי הכוח". חומסקי
(צילום: EPA)
רולינג, כידוע, מצאה את עצמה בשבועות האחרונים בלב סערה כאשר הביעה את דעתה והסתבכה עם הקהילה הטרנסג'נדרית, לאחר ששיתפה מאמר דעה שכותרתו "יצירת עולם שוויוני אחרי הקורונה לאנשים שמקבלים וסת". רולינג התייחסה בזלזול לניסוח: "אני בטוחה שיש מילה לאנשים כאלה. שמישהו יעזור לי" - כתבה, ורמזה למילה "נשים". בהמשך, הוסיפה כי "אם מין ביולוגי הוא לא אמיתי - אין משיכה לבני אותו המין, ומציאות חייהן של נשים מסביב לעולם נמחקת. אני מכירה ואוהבת טרנסיות וטרנסים, אבל מחיקת הקונספט של מין ביולוגי מבטלת את היכולת של אנשים רבים לשוחח על חוויית החיים שלהם. זאת לא שנאה לומר את האמת".
לצד כותבת "הארי פוטר", חומסקי ואטווד שחתמו על המכתב, בלטו שמות נוספים כמו הסופרים מלקולם גלדוול וסלמאן רושדי, האקטיביסטית גלוריה סטיינם, עיתונאים, אנשי אקדמיה, היסטוריונים, תסריטאים ועוד.
פרסום המכתב עורר זעם ברשתות החברתיות, כשעיתונאים ואקדמאים משני הצדדים גורסים כי הטענות "בכייניות" ו"מלאות רחמים עצמיים". אחרים כינו את המכתב "צבוע" וציינו כי חלק מהחתומים עליו לא התייחסו בו לפעמים בהן "תרבות ההשתקה" יצאה נגד שמרנים.