אחרי ארבעה ימים של המתנה מתוחה מיום הבחירות בארצות הברית, הגיעה הערב (שבת) ההכרזה של רשתות הטלוויזיה על כך שהמירוץ על מדינת פנסילבניה הוכרע, וג'ו ביידן הוא הנשיא האמריקני ה-46. ועם הלחץ והחרדה של מצביעים, פוליטיקאים ואנשי תקשורת בצד הדמוקרטי, הגיע אנחת רווחה אחת גדולה.
בעוד שברחובות ניו יורק, פילדלפיה, לוס אנג'לס, דטרויט וערים גדולות אחרות המונים יצאו לרחובות בשאגות שמחה וצפירות, באולפן CNN היה זה הפרשן ואן ג'ונס שהגיב בהתרגשות עצומה מיד עם ההכרזה, ונשבר בבכי מול המצלמה. דמעות של אושר אחרי ארבע שנים של כהונת דונלד טראמפ. רגע טלוויזיוני נדיר בשידור ישיר.
"יותר קל להיות הורה הבוקר, יותר קל להיות אבא, יותר קל להגיד לילדים שלך שאופי של בן אדם זה משהו חשוב. שזה חשוב. להגיד להם שהאמת חשובה, שלהיות אדם טוב זה חשוב", אמר ג'ונס בן ה-52 כשהוא משתנק, "וזה קל יותר להרבה אנשים אחרים. אם אתה מוסלמי במדינה הזאת, שהנשיא לא רוצה אותך כאן. אתה לא צריך לדאוג שהנשיא יגרש מפה תינוקות, או את 'החולמים' (תוכנית לאזרוח ילדי מהגרים שעמדה בסכנה בצל משטר טראמפ) שיסולקו מפה ללא סיבה".
2 צפייה בגלריה
ואן ג'ונס CNN
ואן ג'ונס CNN
לא הצליח להחזיק את הדמעות. ואן ג'ונס בשידור החי
(צילום מסך)
כשהוא מתייפח מול המצלמה ומתקשה לדבר, המשיך ג'ונס בדבריו המרגשים כשהוא מתייחס לפרשת המוות של ג'ורג' פלויד, שנחנק למוות תחת ברכו של שוטר במינאפוליס, מה שהביא להתפרצות מחאת השחורים העצומה בכל רחבי ארצות הברית. "זהו זיכוי של המון אנשים שסבלו באמת. 'אני לא יכול לנשום' זה לא רק ג'ורג' פלויד. זו תחושה של הרבה אנשים שלא יכלו לנשום", אמר ג'ונס שבעצמו נשמע כאילו הוא מתקשה לנשום מרוב התרגשות, "בכל יום אתה מתעורר, וקורא את הציוצים האלה (של טראמפ). ואז אתה הולך לעשות קניות ואנשים שבעבר חששו להפגין את הגזענות שלהם הפכו להיות נבזיים כלפיך יותר ויותר, ואתה דואג לילדים שלך, ואתה דואג לאחותך. היא הולכת לוולמארט וכשהיא חוזרת לחניה מישהו תמיד חייב להגיד לה משהו. אתה משקיע כל כך הרבה מאנרגיית החיים שלך, רק כדי להישאר בשליטה".
ג'ונס האפריקני-אמריקני, שבעבר שירת בתפקיד של יועץ לעבודה "ירוקה" בממשל אובמה, התנחם במבט אופטימי לעתיד. "זה ביג דיל, שסוף סוף נוכל להשיג קצת שלווה, והזדמנות לאתחול מחדש. והאופי של המדינה משנה, ולהיות אדם טוב זה משנה. אני רוצה שבניי יראו את זה, תראו את זה. קל יותר לעשות את זה בדרך המלוכלכת, ולהתחמק מדברים שעשית. אבל בסוף זה חוזר אליך. זה חוזר. זה יום טוב לארץ הזאת. אני מצטער עבור האנשים שהפסידו, בשבילם זה לא יום טוב. אבל עבור המון אנשים זה יום טוב".
2 צפייה בגלריה
ואן ג'ונס CNN
ואן ג'ונס CNN
"אני רוצה שבניי יראו את זה". ג'ונס בשידור
(צילום מסך)
עוד ברשת CNN היה זה העיתונאי והמגיש ג'ק טאפר שהישיר מבט למצלמה מיד אחרי ההכרזה, ובמלים תקיפות ונרגשות סיכם את כהונת טראמפ אותה ביקר שוב ושוב במהלך ארבע השנים האחרונות. "זה הסוף של נשיאות מלאת מערבולות. תקופה שהיו בה כמה הישגים, אין ספק. תקופה שבה אמריקנים בעיירות פלדה מרוסקות ובחלק הכפרי של אמריקה הרגישו שקולם נשמע. זה חשוב. אבל זו גם הייתה תקופה של פלגנות קיצונית. הרבה מהפלגנות הזאת נוצרה וניזונה על ידי הנשיא טראמפ בעצמו. זו תקופה של מספר כישלונות משמעותיים וטרגיים, שהיה אפשר למנוע אותם. אי הנכונות להיענות לעובדות ולמדע, ולעשות כל מה שאפשר כדי להציל חיים בתוך המגפה", אמר בפנים קפואות כשעיניו הולכות ומאדימות לאיטן.
"זאת תקופה שבה אמת ועובדות זכו לייחס של בוז. זאת תקופה של אכזריות שבמהלכה אי-אנושיות ממוסדת, כמו הפרדת ילדים מהוריהם, הפכה למדיניות הרשמית של ארצות הברית. אבל עכשיו נשיאות טראמפ מגיע לסופה. לסופה. עם כל כך הרבה הזדמנויות שאבדו, ופוטנציאל מוחמץ, אבל גם עידן של פשוט להיות מרושע. חייבים להגיד זאת בפרפרזה לדברי הנשיא ג'ראלד פורד: עבור עשרות מיליוני אזרחים אמריקנים, הסיוט הארוך שלהם נגמר".