אולי זה הסגר ואולי זה עודף התכנים שמציפים אותנו, אבל המשפט "זו הסדרה שאתם חייבים לראות עכשיו" מככב לאחרונה באופן תדיר בביקורות טלוויזיה, עד שכבר איבד מהמשמעות שלו. עם זאת, וסליחה מראש על הקלישאה, אם אתם מחפשים סדרה מותחת, אקטואלית וכזאת שתשאיר אתכם פעורי פה, אתם חייבים לראות את הסדרה הרוסית "הצלה" (To the Lake), שעלתה לפני שבוע בנטפליקס.
רבות דובר על הגלובליזציה של נטפליקס, שמביאה למסך הקטן תכנים מרחבי העולם, כאלה שבשום הזדמנות אחרת לא היינו נחשפים אליהם. כך היה עם "בית הנייר" הספרדית, "ריטה" הדנית, "רייק" האוסטרלית ועוד. זה גם הסיפור של "הצלה", שעלתה ברוסיה לפני שנה ונמכרה לענקית הסטרימינג באחד וחצי מיליון דולר - העסקה הכי יקרה של נטפליקס במדינה. להבדיל מסדרות כמו "דארק" הגרמנית, מדובר בהפקה רוסית לחלוטין המבוססת על רומן שיצא לפני תשע שנים.
הפרט הזה חשוב, כי על אף שהעלילה שלה נכתבה לפני זמן מה, הסדרה רלוונטית להפליא ועוסקת במגפה קטלנית שפורצת במדינה. במרכזה קבוצה של תשעה אנשים ממוסקבה, שמנסים להגיע לאגם מרוחק כדי למצוא בו מפלט. המבנה הזה מאוד מזכיר את "המתים המהלכים", סדרת הזומבים האפוקליפטית המצליחה של AMC, אבל יש הבדל עיקרי אחד - האיום פה הוא לא המחלה (שהיא באמת נוראית וקטלנית וכמו הקורונה גם היא מדבקת ופוגעת בדרכי הנשימה), אלא הרשויות שמנסות להתמודד ולמגר אותה.
2 צפייה בגלריה
מתוך To The Lake
מתוך To The Lake
מתוך To The Lake
רוסיה היא לא המדינה הכי פלורליסטית, בלשון המעטה, כך שהמציאות שמוצגת בסדרה לא תפתיע אף אחד שמכיר את הגישה הסובייטית מקרוב. בתרחיש האימה של "הצלה", אנשים חולים לא נשלחים לבידוד במהלכו הם רואים נטפליקס ומזמינים וולט, אלא פשוט מקבלים כדור בראש. וגם מי שנחשף אליהם, וגם כל תושבי הכפר שלהם. בקיצור, טבח.
הסדרה מתחילה במוסקבה, כאשר דיווחים על מחלה מסתורית מתחילים לצוץ במהדורות החדשות. מהר מאוד המצב מסלים, האינטרנט קורס ומוסקבה נכנסת למצור. גיבורי הסדרה הם רוסים מהמעמד הבינוני הגבוה - חבורה אקלקטית של אנשים שמבינים שהם חייבים לברוח מעיר הבירה. יש את סרגיי ואת אשתו החדשה אנה, ובנה המתבגר מנישואיה הקודמים שיש לו אספרגר. אליהם מצטרפת אשתו הראשונה והמרירה של סרגיי (מריאנה ספיבק, שכיכבה בסרט "אהבה חסרה" מ-2017) ובנם הקטן המשותף. עוד מצטרף השכן העשיר, המעיק והמיזוגן, בתו האלכוהוליסטית והמופרעת וזוגתו הצעירה וההיריונית. הבית שאליו הם נוסעים באגם שייך לאביו של סרגיי, גם כן אלכוהוליסט, שמציע את ביתו ומוביל את הדרך.
2 צפייה בגלריה
מתוך To The Lake
מתוך To The Lake
מתוך To The Lake
כפי שניתן להבין מתיאור הדמויות, הסדרה ביקורתית לא רק כלפי הרשויות ברוסיה, אלא גם לא חוסכת בביקורת פנימית כלפי אזרחי המדינה. מעטים המקרים בהם רואים ערבות הדדית בסדרה, ומצב הצבירה הטבעי של הדמויות הוא חשדנות כלפי כל אחד, כולל האנשים שבקבוצה. למרות זאת, ואולי דווקא בגלל זאת, קל לסלוח ולהתחבר לכל אחת מהדמויות. שלא כמו בסדרות אמריקניות, אין פה גיבור שיציל את המצב ושכולם נושאים אליו את העיניים. להפך, כולם פגומים ואנושיים בדרכם. הסדרה מציגה שורה של אנשים שנקלעו לסיטואציה בלתי אפשרית והם מנסים להתמודד איתה בדרך שתשמור עליהם ועל הקרובים אליהם בחיים - גם אם זה אומר לדרוך ולפגוע באנשים אחרים.
מלבד הדמויות המצוינות, המשחק המשובח של כולם וההפקה המושקעת, האירועים שמוצגים בסדרה לא ישאירו אתכם אדישים. כבר בפרק הראשון נצפה אירוע מחריד שבו אישה נקרעת בין שני האנשים הקרובים לה - אימה המדבקת שמתחננת לעזרה מחוץ לביתה, ובנה הקטן שנמצא בדירה. ואם זה קורה כבר בפרק הראשון, אתם יכולים רק לדמיין אילו אירועים דרמטיים ואכזריים מתרחשים בהמשך. חוץ מזה, סוף סוף יש בטלוויזיה סדרה עלילתית שבה הדמויות שומרות מרחק אחת מהשנייה, ואפילו עוטות מסכה לרגע ומדברות על סגרים ובידודים. העונה הראשונה מכילה שמונה פרקים בלבד, והסדרה כבר חודשה לעונה שנייה שצפויה לעלות בסתיו 2021 - בתקווה שעד אז היא כבר לא תהיה כל כך רלוונטית.