לא שאני מאחלת שהקורונה תלמד אתכם לחיות חסרי כל, אבל אם תרצו לבדוק את האופציה על אחרים לפני שאתם קופצים לבריכה נטולת המים, "מתחילים מאפס" זה המקום. הדוקו-ריאליטי החדש של אורנה בן דור בתאגיד כאן עלתה אתמול (א'), והיא מעוניינת לברר לעומק את הנטייה שלנו להיאחז בחפצים עד כדי הזדהות מוחלטת, תוך חיפוש תשובה לשאלה - מה באמת חשוב לנו בחיים האלה?
בשילוב בין תורת "זרקו מה שלא גורם לכם אושר" של מארי קונדו לתפיסת החיים הספרטנית של "הסולידית", שכנעה ההפקה שישה אנשים להיפרד מכל החפצים שלהם עד לרמת התחתונים למשך שבועיים. כל הנכסים שלהם מאופסנים במכולה, והם יכולים לקחת ממנה בכל יום רק פריט אחד. אסור להם לקבל מתנות, הם חייבים לעבוד בשביל הכסף שישמש אותם, והם ניזונים מארגז שימורים שההפקה בנדיבותה העניקה להם.
"מתחילים מאפס" מבוססת על פורמט דני בשם Stripped, והליהוק (העצל משהו שלה), נעשה בסגנון עדות הריאליטי בעידן הנוכחי – אנשים צעירים ומעט מפורסמים, רובם מגבולות גוש דן, שיש להם מה להרוויח מהחשיפה, ומוכנים בתמורה להתפשט מול המצלמה: זוג סטנדאפיסטים פלורנטיני נשוי, אחד מהם הוא אגרן מוצהר (רועי ואלמוג); כוכב רשת עם רבע מיליון עוקבים (דניס, שבת הזוג שלו עזבה אותו ואת התוכנית שלושה ימים לפני הצילומים); מפיק מסיבות היפ-הופ ושחקן שהם שותפים לדירה (יניב ודניאל); ומנהלת צהרון בחינוך הלא פורמלי עם סטיית ניקיון מובהקת (ליהי).
2 צפייה בגלריה
מתוך "מתחילים מאפס"
מתוך "מתחילים מאפס"
מבוסס על פורמט דני. מתוך "מתחילים מאפס"
(צילום: באדיבות כאן 11)
אם ראיתם דוקו-ריאליטי אחד או שניים בחיים, אתם בטח יכולים לשער לאן זה הולך, וזאת כרגע המגרעה העיקרית של הסדרה. אלא אם הנרטיב של העונה הולך להפתיע בגדול, מדובר בתסריט כל כך צפוי שאפשר כבר להריץ אותו בראש בפאסט פורוורד ולחסוך לעצמכם את זמן הצפייה. בפרק הראשון המתועדים מייבבים כשהם נאלצים להיפרד מהחפצים שלהם, לפעמים באופן שמהצד נראה מעט מגוחך. אלא שלצופה המיומן כבר ברור שמתחת לתלות של כל אחד מהם בחפצים קיים אישיו עמוק יותר, או כמו שאומר רועי האגרן - "כל חפץ כזה הוא בשבילי חוויה", והאישיו הזה עומד להרים את ראשו במהלך הימים הקרובים, או הרחוקים.
סביר להניח שהמשתתפים יתמודדו עם כמה ימים של סבל, לא רק כתוצאה מהיעדר החפצים, אלא גם מהיעדרה של הסחת הדעת האישית החביבה עליהם. אחרי כמה ימים של ייסורים יתחילו המתועדים להתרגל למצב, יעברו "תהליך" מתבקש, ובסופו יתפכחו לעולם שבו הם מגדירים את החפצים שלהם, ולא להיפך. כלומר, יקטפו את הבונוס המובטח, שהוא, כמובן, סוג של הארה. לאחר מכן הם ישמחו לקבל את החיים שלהם בחזרה, אבל לפחות לתקופה מסוימת יחושו את התרוממות הרוח שמגיעה עם שחרור מתלות צרכנית, ורועי אולי אפילו יזרוק זוג כפכפים שהוא קיבל באיזה בית מלון.
2 צפייה בגלריה
מתוך "מתחילים מאפס"
מתוך "מתחילים מאפס"
עוברים תהליך. מתוך "מתחילים מאפס"
(צילום: באדיבות כאן 11)
בן דור, שמלווה את הצילומים ומראיינת את עירומי-החפצים היא דוקומנטרית מנוסה. התשובה לשאלה האם "מתחילים מאפס" תצליח להתעלות מעל לקלישאות המסע שעוברים המלוהקים שלה תלויה בעיקר בה. אם היא תצליח לחלץ מהם משהו מעבר לתובנות שזוהרות בשלט ניאון בסופו של הניסוי, הרי שהניסוי הצליח. אחרת, בתקופה בה נדמה שיותר מידי אנשים יאלצו להתחיל מאפס בקרוב, התכנית תישאר בגדר עוד דוקו-ריאליטי חסרת ייחוד ומציאותית, אולי מציאותית מידי.