בשנים האחרונות בהופעותיו בערבי יום הזיכרון, הזמר לואי עלי הבחין כי האימהות השכולות מהמגזר הדרוזי לא מבינות את הטקסטים והשירים שמנציחים את הנופלים ועוסקים בכאב ובשכול. לכן השנה, הזמר שגדל בכפר מרר שבצפון, החליט לחדש את השיר "כאב של לוחמים" שכתב והלחין עידן עמדי - ולהוסיף מילים בערבית. "אמרתי לעצמי שאמא דרוזית שאיבדה בן במסגרת שירותו הצבאי צריכה להרגיש ולהבין ששרים גם בשבילה ביום הזה".

למה בחרת דווקא ב"כאב של לוחמים"? "חבר שלי, השוטר האיל סתואי נרצח בפיגוע בהר הבית עם כמיל שנאן. חשבתי לעשות משהו לאימהות שלהם, פניתי לעידן עמדי והוא הסכים שאחדש את השיר. בהתחלה חשבתי לעשות שיר מקורי, אבל בסוף החלטתי לחדש את השיר הזה. אמא דרוזית בת 65 שלא מבינה עברית, צריכה להתרגש ביום הזה. אני רוצה לתת להן הרגשה שנוגעים להן בלב".
עלי בן ה-28 שירת בצה"ל כלוחם בגדוד חרב. "דרוזים ויהודים זה אחים בדם. הייתי לוחם בתקופה שלא היו מלחמות אבל הרגשתי חלק מהמדינה. חלק מהעם. בין הדרוזים ליהודים יש ברית דמים ולכן גם לא חששתי מתגובות של אנשים על המילים בערבית. יש בינינו חיבור ואהבה שאינני יודע להסביר.
"אני חושב שכשישמעו שלואי עלי הדרוזי הקליט שיר ליום הזיכרון, אנשים יתרגשו. הדרוזים הם חלק בלתי נפרד מהזיכרון. גם השוטרים והחיילים הדרוזים נפלו בקרבות ההגנה על ישראל".
1 צפייה בגלריה
לואי עלי
לואי עלי
לואי עלי
(צילום: חלי פרידמן)
אתה מרגיש שחוק הלאום קצת סותר את ברית הדמים הזאת? "הדרוזים הרגישו שחוק הלאום פגע בהם. תכלס, נפגענו מחוק הלאום וצריך לתקן את זה. אני חושב שעם הזמן יתקנו את זה. אי אפשר להתעלם ממה שהדרוזים נתנו ונותנים למדינה. הדרוזים נותנים את הילדים למען המדינה והאדמה הזאת".
הריאיון נערך בשיחת טלפון, כשעלי עשה את דרכו מביתו ברחובות למשפחתו בכפר בצפון. "חודשיים לא ראיתי את המשפחה ואני מאוד מתגעגע. אני מקפיד על ההנחיות ולא אגע במשפחה שלי. אני נוסע רק בשביל לראות אותם. משבר הקורונה מאוד קשה עבורי, אני רוצה לחזור להופיע, אבל בינתיים אני מנסה להתעסק במוזיקה, והשיר הזה, 'כאב של לוחמים', הוא חלק מהיצירה בתקופת משבר הקורונה״.

כאב של לוחמים

מילים ולחן: עידן עמדי ולואי עלי
ערב ראשון של לבד, יושב וכותב לך מכתב על כל הדברים שהיו כל מה שקרה בדיוק אותיות מופיעות על הקיר אני הפחד נעים להכיר הדמויות אוהבות לשחק זזות כאן בבית הריק, הריק
مشتاق لقلب الكله أشواق بدي كون بحضنك ألحنون بالبيت مشتاق لريحة أمي يما قلبك شو حنون
את לא מבינה כבר למה אני מזמן כבר לא אני תמונות רצות מאותו לילה דמעות, כאב של לוחמים
يا عمري ويا قلبي الوحيد بغيابك دموعي ما بتفيد أفكاري بتاخذني وبتجيب يا قلبي طمني بمكتوب صغير بمكتوب صغير...
ואת, את לא יודעת כמה ממך ניסיתי להסתיר את כל הסיוטים בלילה צרחות ודם על המדים את לא מבינה כבר למה אני מזמן כבר לא אני תמונות רצות מאותו לילה דמעות, כאב של לוחמים