יושבים בבית עם הילדים ומחפשים תעסוקה? בין סרט לפודקאסט ושיעור יצירה, הספרייה הלאומית מזמינה אתכם ללמוד קצת היסטוריה ישראלית. האם אתם זוכרים באיזו מלחמה השתתף יוסף טרומפלדור? יודעים באיזו שפה ביקשו ללמד בטכניון? יכולים לנחש כמה עלה בשר בתקופת הצנע? פרויקט היסטוריונים יזכיר למי ששכח וילמד את מי שלא יודע.
4 צפייה בגלריה
בנימין זאב הרצל
בנימין זאב הרצל
בנימין זאב הרצל
(באדיבות הספרייה הלאומית)

מה עשה טרומפלדור ביפן?

הוא מוכר בעיקר בזכות הקרב על תל חי שבו איבד את חייו, אבל האם ידעתם ששנים לפני כן יוסף טרומפלדור היה חייל בצבא הרוסי? במלחמת רוסיה-יפן, הוא נפל בשבי היפני יחד עם חיילים רבים אחרים. בזמן השבי נשאב טרומפלדור אל הציונות: הוא הקים אגודה ציונית בשם "בני ציון השבויים ביפן". ב-1912, שבע שנים לאחר תום המלחמה, הוא הגשים את חלומו ועלה לארץ ישראל.
4 צפייה בגלריה
יוסף טרומפלדור
יוסף טרומפלדור
יוסף טרומפלדור
(באדיבות הספרייה הלאומית)
מופתעים? בואו נראה עד כמה אתם מכירים את קורות חייו של טרומפלדור. סדרו את האירועים בחייו לפי סדר התרחשותם. לחצו תחילה על האירוע המוקדם ביותר, לאחר מכן לחצו על האירוע שהתרחש אחריו וכן הלאה.

רוצים ללמוד בטכניון? כדאי שתדעו גרמנית

עברית או גרמנית? מה תהיה שפת הדיבור בטכניון? חברת "עזרה של יהודי גרמניה", שניסתה לקדם את התרבות הגרמנית בקרב יהודים מחוץ לגרמניה החליטה שבטכניון (שנקרא אז טכניקום) ילמדו בגרמנית. ההחלטה הובילה למאבק קשה, שבסופו חברת "עזרה" ויתרה. כמה שנים מאוחר יותר ממשלת המנדט הבריטי קבעה שעברית היא השפה הרשמית של ארץ ישראל יחד עם האנגלית והערבית.
בתקופה האחרונה, יחד עם ההתקדמות הטכנולוגית, עולה שוב הסוגיה של השימוש בשפה העברית, והאקדמיה ללשון עברית מציעה חלופות עבריות למילים לועזיות מוכרות לנו. לפניכם "משחק זיכרון". התאימו בין זוגות קלפים כך שקלף אחד מציג את המילה הלועזית והקלף השני את המילה בעברית.

הרצל שלא הכרתם

כולם מכירים את הרצל כחוזה המדינה, אך האם ידעתם שהיו לו גם כישורים ביחסי ציבור? כדי לקדם את הקמת המדינה היהודית הוא דאג שהקונגרס הציוני הראשון ייראה כמו אירוע נוצץ. במקום לקיים אותו במרתף אפל הוא דאג לאולם קזינו מפואר, צירי הקונגרס לבשו חליפות יוקרתיות ועיתונאים מכל העולם סיקרו אותו. נשאר רק לדמיין איך אירוע כזה היה נראה היום. בואו נראה אם אתם יודעים אילו משפטים הרצל באמת אמר.

תחרות אוכל בתקופת הצנע

4 צפייה בגלריה
תחרות אוכל בתקופת הצנע
תחרות אוכל בתקופת הצנע
תחרות אוכל בתקופת הצנע
(באדיבות הספרייה הלאומית)
היום תוכניות אוכל הן דבר שבשגרה, אבל בתקופת הצנע, תחרות אוכל היתה עניין מפתיע. בשנת 1953, בשיא תקופת הצנע, התקיימה תחרות אוכל בתל אביב. אם חשבתם שלמתחרים הוגש המבורגר עסיסי במשקל כבד - טעיתם. המנות בתחרות היו על טהרת הצנע וכללו בעיקר תפוחי אדמה, פסטה, פלפלים ממולאים ומטעמים בלי הרבה בשר.
מה אתם יודעים על התקופה הזו? מצורפת מודעה עם רשימת מוצרים ומחיריהם לפי המקובל בתקופת הצנע. לחצו על הכפתורים וגלו כמה גרם בשר היה מותר לקנות בחודש ומאיפה הגיע השוק השחור?
<>

ההצבעה הגורלית - כ"ט בנובמבר

כ"ט בנובמבר, 29 בנובמבר 1947, הוא היום שבו התקיימה ההצבעה הגורלית באו"ם על תוכנית החלוקה והקמת מדינה יהודית עצמאית בארץ ישראל. לפני ההצבעה היו חששות באשר לתוצאות ההצבעה, אך בסופו של דבר המערכה הסתיימה בניצחון מוחץ - 33 מדינות הצביעו בעד, רק 13 הצביעו נגד ו-10 נמנעו. כל מה שנותר לכם לעשות הוא לבדוק האם אתם יודעים מי הצביע בעד, מי נגד ומי נמנע?
>
4 צפייה בגלריה
כ"ט בנובמבר
כ"ט בנובמבר
כ"ט בנובמבר
(באדיבות הספרייה הלאומית)

רוצים לדעת עוד? מוזמנים להצטרף להיסטוריום, רגע היסטורי למורים ולתלמידים באתר הספרייה הלאומית