קירק דאגלס, שמת היום (ה') בגיל 103, היה הנצר האחרון לכוכבי הקולנוע של מערכת האולפנים ההוליוודית הקלאסית. בשנות ה-50, העשור שבו הגיע לשיאי הקריירה שלו, תעשיית הקולנוע התכווצה במהירות בעקבות השינויים הדמוגרפיים של לידת דור ה"בייבי בום" וכניסת הטלוויזיה. הכוכבים של שנות ה-30 וה-40 (ג'ון ויין וגארי קופר) יצרו מודלים של גבריות דומיננטית, אך כבר היו עמוק בתוך גיל העמידה. כוכבים צעירים כמו מרלון ברנדו וג'יימס דין עוצבו בטכניקות וסגנון המשחק של "השיטה" והציגו גבריות מסוג חדש, פחות יציבה ויותר פגיעה. בין שני הקטבים היו השחקנים שפרצו בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה – גרגורי פק, ברט לנקסטר, ודאגלס – עם דמויות רבות עוצמה ומלאות כריזמה שבהן שולבו רבדים והצללות של אופי.
איסר דניאלוביץ' דמסקי, נולד בדצמבר 1916, בנם של מהגרים יהודים מהעיירה צ'אבוסי ברוסיה (כיום בבלארוס קרוב לגבול עם רוסיה). מלבד קשיי הפרנסה שחוו הוריו בארץ המוצא, ההיסטוריה המשפחתית כללה גם דוד שנרצח בפוגרום. עם נחישות ותעוזה של בן מהגרים הוא היה מודע למאמץ הכביר שנדרש ממנו כדי להשיג את הצלחתו, ומעולם לא חטא בלקיחתה כמובנת מאליה. שמה של הביוגרפיה אותה כתב ב-1988 "בנו של סמרטוטר" (יצאה בהוצאת דביר בשנת 1992), אינו ביטוי של הצטנעות אלא הצבעה עקיפה על תעצומות הנפש שנדרשו ליצירת האייקון הקולנועי "קירק דאגלס".
כמו האב, כך גם הבן היה צריך לעבוד בשלל מלאכות כפיים בכדי לעזור בפרנסת המשפחה שכללה, חוץ ממנו, גם שש אחיות. הוא שירת בצבא האמריקני בזמן מלחמת העולם השנייה כקצין תקשורת על ספינה שעסקה בציד צוללות אויב, וב-1944 הוא שוחרר מהשירות לאחר פציעה. הוא ידע קושי מאמץ וסיכון חיים לפני חיי הזוהר.
הוא החל את קריירת המשחק הקולנועית דווקא כשגילם דמות של בעל צעיר וכנוע בפילם נואר "אהבתה המשונה של מרתה איוורס" (1946) כששיחק לצידה של ברברה סטנוויק, אך לא זה יהיה סוג הדמויות איתן הוא יזוהה. הכריזמה המשלבת בין דומיננטיות פיזית והקרנת נחישות הופיעה במלוא עוצמתה בסרטו השמיני, נואר האגרוף "אלוף" (מארק רובסון, 1949). סרט שעבודת ההכנה עליו כללה תקופת אימונים אינטנסיבית וממושכת משחקן שעתיד להתעקש לעשות בעצמו כמה שיותר מפעלוליו. "האלוף" זיכה אותו במועמדות ראשונה מבין שלוש שיהיו לו לאוסקר לשחקן ראשי. הכריזמה הפיזית שהופגנה כאן לראשונה תמשיך לשרת את דאגלס לאורך כל הקריירה, בעיקר בעשרת הסרטים בהם גילם דמויות של אנשי צבא. נטייה זו התמזגה בהשקפותיו הציוניות הידועות של דאגלס ב"הטל צל ענק" (מלוויל שבלסון, 1966) שבו גילם את הקולונל האמריקני והאלוף הישראלי הראשון דוד "מיקי" מרקוס.
5 צפייה בגלריה
Champion
Champion
מתוך "אלוף"
(מתוך הסרט)
5 צפייה בגלריה
קירק דאגלס ויול ברינר
קירק דאגלס ויול ברינר
קירק דאגלס ויול ברינר בצילומי "הטל צל ענק"
(צילום: דוד אלדן, לע"מ)
באופן מיוחד זכורות הדמויות ששילבו בפיזיות זו גם חוסן מוסרי. בקבוצה זו ראויים לאזכור מיוחד שני הסרטים בהם שיתף פעולה כשחקן ומפיק עם הבמאי סטנלי קובריק. ביצירת המופת "שבילי התהילה" (1957) הוא גילם את דמותו של הקצין הצרפתי קולונל דאקס המתקומם כנגד הזילות של חיי החיילים הפשוטים. ב"ספרטקוס" (1960) היה גלדיאטור שהפך למנהיג מרד עבדים ברומא. הסצנה שבה העבדים המובסים לוקחים על עצמם את גורלו של מנהיגם שנידון לצליבה בקריאות "אני ספרטקוס!" שהפכה לאחת המפורסמות בתולדות הוליווד. התסריט של "ספרטקוס" נכתב על ידי דלטון טרמבו, הבולט מבין המוחרמים ב"רשימה השחורה" של קומוניסטים הוליוודיים בשנות ה-50. לא רק שהסרט סיפק לטרמבו פרנסה, ואפשר לו ליצור תכנים בעלי ממד של מחאה פוליטית רלוונטית, המפיק דאגלס התעקש ששמו של טרומבו יוצג באופן מפורש בכותרות הסרט. היה זה אקט של העזה שתרמה לסיומה של תקופת אפלה של רדיפות פוליטיות בהוליווד.
5 צפייה בגלריה
Spartacus
Spartacus
מתוך "ספרטקוס"
(מתוך הסרט)
5 צפייה בגלריה
קירק דאגלס
קירק דאגלס
מתוך "שבילי התהילה"
(צילום: AP)
ככוכב העובד בתקופה של שינוי בתעשייה, דאגלס לא רצה לצמצם את עצמו לתפקידים במנעד מוגבל. כמה מהופעותיו המוצלחות ביותר היו כשהסיט את הכריזמה שלו לגילום דמויות עם ממד אפל. ב"סיפור בלש" (1951) של וויליאם ויילר הוא גילם את דמותו של מקלאוד, בלש משטרה בעל אופי נקמני ואלים עם סוד אפל, דמות שתחזור באינספור ווריאציות בבלשי משטרה קולנועיים וטלוויזיוניים עתידים. חלק מהן יגולמו על ידי מייקל דאגלס, בנו של קירק, בסדרת הטלוויזיה "רחובות סאן פרנסיסקו" בשנות ה-70, ובאופן פרוורטי יותר ב"אינסטינקט בסיסי" (1992) של פול ורהובן.
ב-Ace in the Hole, הסאטירה החתרנית של בילי ויילדר מ-1951, הוא גילם דמות של עיתונאי חסר עכבות שמשתמש באסונו של אדם לכוד בבור כדי לייצר סנסציה תקשורתית (בעודו מפתה את אשתו). שנתיים אחרי "שדרות סאנסט" (1950) של ויילדר, דאגלס שיחק ב"רע והיפה" (1952) של וינסנט מינלי,המציע התבוננות ארסית נוספת על התעשייה ההוליוודית. הוא גילם מפיק בשם ג'ונתן פילדס שהרס את חייהם של במאי, תסריטאי ושחקנית, בעודו עוזר להם להגיע לפסגת הצלחתם המקצועית. באופן מאוד שונה, דאגלס גילם גם את דמותו הלא יציבה מבחינה פסיכולוגית של וינסט ואן גוך ב"תאווה לחיים" (1956) של מינלי. על שני שיתופי פעולה אלו הוא זכה בשתי המועמדויות הנוספות שלו לפרס המשחק באוסקר.
5 צפייה בגלריה
קירק דאגלס בתפקיד וינסנט ואן גוך
קירק דאגלס בתפקיד וינסנט ואן גוך
בתפקיד וינסנט ואן גוך. מתוך "תאווה לחיים"
(צילום: AP)
תקופת הדעיכה של מערכת האולפנים ההוליוודית הקלאסית באה לידי ביטוי גם בנחישות בה דאגלס לקח לידיו וניהל את הקריירה שלו. עם חלוף העידן בו שחקנים היו רכוש של אולפן, ב-1955 דאגלס היה דוגמה מוקדמת לשחקן שהקים מסגרת הפקה עבור הפרויקטים שבהם ישחק ובכך השיג מידה חדשה של שליטה הכרוכה בסיכון לא מבוטל. אולפן בריאנה, הקרוי של שם אימו בריאנה דמסקי, פעל בין 1955 ל-1986 והפיק כ-20 סרטים. הסרטים המשמעותיים שנעשו בו היו בכיכובו של דאגלס, ואלו החלו לדעוך יחד עם ירידת קרנו של דאגלס ככוכב קולנוע במחצית השנייה של שנות ה-60. על תרומתו המגוונת והמשמעותית לתעשייה הקולנוע ההוליוודית דאגלס קיבל ב-1996 את פרס האקדמיה למפעל חיים, וב-2002 את המדליה הלאומית לאמנויות מידיו של הנשיא ג'ורג' בוש.