תיאטרון הבימה מודיע על חזרתו לעבודה במסגרת חדשה: היום (ב') הודיע מנכ"ל התיאטרון נעם סמל כי חמש הצגות התיאטרון חדשות ייכנסו לעבודה - בשלב הראשון בחזרות בלבד, ומאוחר יותר, אם משרד התרבות והבריאות לא יאפשרו את פתיחת התיאטרון לקהל - ההצגות יצולמו באופן מקצועי שאותן ינסו למכור לטלוויזיה, ואם לא, תתאפשר רכישה פרטנית ברשתות האינטרנט כדי לצפות בהצגות.
2 צפייה בגלריה
נעם סמל
נעם סמל
"את היצירה הם לא יכולים לעצור". נעם סמל
(צילום: מוטי קמחי)
"את היצירה הם לא יכולים לעצור. אנחנו נלחמים בכל החזיתות", אמר סמל. "בחרנו בדרך העשייה האמנותית וקראנו לדגל את שחקני התיאטרון, היוצרים והעובדים והחלטנו ביחד שאת ההצגות של הבימה אי אפשר לעצור ולכן התחלנו כבר בחזרות להפקות חדשות שיעלו בבוא העת כשייפתח מתווה להצגות הבימה. הבימה דורשת מממשלת ישראל ומהכנסת לפתוח לאלתר את אולמות הבימה שלא היו סגורים 103 שנה מאז היווסדה. הגיע הזמן שכיכר התרבות בתל אביב לא תהיה יותר ריקה".
בשיחה עם ynet, אמר היום סמל כי הפתיחה מהסוג החדש תתאפשר אחרי שמשרד האוצר הקציב כ-200 מיליון שקלים על פיצויי עולם התרבות, ומכאן יגיע הכסף לתקצוב החזרה לפעילות. לדבריו, מדובר בחזרה מיידית לעבודה של 70 עובדים, בהם שחקנים, עובדי במה, יוצרים וכדומה. עלות הפרויקט עבור התיאטרון הלאומי, שקיבל על פי סמל אישור מנאמניו, הוא כמיליון וחצי שקלים. "ההפקות האלה זה סוג של קביעת עובדה בשטח שהתיאטרון חוזר לפעילות. התיאטרון חוזר בפורמט טלוויזיוני", הוסיף סמל.
השחקנית גילה אלמגור, שעלתה לדבר על הרעיון החדש של הבימה במסיבת העיתונאים, אמרה כי בדרך כלל היא מנשקת את הבמה - והגדילה לעשות את זה. "אתם כנראה לא מבינים מה זה בשבילי", אמרה.
"אנחנו בתיאטרון הלאומי הבימה החלטנו שאנחנו לא מחכים יותר", אמר משה קפטן, המנהל האמנותי של התיאטרון. "החלטנו להכריז על מתווה הבימה לחזרה לשגרה ובתוכו הזמנו את שחקני התיאטרון ואת היוצרים השונים להפקת חמישה מחזות ישראלים חדשים, שתאפשר ליצירה הישראלית לשוב ולתפוס את מקומה במרכז הבמה. המחזות הללו יופקו בהפקה מלאה ובסוף תהליך החזרות נצלם את ההצגות ונאפשר לקהל הרחב לצפות בהן בפלטפורמה דיגיטלית.
2 צפייה בגלריה
משה קפטן
משה קפטן
"חושבים מחוץ לקופסה". משה קפטן
(צילום: מוטי קמחי)
"השידורים הדיגיטליים לא יחליפו את המדיום החי. לתיאטרון החי ולקשר הבלתי רגיל של הקהל והבמה אין תחליף. יחד עם זאת, אנחנו חושבים מחוץ לקופסה ומנסים להמציא אפיקים נוספים בהם נוכל להמשיך ולהזכיר לקהל כמה חשובה היצירה התיאטרונית בחיים שלנו, כמה חשוב להמשיך ולהתגעגע ולזעוק שחייבים להאיר מחדש את הבמה".
בין ההצגות החדשות שיועלו - "על המחזה דרייפוס", "דבר על מקום הימצאם", שכתבה רעייתו המנוחה של המנכ"ל, נאוה סמל ז"ל ואיה קפלן, "מוטל ליד הים" מאת רובי פורת שובל, "אדון ראש המועצה" מאת גיא מרוז, "הקב"ן" מאת עיתונאי "ידיעות אחרונות" נבו זיו, "המלט" של שייקספיר בבימוי מאור זגורי ו"בקשתה האחרונה של רווקה" מאת נעם גיל.