יונתן זק, שהיה מגדולי הפסנתרנים הישראלים, הלך לעולמו בגיל 91. הוא הותיר אחריו אישה, השחקנית עדי עציון-זק, ושלושה ילדים, השחקנית עלמה זק, עורך הטלוויזיה יורם זק ועורך הדין דודי זק. הלווייתו תיערך מחר (א') ב-13:00 בבית העלמין נכונה בכפר סבא.
2 צפייה בגלריה
הפסנתרן יונתן זק
הפסנתרן יונתן זק
הפסנתרן יונתן זק
(צילום: אביגיל עוזי)
זק נולד וגדל בתל אביב, כשכבר מגיל צעיר החל לעסוק במוזיקה. בשנות ה-50 למד באקדמיה למוסיקה בירושלים ובהמשך למד בבית הספר ג'וליארד, שבניו יורק. כשחזר לארץ הקים את שלישיית יובל יחד עם הכנר אורי פיאנקה, אותו הכיר בג'וליארד, והצ'לן שמחה חלד. אלו הופיעו יחד ברחבי העולם ובעיקר בארצות הברית, ונחשבו לאחד מההרכבים הקאמריים המובילים שיצאו מישראל במשך כ-25 שנות פעילותם.
לאורך שנות הקריירה שלו, זק עבד וליווה מוזיקאים רבים, בהם הצ'לן הצרפתי פול טורטלייה, החלילן הצרפתי ז'אן-פייר רמפאל, הכנרת היפנית מידורי, הכנר יצחק פרלמן, המוזיקאית מירה זכאי, והפסנתרנית אירנה פרידלנד - איתה הקים דואו פסנתר.
זק, שהיה פרופסור בבית הספר למוזיקה שבאוניברסיטת תל אביב, גם לימד רבות באקדמיה ושפט בתחרויות פסנתר הן בישראל והן בעולם.
2 צפייה בגלריה
הפסנתרן יונתן זק עם ילדיו עלמה זק ויורם זק
הפסנתרן יונתן זק עם ילדיו עלמה זק ויורם זק
הפסנתרן יונתן זק עם ילדיו עלמה זק ויורם זק
(צילום: אביגיל עוזי)
בריאיון שערך לצד ילדיו, עלמה ויורם זק, ב"ידיעות אחרונות" ב-2019, סיפר הפסנתרן על המקום שתפסה המוזיקה בביתו כילד: "הורים שעוסקים באמנות, אסור שיהיו המורים של הילדים שלהם ואסור שיכפו עליהם לעסוק בזה. הילדים צריכים לבחור את הדרך שלהם בעצמם, כך אני גדלתי בבית הוריי. אמנם התייתמתי בגיל מאוד צעיר מאבי, שנפטר ממחלה כשהייתי בן ‭ ,11‬ אבל אמא שלי מעולם לא הפסיקה לתמוך באהבה שלי לנגינה. גם כשהיה קשה כלכלית וגם כשנאלצנו לעבור מתל אביב לשפיה, שם אמא קיבלה עבודה כאחות. הפסנתר עבר איתנו ואמא מצאה לי מורה מצוין בזיכרון. הייתי מגיע אליו לשיעורים על חמור כל הדרך משפיה, שזה מרחק של ארבעה קילומטרים.
"כשסיימתי את לימודיי באקדמיה למוזיקה בירושלים והתקבלתי ללימודי מוזיקה בג'וליארד בניו יורק, גם אז אמא שלי תמכה בי. נשארתי לעבוד בחו"ל אחרי הלימודים במשך ‭ 13‬ שנים. גם לזה אמא לא התנגדה אף פעם למרות שזה היה לה קשה כי אני בן יחיד. היא עשתה ויתורים גדולים בשבילי, אבל זה בהחלט גרם לי לדעת שיש מאחוריי אמא אוהבת ותומכת. היא עודדה אותי לאורך כל הדרך להגיע לאן שהגעתי עם התחביב שהתחיל בגיל חמש והפך לקריירה המרכזית של חיי. אגב, את האהבה למוזיקה קיבלתי מאמא שלי, היא הייתה אחות במקצועה אבל היא הייתה שרה כל כך יפה".