למרות המצב, פסטיבל הסרטים ערבה ייערך השנה - אלא שהאירוע יופק במתכונת מיוחדת, ובמסגרתו מפוני עוטף עזה וצפון הארץ יהיו זכאים לכרטיסים בחינם.
4 צפייה בגלריה
פסטיבל הסרטים ערבה
פסטיבל הסרטים ערבה
פסטיבל הסרטים ערבה
(צילום: אדוארד קפרוב)
ההודעה על קיום הפסטיבל, שייערך בין התאריכים 30 בנובמבר עד ה-8 בדצמבר, מגיעה לאחר הודעה ראשונית על דחייתו בשל המצב. הערבה התיכונה מוגדרת אזור "ירוק" שבו נשמרת שגרת החיים הרגילה, ולפיכך יהיה ניתן לקיים את האירוע כסדרו.
בין הסרטים שיוקרנו במסגרת התוכנית האמנותית נמצא "עלי שלכת", סרטו החדש של הבמאי הפיני עטור הפרסים אקי קאוריסמקי ("הצד האחר של התקווה"), אשר זכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן האחרון. גם סרטו החדש של מאסטר האנימציה היפני הייאו מיאזאקי ("המסע המופלא"), "הילד והאנפה", יוקרן בפסטיבל. הסרט, שמלווה ילד שנשאב לעולם של פנטזיה בחברת אנפה מדברת, זכה לשלל שבחים מאז בכורתו בפסטיבל טורונטו. בנוסף, יוקרנו שני סרטים קודמים של מיאזאקי: "הטירה הנעה" ו"פוניו על הצוק ליד הים".
עוד יוקרן "זיכרונות" - סרטו החדש של הבמאי המקסיקני מישל פרנקו, שכבר התארח בפסטיבל הסרטים בערבה בעבר. בסרט דובר האנגלית מככבים פיטר סארסגארד וג'סיקה צ'סטיין. גם "אזור העניין" המדובר של הבמאי הבריטי ג'ונתן גלייזר, המתאר את שגרת משפחת הס בצמוד למחנה המוות אושוויץ - שם שימש האב רודולף הס כמפקד - יוקרן במסגרת הפסטיבל. הסרט עורר הדים רבים כאשר הוקרן בפסטיבל קאן השנה, שם זכה בין היתר בפרס חבר השופטים.
4 צפייה בגלריה
מתוך "הילד והאנפה"
מתוך "הילד והאנפה"
מתוך "הילד והאנפה"
(צילום: באדיבות בתי קולנוע לב)
מאסטר קולנועי נוסף שסרטו החדש יוקרן השנה בפסטיבל הוא הטורקי נורי בילג'ה ג'יילן ("עץ האגס הפראי"), שאף הגיע לפסטיבל בשנה שעברה. "על עשבים יבשים" עוקב אחר מורה לאמנות בכפר נידח שמואשם בהתנהגות לא נאותה על ידי אחת מתלמידותיו האהובות - דבר המציב בסכנה את תוכניתו לעזוב את הכפר ולעבור לאיסטנבול. השחקנית מרווה דיזדר זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל קאן על תפקידה בסרט.
עוד בתוכנית האמנותית: "ימים מושלמים", סרטו החדש של הבמאי וים וונדרס ("מלאכים בשמי ברלין"); "הרוע אינו קיים", הסרט של הבמאי היפני ריוסוקה המגוצ'י שזכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל ונציה, ו"לה כימרה" של הבמאית האיטלקיה עטורת הפרסים אליצ'ה רורוואכר. בנוסף תתקיים הקרנה מיוחדת לעותק המשוחזר של Stop Making Sense, סרטו של הבמאי המנוח ג'ונתן דמי ("שתיקת הכבשים") שנחשב על ידי רבים לאחד מסרטי ההופעה הטובים ביותר אי פעם, ומלווה מספר הופעות של להקת טוקינג הדס בדצמבר 1983.
4 צפייה בגלריה
מתוך "הרוע אינו קיים"
מתוך "הרוע אינו קיים"
מתוך "הרוע אינו קיים"
(צילום: באדיבות בתי קולנוע לב)
בגזרה הישראלית בולט "דניאל אויערבאך" - זוכה פסטיבל הקולנוע ירושלים השנה, שיוקרן במעמד הבמאי דוד וולך ("חופשת קיץ"), הצוות והשחקנים. הסרט מלווה את דניאל, במאי קולנוע בן 48 שלא מעט שנים חלפו מאז סרטו הראשון והמצליח. הוא מסתבך בנבכי הפקת סרטו החדש, אשר הופך למניפסט אובססיבי של מאות דפים ועשרות שעות של הקלטות על מכאובי הזהות היהודית והישראלית. וולך מגלם בסרט את עצמו, ולצידו מככבים רועי ניק, ליהי קורנובסקי, גלוריה בס, רותם קינן, סיני פתר וחנה אזולאי-הספרי.
4 צפייה בגלריה
מתוך "דניאל אויערבאך"
מתוך "דניאל אויערבאך"
מתוך "דניאל אויערבאך"
(צילום: בועז יהונתן יעקוב)
במסגרת הקרנת סרטים אשר הופקו במסגרת קרן הקולנוע בערבה, יוקרן גם "גבול" - סרטה הקצר של רוני בהט, שבמרכזו אישה המחכה במשך יום שלם לבן זוגה במעבר גבול טאבה, ומתחילה להבין כי מה שהיה אמור להיות החופשה הרומנטית הראשונה שלהם הוא בעצם מבחן ליחסים. בסרט משתתף יהב וינר ז"ל, שנרצח ב-7 באוקטובר בטבח בכפר עזה.
המועצה האזורית ערבה תיכונה, שמפיקה את הפסטיבל, קלטה בקרב יישוביה מאז השבת השחורה 2,000 מפונים שהגיעו מכל רחבי הדרום בשבועות הראשונים של המלחמה. מטעם הנהלת האירוע נמסר: "בימים קשים ומורכבים אלה, המטרה היא ליצור מקום של מפגש ואחדות, של מפלט ותקווה, להעניק לקהל הזדמנות להתנתק לכמה שעות מכל מה שקורה מסביב ולאפשר לאמנות הקולנוע לדבר. אין לנו ניחומים להציע לכל מי שנפגע ולכל מי שנעקרו מבתיהם, אבל יש לנו להציע עבורם בית שכולל לא רק קורת גג, אלא גם חיי קהילה המעודדים, בין השאר, יצירה אמנותית ושאר רוח. במהלך האירוע הקולנועי, כמו גם במשך כל ההכנות ובכל יום ויום, ליבנו תמיד עם המשפחות השכולות ועם המשפחות שיקיריהן נחטפו. לא נשכח ולא נפסיק לחשוב על ילדינו ואחינו שנחטפו, לבנו איתם כל העת ואנו שותפים לקריאה ולכל פעולה שתידרש להשבתם הביתה".
מידע, מכירת כרטיסים ואפשרויות לינה בערבה, ניתן למצוא באתר האינטרנט של הפסטיבל.