ברשתות החברתיות בישראל התעוררה בימים האחרונים סערה סביב הגעת תיאטרון לנקום ממוסקבה לישראל כחלק מסיבוב ההופעות שלו - זאת כיוון שלדברי פעילי זכויות אדם, אנשי התיאטרון תומכים באופן גלוי במלחמה של רוסיה על אדמת אוקראינה. בעקבות כך, הפעילים יזמו עצומה שקוראת לתיאטרון הבימה - שעל במתו יעלה המחזה של לנקום "תפילה" (MEMORIAL PRAYER) - למנוע את קיום הביקור הזה. עד עתה, חתמו על העצומה 4,753 פעמים.
3 צפייה בגלריה
מתוך המחזה "תפילה"
מתוך המחזה "תפילה"
מתוך המחזה "תפילה"
(צילום: מתוך אתר תיאטרון לנקום)
"אנו מתנגדי הטרור הרוסי ותומכי אוקראינה, מתנגדים בכל תוקף לארח את תיאטרון לנקום על אדמתנו", נכתב בעצומה, "מדובר בשחקנים ובבמאי שמעודדים פשיזם, את הממשל הרוסי והמלחמה באוקראינה. אנשים שיצאו לא פעם בהצהרות בעד פוטין, משלמי מיסים ברוסיה ותורמי נשק וציוד לצבא הרוסי... בהצגה זו אנו רואים זלזול בבני משפחותינו וחברינו שגרים באוקראינה ומותקפים מדי יום על לא עוול בכפם בזכות המיסים והתרומות שמעבירים שחקנים אלו... אין בכוותנו להכפיש את המארגנים או לאיים. אך ברור לכולנו שאם ההצגה הזאת אכן תתקיים - הרוב המוחלט של החתומים לא ילכו יותר לאירועים ומופעים שיקיימו האחראים להבאת ההצגה הזו לישראל, ורבים מאיתנו יבטלו את המנויים שלנו בהבימה או בכל גוף אחר שייתן להם במה".
המחזה המדובר, שמבוסס על סיפורי "טוביה החולב" של שלום עליכם, צפוי לעלות בתאריכים 31-30 באוקטובר באולם "רובינא", כשכרטיסים לאירוע נעים בין 300 ל-500 שקל. "תפילה" נחשב לאחד מהמחזות המזוהים ביותר עם תיאטרון לנקום ועם מי שנחשב לבמאי המיתולוגי שלו, מארק זכארוב המנוח, שהעלה אותו לראשונה ב-1989. לפני שנתיים במאי התיאטרון הנוכחי, מארק ורשבר, החזיר את ההפקה לבמת לנקום - וכעת, כאמור, היא צפויה להגיע גם לישראל אם הלחצים שיפעילו הפעילים לא יגרמו לביטולה.
"חברים, תומכי פוטין צפויים להגיע לפה", כתבה פעילה בשם קטיה קופצ'יק בעמוד הפייסבוק שלה. "תיאטרון לנקום, שתומך בגלוי במלחמת רוסיה באוקראינה, רוצה להופיע בישראל בסוף אוקטובר! אני מבקשת מכל פעילי זכויות האדם לשים לב - ההופעה כוללת את השחקן אנדריי לאונוב, שתרם את רכבו הפרטי, כמו גם עזרה הומניטרית לצבא הרוסי בשטחי המלחמה, בשם תיאטרון לנקום".
לאונוב בן ה-65, המגלם את התפקיד הראשי במחזה, הוא בנו של השחקן הראשון שגילם את טוביה החולב בתיאטרון לנקום. תרומתו לצבא הרוסית לא רק סוקרה באופן נרחב בכלי התקשורת ברוסיה, אלא גם פורסמה באתר התיאטרון, בהודעה לתקשורת שסיפרה כי לנקום העביר רכב ועזרה הומניטורית לרוסיה החדשה - כינוי לאזור מזרח אוקראינה - ב-24 באפריל 2023.
"היום, האמן המוביל אנדריי לאונוב ובמאי התיאטרון הראשי, האמן המוערך מארק ורשבר, תרמו משאית שהייתה שייכת למשפחת לאונוב האגדית, עם עזרה הומניטרית שכוללת שירותים סניטריים ורפואיים לאזור רוסיה החדשה", אמרו בהודעתם. בנוסף, לאונוב צוטט שם כשסיפר כי "כשהרעיון להעביר את הרכב עלה - מארק בוריסוביץ' ורשבר מיד תמך בו... אני חושב שהיא באמת תעזור לכל מי שיבטיח לנו את הניצחון".
3 צפייה בגלריה
אנדריי לאונוב
אנדריי לאונוב
אנדריי לאונוב
(צילום מסך)
בהמשך צוטט גם ורשבר עצמו, שאמר "כשאנדריי לאונוב בא אליי עם ההצעה הזו אני כמובן תמכתי ברעיון לשלוח ציוד לחיילים שלנו שמגנים כעת על מולדתנו. לאנדריי יש לב ענק, זו המשפחה שלהם". ההודעה לתקשורת הסתיימה בדברים: "הצעד הזה מהווה חלק מעבודת הצדקה המדהימה שנעשית על ידי ההנהלה והאמנים של תיאטרון לנקום, כחלק מהתמיכה בביצועי הצבא שלנו בקו החזית ובטיפולים הרפואיים בבתי החולים".
לאונוב הבן הוא לא משתתף המחזה היחיד שחשוד בתמיכה במלחמה באוקראינה - השחקן ויקטור ראקוב ידוע בתמיכתו הגלויה בפעולות האגרסיביות של צבא רוסיה נגד אוקראינה, וגם הכוכבת המוערכת אולסיה ז'לזניאק, שמגלמת את גולדה (אשתו של טוביה), פרסמה באוקטובר 2022 סרטון וידאו שבו היא מברכת את הנשיא פוטין. "תודה על תחושת המולדת שאתה מעניק לנו", אמרה בסרטון שפורסם ברשתות החברתיות שלה, "תודה לך שבזכותך אני יכולה לגדל את הבנים כמו בנים, ואת בתי כמו בת. אני אוהבת אותך מאוד. אני מעריצה אותך! אני מעריצה את שלוות הרוח שלך! אני שמחה שלי, למשפחתי ולמדינה שלנו יש נשיא כזה".
3 צפייה בגלריה
מארק ורשבר
מארק ורשבר
מארק ורשבר
(צילום מסך)
בתגובה להגעתם לישראל, הפעילים הישראלים פרסמו מספר טלפון שדרכו ניתן להפעיל לחץ על הנהלת תיאטרון הבימה ולמחות על האירוע, בתקווה שיימנעו מלתת להם במה. בכך, המחאה מצטרפת לזו שהתרחשה ביוני האחרון, כשלחץ דומה הופעל על הפקת המופע של הכוכבת הרוסייה, אולגה בוזובה, בשל תמיכתה הידועה בנשיא רוסיה - עד שהמופע לבסוף בוטל.
מתיאטרון הבימה נמסר: "הבימה אינה מעורבת בעניין כלל וכלל. התיאטרון השכיר את האולם למשך יומיים לאמרגן גדי אורון ואיננו מעורבים בתכנים ובתכנון הביקור. בכל העניין מטפל המפיק גדי אורון עבור גורם זר לא ישראלי".
עד פרסום הכתבה, גדי אורון ותיאטרון לנקום לא השיב לפניות אתר "וסטי" לתגובה.