האם זהותו של האמן הבינלאומי המכנה עצמו "בנקסי" עומדת להיחשף בקרוב בבית המשפט בבריטניה? על פי אמצעי התקשורת בממלכה, יוצר הגרפיטי המהולל ששמר על אנונימיות במשך שנים רבות עלול להתגלות סוף סוף בשמו האמיתי כחלק מתביעה שהגיש נגדו בעלים של חברת כרטיסי ברכה, כשכלי תקשורת רבים מאמינים כי מדובר ביליד בריסטול, רובין גאנינגהאם.
2 צפייה בגלריה
בנקסי
בנקסי
בנקסי
(צילום: AFP)
ההשערות בנוגע לזהותו האמיתית של בנקסי צצו בהקשר של תביעה מתמשכת נגדו מטעם חברת Full Colour Black ובעליה אנדרו גלאגר, בנוגע לזכויות על עיצוב שבו קוף נושא על גביו לוח עם כיתוב משתנה. ההליך המשפטי בין הצדדים נמשך כבר תקופה ארוכה, כשחברת כרטיסי הביקור זכתה בערכאה ראשונה ובנקסי בערכאה משפטית נוספת. התביעה הנוכחית היא תביעת דיבה שהגישה חברת כרטיסי הברכה נגד בנקסי בנוגע לפוסט משמיץ (שנמחק מאז) שפורסם בעמוד האינסטגרם הרשמי של האמן.
על פי דיווח ב"דיילי מייל", מי שרשום בתור הנאשם הראשון בכתב התביעה הוא בנקסי, והנאשם השני בתביעה הוא חברת Pest Control Ltd ("הדברת מזיקים", בתרגום חופשי) - החברה שאותה הקים בנקסי ושמנהלת את ענייניו ואחראית על המכירה של יצירותיו. בשלב זה לא ברור כיצד בדיוק שמו של גאנינגהאם קשר בתביעה, כשעורך הדין ארון ווד הדגיש בפני אתר "ארטנט" כי "הטענה שאנחנו תובעים את רובין איננה מדויקת".
בנקסי נודע כאמן מחאה מוביל, שיצירותיו מרוססות על קירות בחוצות ערים שונות ברחבי העולם (כולל בית לחם ורמאללה בגדה המערבית). אולם למרות הסקרנות הרבה ותשומת הלב שהוא מעורר - זהותו מעולם נחשפה. במשך השנים היו שלל הימורים על הזהות הזאת, כשאחד מהשמות המובילים היה הזמר, היוצר והאמן רוברט דל נאג'ה, מנהיג להקת מאסיב אטאק וחלוץ סצנת הגרפיטי בבריסטול. כמו כן, היו גם מי שגרסו כי בנקסי איננו אדם יחיד אלא קולקטיב של אמנים. עם זאת, לטענת "הסאן" ורבים מבין אמצעי התקשורת בבריטניה - זה עומד להשתנות ובנקסי עומד לצאת לעולם קבל עם ועדה כאמן רובין גאנינגהאם מהעיר בריסטול שבאנגליה, שרבים חשדו בו מלכתחילה.
גנינגהאם נחשד בתור בנקסי עוד ב-2008, כשהתפרסמה לכאורה תמונה של האמן בג'מייקה שבה הוא לובש חולצה כחולה ומכנסי ג'ינס. אדם מבריסטול, שנחשבת לעיר הולדתו של בנקסי, סיפר לעיתונאי מטעם The Mail כי גאנינגהאם הוא האיש בתמונה. יחד עם זאת, סוכן של בנקסי באותה תקופה הכחיש כי האמן הוא האיש שמופיע בתמונה. מחקר אקדמי מאוחר יותר, מ-2016, שעשה שימוש באמצעים מעולם הקרימינולוגיה טען כי גאנינגהאם הוא אכן המועמד ההגיוני ביותר.
2 צפייה בגלריה
Flower Thrower
Flower Thrower
Flower Thrower, יצירה של בנקסי
(צילום: EPA)
על פי דיווחים, ייתכן שבצל הדיונים בבית המשפט, וההליך המשפטי שבו דורשת חברת Full Colour Black שהאמן ישלם לה פיצויים בסך כ-1.6 מיליון ליש"ט, ייאלץ בנקסי לחשוף את זהותו באופן רשמי - אולם הסיכוי לכך מסתמן כנמוך.