אחרי ההצלחה הבינלאומית הגדולה של "פאודה", נטפליקס התרשמו מצוות הכותבים של הסדרה הישראלית, השחקן ליאור רז ואבי יששכרוף, וסגרו עימם הפקה של סדרה חדשה בשם "פגע וברח" (Hit and Run). הליהוקים הושלמו וצוות ההפקה כבר הגיע ארצה - ואז פרץ משבר הקורונה.
"עזבנו את ניו יורק ממש לפני שהתחילה המגפה, הגענו לישראל ובאמצע, ממש באמצע, התחיל כל הברדק של הקורונה", מספר כוכב ויוצר הסדרה ליאור רז בריאיון מלוס אנג'לס, מקום מושבו בתקופה האחרונה, ל-ynet. "כולם נבהלו ונטפליקס ביקשו לעזוב את ישראל".
חששת? "מאוד. פחדתי שלא נחזור לצלם בישראל בגלל המצב. מלא הפקות התחילו לצלם בישראל והפסיקו בגלל המצב הביטחוני, והפחד שלי היה שנפסיק באמצע, נורא חששתי מזה. אבי יששכרוף ואני דחפנו שיחזרו. מדינת ישראל עזרה לנו להכניס תוך כדי הקורונה את כל הצוות שלנו, ועיריית תל אביב סגרה לנו רחובות שלמים כדי שנוכל להראות את ישראל בצורה שאנחנו מכירים. הצילומים של ישראל מאוד יפים ומאוד מזמינים, כל מי שיראה את זה ירצה לבוא לישראל. אני לא חושב שראית את ישראל בצורה כזאת בשום מקום בעולם. אנחנו מנגישים את ישראל באופן שלא היה קודם".
6 צפייה בגלריה
מתוך Hit and Run
מתוך Hit and Run
"אנחנו מנגישים את ישראל באופן שלא היה קודם". רז מתוך "פגע וברח"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
רז משבח גם את ההתנהלות של הפקת נטפליקס: "גם כשהופסקו הצילומים הם המשיכו לשלם לכל העובדים בישראל כאילו שהם המשיכו לעבוד, וזה לא קורה בדרך כלל. הם הקימו קרן מיוחדת שמשלמת את המשכורות".
בהמשך, כשנטפליקס חידשה את הצילומים בארץ, נוהל הקורונה היה מוקפד במיוחד. "הקמנו מחלקת קורונה משוגעת. היינו צריכים לעבור בדיקות כל יום, זאת הייתה אולי ההפקה היחידה בארץ ובעולם שלא נעצרה בגלל חולי קורונה מאומתים, אצלנו תפסנו אותם לפני שזה קרה. התעסקנו עם מאות ניצבים. זה מחנה של המון אנשים שעובדים בו. היה מאוד לא פשוט לעבוד בסט".
גם מורן רוזנבלט שמככבת בסדרה מספרת בריאיון מאל.איי על ההקפדה בנושא הקורונה. "היו דיבורים שאולי נחזור לצלם בחו"ל, אבל לי לא היה חשש שהיא לא תמשיך. ידעתי שצילמנו את רובה וגם ידעתי מה המצב בארץ. היו לנו שלוש בדיקות קורונה בשבוע".
6 צפייה בגלריה
מתוך "פגע וברח"
מתוך "פגע וברח"
"היו לנו שלוש בדיקות קורונה בשבוע". רוזנבלט ורז מתוך "פגע וברח"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
"פגע וברח" מספרת את סיפורו של שגב, מדריך טיולים ישראלי, ושל אשתו שנהרגת בתאונת פגע וברח. במהלך חקירת המוות, שגב (בגילומו של רז) יוצא למסע לחקור את נסיבות המוות ואת החשודים בהריגה - ומגלה סוג של תיבת פנדורה.
לצד רז משחקים בסדרה לא מעט שחקנים ישראלים - אלון נוימן, אביב אלוש, ליאור אשכנזי ועוד - אבל המרכזיים שבהם הם גל תורן, המגלם את חברו של רז שיוצא איתו למסע הדרמטי, ורוזנבלט שמגלמת שוטרת קרובת משפחה של רז, שמסייעת לו לחקור את המקרה.
6 צפייה בגלריה
מתוך "פגע וברח"
מתוך "פגע וברח"
"הקמנו מחלקת קורונה משוגעת". מתוך "פגע וברח"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
הסדרה, שתעלה בנטפליקס ב-6 באוגוסט, יכולה לסייע לשלושה להשיק קריירה בינלאומית שבה הם - כמו כל שחקן ישראלי - חושקים. "היישום של הדבר הזה הראה שאפשר להמשיך את החיים שלי כמו שהם היום, והחוויה הזאת הייתה מתגמלת. אני אשמח לדברים כאלה (פרויקטים בינלאומיים, ר"ב)", מספר תורן. "התפיסה שלי היא שלא צריך לעזוב ללוס אנג'לס ולהיות מלצרית בדיינר כדי שזה יקרה".
רוזנבלט, מאידך, כבר נמצאת בלוס אנג'לס בדיוק לשם המטרה הזאת. "באתי לסיבוב", היא מודה, "נסעתי עכשיו כי אמרתי שאני צריכה לעשות את מה שאני צריכה לעשות. מה שיקרה מעצמו - יקרה מעצמו, אין לי דרך לחזות את זה. אחרי שנים במקצוע המבלבל הזה אני מזכירה לעצמי לחכות". רז, שנמצא כאמור גם הוא בלוס אנג'לס בשבועות האחרונים, מקיים פגישות כדי לקדם מספר פרויקטים. "באנו בשביל הקידום של הסדרה, שעומדת לצאת ממש בקרוב הרבה מהעבודה שלי זה פה".
6 צפייה בגלריה
מתוך "פגע וברח"
מתוך "פגע וברח"
"לא צריך לעזוב ללוס אנג'לס ולהיות מלצרית בדיינר כדי שזה יקרה". תורן מתוך "פגע וברח"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
"פגע וברח" צולמה בחלקה בתל אביב וחלקה בניו יורק, ובהתאם - מדוברת חלקה בעברית וחלקה בשפה האנגלית. מבחינת רז, הכתיבה הייתה בדיוק כפי שהוא רואה לנכון ולא כדי למצוא חן בעיני העולם, כך שניתן למצוא שם לא מעט סלנג ישראלי. "אנחנו כותבים אותנו, זה הקסם. אנחנו לא מנסים להיות אמריקאים ואנחנו לא מנסים להיות מה שאנחנו לא, אנחנו כותבים כמו שאנחנו מדברים. אנחנו ישראלים", אומר רז בכנות מעוררת הערכה. "אנחנו אומרים את האמת שלנו. זה גם הקסם בסדרה הזאת, שאתה רואה את הדיסוננס בין הישראליות לאמריקניות, ואתה רואה את הישראלי שנמצא בניו יורק כמו דג מחוץ למים והכל סוגר עליו. אתה קולט שבן אדם נמצא שם בתוך בלאגן רציני מאוד ואתה מבין את היפוך התרבויות".
תפקידו של תורן דרש ממנו לא מעט סצנות בשפה האנגלית, שלא כמו בסדרות הישראליות האחרות שבהן כיכב, כמו "הטבח" ו"האחיות המוצלחות שלי". "זה היה מאוד מלחיץ", נזכר תורן, "אבל אני חושב שבגלל האופי של הדמות, ובגלל שהיוצרים שלה חיפשו את האותנטיות הישראלית, זה לא חיקוי של זרים אלא פשוט ישראלים בניו יורק. כל מעידה ועיוות של האנגלית התקבל שם בברכה. הדבר הזה גרם לי להיות מאוד נוח ונינוח... זה אירוע גדול - סדרה מקורית של נטפליקס, עם תקציב ענק, עם דמות שכששלחו לי אותה ראיתי שיש עם מה לעבוד, עם צילומים בניו יורק במשך ארבעה חודשים שמאפשרים לך להיכנס לתעשייה האמריקאית ולהרגיש איך זה קורה באמת".
6 צפייה בגלריה
מתוך "פגע וברח"
מתוך "פגע וברח"
אנחנו כותבים כמו שאנחנו מדברים. אנחנו ישראלים". רז מתוך "פגע וברח"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
על אף ש"פגע וברח" משלבת בין התרבות הישראלית לזו האמריקנית, הסצנות שצולמו היו רחוקות מהסוג שרגילים אליו בטלוויזיה כחול-לבן. כך, למשל, נסגרו לצורך הצילומים כבישים שלמים בתל אביב, וגם רחוב בניו יורק. כשהוא נשאל אם רווחת התושבים בתל אביב נפגעה בשל סגירת הכבישים המדוברת, הוא עונה, "זאת שאלה מוזרה לי. בכל מקום בעולם מצלמים סרטים ברחובות - בניו יורק, בלוס אנג'לס, במרקש שבמרוקו, באיחוד האמירויות, באבו דאבי. כמות הכסף שנכנסה למדינת ישראל בגלל הסדרה הזאת... זאת ההפקה הכי גדולה שנעשתה במדינת ישראל מבחינה כספית מאז ומעולם. מאות משפחות התפרנסו ואלפי נותני שירותים התפרנסו מההפקה הזאת. אנחנו מגדילים את הנראות של ישראל בעולם בצורה חיובית. כשסוגרים לך את הרחוב זה מבאס, אני מבין את הבאסה, אבל לכל מי שנסגר הרחוב היו שאטלים".
במסגרת הצילומים הלא רגילים בסדר, צולמה גם סצנת מרדף מכוניות הוליוודית לכל דבר - אלא שהיא נערכה כאן, בישראל. "ההבדל הוא שכשבארץ אתה מצלם סצנת אקשן - אין לך את כל האפשרויות לעשות חזרות ולהביא כל כך הרבה מכוניות. אין לך אפשרות לסגור כל כך הרבה רחובות, ולדאוג שאף אחד לא יגיע ושלא ייכנס ילד לכביש. פה (בלוס אנג'לס, ר"ב), בגלל העוצמה של ההפקה, יכולנו לסגור רחובות שלמים אבל בארץ אתה לא יכול. בנטפליקס אתה קונה מכונית רק למקרה שאולי תדפוק אותה. המכוניות במרדף אלה מכוניות של ההפקה. אז כששואלים לאן הולך הכסף ברגעים כאלה - זה זה. הביאו מישהו מאוסטרליה בשביל הפעלולים ונהגים מחו"ל, ודברים שאנחנו לא מתורגלים בהם".
6 צפייה בגלריה
מתוך "פגע וברח"
מתוך "פגע וברח"
"בנטפליקס אתה קונה מכונית רק למקרה שאולי תדפוק אותה". מתוך "פגע וברח"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
גם רוזנבלט שמככבת בסצנת המרדף המדוברת נזכרת, ומסבירה איך זה עובד מאחורי הקלעים: "לא אני נהגתי ברכב שעשה תאונה במרדף, אלא איש הפעלולים. אבל האמת שעשיתי גם כמה דברים. היה מגרש מול תל ברוך שהייתי צריכה לנהוג בו במסלולים, וממש לקחו אותי לאימונים. הייתה סצנה שסגרו את כל כרם התימנים והיה לי רוורס בדרך ממש צרה. כולם מחאו לי כפיים, כי דפקתי רוורס ממש מהיר וזה היה מאוד מרשים. כל המרדף הזה צולם במשך משהו כמו שלושה או ארבעה ימים".