אחרי למעלה מחודש של לחימה, כשהאור לא תמיד נראה באופק וחוסר ודאות ממלא את החלל - לפעמים כל מה שהראש רוצה זה להפסיק את הגלילה האינטנסיבית בעדכוני החדשות ולמצוא נחמה. במדור "ניקוי ראש" נמליץ עבורכם מדי יום על תכנים מסוגים שונים - הצגה, מוזיקה, ספר, סרט ועוד - כל דבר שעשוי לשלוח אתכם, ולו לכמה שעות, לעולם אחר. לעיתים, יש צורך מכוון גם ברגע של אסקפיזם, גם אם רק כדי שתוכלו לחזור לשגרה המורכבת מחוזקים יותר. והיום (ו') נמליץ על הדרמה הקומית Upload באמזון פריים.
7 צפייה בגלריה
מתוך Upload
מתוך Upload
מתוך Upload
(צילום: באדיבות אמזון פריים)
אוקי, אז החיים שאחרי המוות (או במקום המוות) אולי לא נשמעים כרגע כמו האסקפיזם האידיאלי, אבל תצטרכו לסמוך על המילה שלי, "העלאה" (Upload) היא דרמה קומית חמודה ורומנטית ואף מנחמת בדרכה, על זוג בלתי אפשרי. היא, נורה, עובדת בשירות הלקוחות של חברה המאפשרת לאנשים (עשירים) להעלות את התודעה שלהם רגע לפני המוות לעולם יוקרתי של מציאות מדומה. הוא, נייתן, הייטקיסט עם חזון שהחברה העשירה שלו מצליחה להעלות אותו לאחד העולמות היוקרתיים רגע לפני שחייו אוזלים. נורה ונייתן לא רק מתאהבים אלא גם מתחילים לתחקר את נסיבות מותו החשודות של נייתן וחותרים ליצירת עולם טוב יותר.
7 צפייה בגלריה
מתוך Upload
מתוך Upload
מתוך Upload
(צילום: באדיבות אמזון פריים)
גרג דניאלס, אחד היוצרים של "המשרד" ו"מחלקת גנים ונוף", יצר את "העלאה", שהעונה השלישית שלה עלתה החודש באמזון פריים, והוא הצליח לשלב עלילת מתח קלת משקל עם הומור מצוין ולא מעט ביקורת על תאגידים תאבי בצע, על הפערים בין העניים והעשירים ועל התפיסה האנושית את "גן העדן". רובי אמל ואנדי אלו בתפקידים הראשיים מתחזקים כימיה אמינה ומשלימים אחד את השני, והם מוקפים בדמויות אבסורדיות ושנונות, ולצידן היכולת של דניאלס והכותבים שלו לפרוט את העולם שמעבר לבדידים קטנים ואנושיים ולא להיעצר בפנטזיית מדע בדיוני מרובת טכנולוגיות. הוא אולי לא מחזיק מי יודע מה מהאנושות או צופה לה עתיד מזהיר, אבל לפחות הוא עושה את זה באופן מענג וקליל. לפני שתרגישו, תיגמר לכם עונה ועוד אחת, מושלם לבינג' של סופ"ש ארוך. סמדר שילוני

ההמלצה ליום ה', 9 בנובמבר: הממואר של בריטני ספירס

האוטוביוגרפיה של בריטני ספירס - The Woman In Me, ורצוי בגרסה המוקלטת. הספר שיצא ממש לאחרונה חושף מורכבויות שאיתן הכוכבת התמודדה לאורך שנותיה וטרם סופרו, כשהיא תופסת שליטה לראשונה בחייה.
7 צפייה בגלריה
בריטני ספירס בטקס פרסי אם־טי־וי, ב־2001
בריטני ספירס בטקס פרסי אם־טי־וי, ב־2001
בריטני ספירס בטקס פרסי אם־טי־וי, ב־2001
(צילום: AP)
החומרים שמרכיבים את ספרה של ספירס הם לא בדיוק תוכן קלאסי לבריחה מהמציאות. במהלך הפרקים הכוכבת חושפת התמודדויות מורכבות כמו הזוגיות המתוקשרת עם ג'סטין טימברלייק - והפלה שנכפתה עליה ושנאלצה להסתיר מכל העולם כולל ממשפחתה, היחס האגרסיבי שקיבלה מהתקשורת כשהייתה בסך הכול מתבגרת שכלל שאלות שלא היו עומדות במבחן הזמן וה-MeToo, וכמובן, סערת האפוטרופסות שכבלה אותה לשליטת אביה המתעלל ושממנה השתחררה אחרי 13 שנה. אך יחד עם זאת הוא מאפשר לבריטני סוף-סוף לספר על עצמה בתנאים שלה.
להמלצות תרבות נוספות במדור:
The Woman In Me הוא אומנם לא פסגה ספרותית, אך ההזדמנות שהזמרת מקבלת לשלוט בנרטיב שלה, לאחר שלאורך כל חייה, עוד משהייתה נערה, אחרים שלטו בה וביקרו את גופה ואת המוזיקה שלה - הופכת אותו ליצירה מוצדקת. ספירס מספרת על חוויותיה בגוף ראשון, וממרחק הזמן האירועים מאירים את הכוכבת כקורבן מול תקשורת אגרסיבית ותרבות שוביניסטית.
7 צפייה בגלריה
עטיפת הספר The Woman In Me, מאת בריטני ספירס
עטיפת הספר The Woman In Me, מאת בריטני ספירס
עטיפת הספר The Woman In Me, מאת בריטני ספירס
(צילום: אינסטגרם)
הספר מומלץ עבור כל מי שהעריץ כוכבת פופ כלשהי בחייו, עבור מי שסקרן לדעת איך באמת הרגישה מי שהייתה באור הזרקורים ועם מה היא התמודדה, ואפילו ראוי רק בשביל לשמוע מפיה של ספירס מדוע היא כל כך נהנית להעלות תמונות עירום שלה לרשתות החברתיות. התשובה עשויה להפתיע אתכם. המלצה נוספת, כאמור, היא להאזין לספר בגרסת האודיו שאותה מקריינת השחקנית מישל וויליאמס - החיקוי שלה לג'סטין טימברלייק באחד מרגעיו היצוריים למדי הוא לבדו סיבה מוצדקת להאזין לה, ובפרק הספציפי הזה ההנאה מובטחת. עומר טסל

ההמלצה ליום ד', 8 בנובמבר: "רומי ומישל"

קומדיית הנעורים מ-1997 בכיכובן של מירה סורבינו וליסה קודרו (פיבי מ"חברים" כמובן), "רומי ומישל - פגישת המחזור". - ללא ספק מצליחה לעמוד במבחן הזמן בגבורה, ומספקת 92 דקות של הומור ממש לא מתחכם, אך לגמרי כזה המעורר הזדהות.
7 צפייה בגלריה
מירה סורבינה וליסה קודרו ב"רומי ומישל"
מירה סורבינה וליסה קודרו ב"רומי ומישל"
מירה סורבינה וליסה קודרו ב"רומי ומישל"
כשם הסרט, העלילה עוקבת אחר רומי ומישל, צמד בנות 28 לא מאוד מצליחות שחיות חיים נהנתניים בלוס אנג'לס ומגלות שבית הספר התיכון שלהן מקיים מפגש מחזור לציון עשור לסיום הלימודים. השתיים מנסות להמציא את עצמן מחדש בדרך למפגש במטרה לנקום בילדים המקובלים, והדברים לא בדיוק הולכים כמתוכנן.
כשהוא מלווה בפסקול ניינטיז אולטימטיבי, אאוטפיטים צבעוניים ומטורללים לחלוטין וכמה סצנות קורעות, בלתי נשכחות ובעיקר הזויות - כולל קפיצה לעתידה של ליסה קודרו בגיל 80 - הסרט, שזמין לצפייה בדיסני+, הוא יצירת פיל-גוד שתמיד כיף לחזור אליה, ובזמנים כאלה זה כמעט בגדר הכרח. יעל אילן

ההמלצה ליום ג', 7 בנובמבר: סרטי אמנות מארכיון פסטיבל אפוס

שלושה סרטי תרבות ואמנות, מבין רבים, שפסטיבל אפוס מציע בימים אלה לצפייה ישירה וחינמית, ללא הגבלה ובכל שעה.
חולמות ובונות במרכזו של סרט זה עומדות פיליס למברט, בלאנש למקו ואן גינקל, קורנליה האהן אוברלנדר ודניס סקוט בראון - ארבע נשים שהבינו כבר בגיל צעיר שארכיטקטורה מסקרנת ומושכת אותן. יש לאבעתן מכנה משותף נוסף - הן נלחמו בתקרות זכוכית, פרצו אותן והקדישו את חייהן הפרטיים לנוף האורבני. הן אומנם לא מוכרות לקהל הרחב, אך הן השפיעו רבות בתחום הבנייה העירונית לאחר מלחמת העולם השנייה (אחת הצילה את מחיקתה של מונטריאול תחת פסי רכבת אקספרס, אחרת אחראית לבניית בניין הסיגראם בניו יורק, השלישית המציאה את קונספט הגינות על הגג, ואילו הרביעית שינתה את התפיסה העכשווית לגבי שימור מבנים). לצמצם את "חולמות ובונות" לכדי יצירה פמיניסטית יהיה לחטוא למטרה, מדובר על סרט שמספר סיפור על אמביציה ותשוקה, דרך אותן ארבע נשים חזקות שלא רק שלא נתנו לאפליה שפגשו לאורך הקריירה לעצור אותן, אלא הקדישו את כל כולן להגשמת החזון שלהן.
7 צפייה בגלריה
מתוך "חולמות ובונות"
מתוך "חולמות ובונות"
מתוך "חולמות ובונות"
(צילום: באדיבות פסטיבל אפוס)
אמנות בדרך הטבע הצלמת רוזמונד פרסל מקדישה את חייה לצילום הדברים שנסתרים מן העין, הדברים שרובנו כלל לא שמים לב לקיומם. פרסל רואה באותם דברים את ההיסטוריה שגלומה בהם, ולכן אין זה מפתיע שהסטודיו שאנו מציצים לתוכו בסרט הוא מעין בית קברות לחפצים ישנים - כלים, צעצועים וחתיכות מתכת שנראות מהצד חסרות כל פשר. עבורה, כל אלה ועוד הופכים מאובייקטים שבורים ואפורים ליפהפיים, בעיקר הודות לנקודת מבטה הייחודית. את יצירותיה מלווה פרסל בטקסטים שהיא כותבת בעצמה, שכמו משלימים את התמונה ומזכירה שכולנו עוברים, בדומה לחפצים השונים, תהליך דומה של התיישנות והזדקנות.
פאולה ריגו: סודות וסיפורים ציוריה של פאולה ריגו מוצגים לראווה במיטב המוזיאונים ברחבי העולם, אך דרכה לשם הייתה ארוכה וקשה. היא נולדה בפורטוגל למשפחה קשת יום וגדלה בשכונת מצוקה, עד שהתבגרה והחליטה לעזוב ללונדון כדי ללמוד אמנות. שם הכירה ריגו את מי שיהיה בעלה, ויקטור ווילינג, אמן מוכר ומצליח בזמנו. הסרט, שיצר בנה, עובר בין נקודות חייה השונות של האמנית הפורטוגלית-בריטית ובליבו עומד סיפור על כוח רצון והצלחה כנגד כל הסיכויים, אך יותר מכל - על אמנית אמיצה ונחושה, חכמה ואקסצנטרית, ששמרה על מסירות אין קץ לאמנותה. לני בלה כהן

ההמלצה ליום ב', 6 בנובמבר: "מסמנים את סאנסט"

אחרי שש עונות שבהן צפינו בנשות הסדרה רבות, מרימות מסיבות גרנדיוזיות ובעיקר - מוכרות בתי יוקרה ברחבי לוס אנג'לס - "מסמנים את סאנסט" (Selling Sunset) חזרה לעונה שביעית, והאמת, היא בדיוק מה שהיינו צריכים עכשיו.
הריאליטי שעוקב אחרי סוכנות נדל"ן שמוכרות את הבתים המרשימים ביותר בהוליווד ובדרך מייצרות אינסוף דרמות ביניהן, הוא ניקוי הראש המושלם. העולם הכל-כך רחוק שבו הן חיות, הכולל בגדי יוקרה בימי חול ועמלות שלא יביישו את הגירעון בישראל, מספק לנו הפוגה טלוויזיונית נחוצה. במשך 11 פרקים אפשר פשוט לצפות, לא לחשוב על כלום ולשפוט בהתנשאות את החיים הראוותניים באופן קומי שהן חיות - מה צריך יותר מזה.
הצופים המסורים יכולים למצוא בונוס בימים אלה בעמוד האינסטגרם של מאיה ונדר הישראלית שכיכבה בריאליטי עד לעונתו החמישית. בסדרה היא אולי דאגה להימנע מעימותים, אבל עכשיו, כמו רבים אחרים, הרימה את הכפפה ונרתמה למאמץ ההסברה של ישראל. איה חיות

ההמלצה ליום א', 5 בנובמבר: המחזמר "לעבור את הקיר"

הקומדיה המוזיקלית "לעבור את הקיר" של בית ליסין בכיכובם של חן אמסלם, עוז זהבי ועוד הינה עיבוד בימתי לסרט המצליח וזוכה הפרסים באותו שם מאת רמה בורשטין, והיא עוקבת אחר סיפורה של מיכל אשר שמגלה שהארוס שלה מבטל את החתונה ימים בודדים לפני המועד שבו הייתה אמורה להתקיים. אחרי שברון הלב המתבקש, היא מודיעה שהיא לא משנה את התוכניות ולא מבטלת את האולם: תהיה חתונה! מרגע זה היא יוצאת למסע מטלטל ומרגש בין אמונה לאהבה על מנת למצוא את בחיר לבה. המחזמר שודר בצפייה און-ליין לנרשמים מראש בטופס המקוון (ההרשמה סגורה כעת).
7 צפייה בגלריה
"לעבור את הקיר"
"לעבור את הקיר"
"לעבור את הקיר"
(צילום: רדי רובינשטיין)
המחזמר שעלה בשנה שעברה וכולל שירים גרוביים ומקפיצים שכתב והלחין עילי בוטנר, זכה לביקורות מהללות וברגעים קודרים שכאלה לא נתנגד לליטרת קיטש ורומנטיקה שתשטוף אותנו למשך שעה ו-40 דקות, והעובדה שאפשר לצפות במחזמר הזה בפיג'מה על הספה בסלון היא רק בונוס. יעל אילן
פורסם לראשונה: 09:31, 05.11.23