יממה אחת בלבד לפני יום כיפור, ובשום מקום אי אפשר להשיג את משחק הקופסה הפופולרי ביותר בישראל. קבוצות הפייסבוק העירוניות מלאות בפוסטים: "מחפשת 'אליאס' באזור השרון", "למי יש 'אליאס'???" ו"איפה אני יכולה להשיג את המשחק 'אליאס'??". גולשים משתפים כי חיפשו את המשחק במשך שעות, במספר חנויות, ומוכנים לגמוע מרחקים של קילומטרים רבים כדי לשים ידם על הקופסה האדומה.
2 צפייה בגלריה
משחק הקופסה "אליאס"
משחק הקופסה "אליאס"
"אני לא זוכר עוד משחק שגרם לטירוף כזה". משחק הקופסה "אליאס"
(צילום: יחסי ציבור, הקובייה משחקים בע"מ)
איציק שלו, סמנכ"ל הסחר של סטימצקי מודה שמדובר בתופעה חסרת תקדים בעולם משחקי הקופסה: "אני לא זוכר עוד משחק קופסה שגרם לטירוף כזה. היה בזמנו את הספינר ואת הלבובו. גם זה ריגוש שנוצר כתוצאה מהרשתות החברתיות". שלו משייך את ההסתערות על משחק הקופסה אל הבאזז שקיים בטיקטוק: "אחד מעלה סרטון של המשפחה שלו משחקת במשחק ואיך הם מתלהבים, ואז עוד משפחה מעלה סרטון - וזה מתפשט כמו אש בשדה קוצים. אנשים קונים, יש חוסרים וזה יוצר עוד ועוד ביקוש".
מורן מהקריות היא אחת מאותם האנשים שניסו להשיג את המשחק לקראת יום כיפור. "יש לי ילדה בת 18, היא הזמינה חברות ליום כיפור וביקשה שאקנה לה את המשחק. היא נזכרה מאוחר מדי, אמרתי לה 'אל תדאגי, אמא שלך תעזור לך'", היא מספרת. "במשך יומיים עברתי על כל חנויות הצעצועים באזור הקריות וחיפה, הגעתי לעכו ואפילו בדקתי בעוספיא. במקרה כשהתקשרתי לפיראט האדום אמרו שיש והגעתי לשם תוך שתי דקות, אם הייתי מגיעה עשר דקות מאוחר יותר כבר לא היה נשאר".
אם יתמזל מזלכם לרכוש את המשחק בחנויות סטימצקי תשלמו עליו 129 שקל, אבל לרוב המחיר יגיע לכ-99 שקל עם ההנחות השונות. אך כעת, כיממה לפני ערב יום כיפור, ישנם מי שעושים רווח ומוכרים במרקטפלייס בפייסבוק את המשחק במחיר כפול, משולש ואפילו פי עשר מהמחיר הרגיל.
2 צפייה בגלריה
משחק הקופסה "אליאס"
משחק הקופסה "אליאס"
אנשים מוכרים את המשחק במחיר פי עשר מהמקור. משחק הקופסה "אליאס"
(צילום: יחסי ציבור, הקובייה משחקים בע"מ)
"זה כבר כמה חודשים שהמשחק מבוקש מאוד ובכל פעם המלאי אוזל בתקופה מאוד מאוד קצרה", מספר שלו. "השיא הוא עכשיו לפני כיפור, אנשים שלא דיברתי איתם עשר שנים מתקשרים ושואלים אם אני יכול להביא להם את המשחק. ראיתי שמישהו אומר שהוא קנה 'אליאס' ב-850 שקל! אני לא יודע עד כמה זה אמיתי, זה נשמע מטורף".
מה יש במשחק שמשגע מדינה שלמה? רבים משווים אותו למשחק "טאבו", המשחק שבו עליך לגרום לחברי הקבוצה שלך לנחש מילה מבלי להשתמש במילים נרדפות או קרובות. אבל ב"אליאס" המגבלות הללו לא קיימות, וניתן להשתמש בכל מילה כדי להסביר את המילה שקיבלת, עד שנגמר הזמן. גולשים מתארים את המשחק כ"מפרק משפחות" בגלל הרגשות העזים שיוצאים במהלך ניסיונות תיאור המילים.
"יש כיום שלושה סוגים של 'אליאס'", מסבירה שושנה טלר, מבעלי 'הקובייה משחקים' המשווקים את 'אליאס' בישראל. "האדום שכולם מכירים, הסוג המשפחתי שמשלב תמונות כדי לאפשר גם לילדים בגיל טרום-קריאה לשחק, ו'אליאס ישראל' שיצא לאחרונה, שכולל 1948 מילים וביטויים ישראליים במיוחד שאסף צוות הפיתוח של 'הקובייה משחקים', החל מהמובנים מאליהם כמו 'הכותל' ו'פלאפל' ועד 'חמשוש', 'מטקות' ו'אני רק שאלה'. המשחקיות החוזרת ב'אליאס' גבוהה מאוד, כי בכל פעם כל משחק מתפתח אחרת".
עוד טלר מספרת כי שירות הלקוחות שלהם קורס מפניות על המשחק: "'אליאס' כל כך מצליח כי הוא מחבר ילדים ונוער ועד חיילים, סטודנטים, הוריהם והסבים לאינטראקציה אנושית נטו, בלי מסכים. הנאה טהורה וגם הסחת דעת - בדיוק מה שאנחנו רוצים ממשחקי מסיבה שמאחדים מספר רב של משתתפים יחד. כל מי ששיחק 'אליאס' ורואה ברשתות החברתיות סרטון שאנשים העלו מזדהה עם האמוציות, המתח התחרותי והצחוק הגדול, ומי שעדיין לא שיחק ורואה את הסרטונים הללו - רוצה להיות חלק מחוויה דומה. וזאת המטרה - לייצר זכרונות חווייתיים לחיים. ברשתות החברתיות שלנו אנחנו מעדכנים לקראת חזרת המשחק לחנויות ולרשתות הספרים והצעצועים בכל הארץ, וכל הקודם זוכה. אנחנו עושים כל מאמץ להביא מלאי מספיק".
שלו מעיד שבאופן כללי, התופעה של רכישת משחקי קופסה לפני יום כיפור הולכת וגדלה בשנים האחרונות. "יש הרבה אנשים שלא נוגעים במכשירים חשמליים, אבל לא הולכים לבית הכנסת. הם נשארים בבית ולא רוצים להדליק טלוויזיה ולגעת בטלפון אז הם לוקחים את המשחקים האלה כמשהו להתעסק".