הבמאית ויוצרת הדוקומנטרי נילי טל הלכה לעולמה בגיל 80 היום (ה') בבית החולים איכילוב, כתוצאה מסיבוכים של מחלת ריאות שממנה סבלה בשנים האחרונות.
2 צפייה בגלריה
נילי טל
נילי טל
נילי טל
(צילום: יובל חן)
"אנחנו עצובים והמומים את מותה בטרם עת, היא הייתה אישה צעירה ברוחה ובנפשה", מסרו בניה ירון ואמיר ל-ynet, "חיה את החיים עד הרגע האחרון ונאחזה בהם בכל הכוח. היתה אמא שהיוותה מקור גאווה עבורנו גם בתור אמא וגם בתור יוצרת פורצת דרך. היא הייתה מיוחדת במינה, לוחמת צדק ללא פשרות, ואנחנו גאים מאוד בתרומה שלה למדינה ולחברה בעשרות הסרטים שהיא יצרה, מתגעגעים אליה מאוד והיא תחסר לנו".
טל, ילידת תל אביב, החלה לעבוד בעיתונות בשנות ה-60, וכתבה עבור מוסף "הארץ". בשנות ה-70 הצטרפה לטלוויזיה ככתבת מהדורת יום שישי בערוץ הראשון, וניפקה כתבות וסרטים תיעודיים עבור תוכניות החדשות השונות של הערוץ.
את הסרט התיעודי העצמאי הראשון בבימויה, "עזה כמוות", הוציאה טל ב-1998. הסרט גולל את סיפור הרצח של עינב רוגל בידי בן זוגה גלעד שמן. בסך הכל יצרה טל 47 סרטים תיעודיים במסגרות שונות מאז שהחלה לעבוד בטלוויזיה, בהם הסרטים "רצח ללא מניע, "עלייתה ונפילתה של ענבל אור", ו"כלות מאוקראינה".
כשהייתה בת 60 ביימה טל את הסרט "בת 60 מחפשת אהבה", שתיעד את מאמציה למצוא בן זוג. הסרט זכה להצלחה והוקרן בעשרות מדינות.
2 צפייה בגלריה
נילי טל
נילי טל
נילי טל
(צילום: אביגיל עוזי)
במאי 2023 זכתה טל בפרס מפעל חיים מטעם משרד התרבות והספורט. בנימוקיהם, כתבו השופטים כי טל היא "ככל הנראה היוצרת הדוקומנטרית הפורייה ביותר בישראל", וכי היא יצרה סרטים תיעודיים "מעוררי שיח משמעותי בסוגיות ערכיות ומהותיות בחברה הישראלית".
רבים מסרטיה של טל עוסקים בסוגיות חברתיות ואנשים משולי החברה - לעיתים קרובות נשים הוסבלות מדיכוי ורדיפה. בריאיון שהעניקה ל-ynet בינואר, הסבירה טל מאיפה היא שואבת את הכוח לעסוק בנושאים קשים ומורכבים: "קשה לי להגיד שהתחסנתי, אבל התחסנתי. אני לא עושה כתבות על נועה תשבי ויעל בר זוהר. יש לי דרייב כי אני עושה משהו חשוב. זאת לא רק פרנסה בשבילי. אני מגייסת את כולי לתוך זה ונשאבת לתוך הפרויקט. אי אפשר להפיק סרטים כאלה בלי דרייב חזק".
בריאיון, טל גם התייחסה לאתגר שבעשיית סרטים בגילה המתקדם: "הגיל הוא זה שמקשה עליי. אינטלקטואלית אני אותו הדבר אבל כבר קשה לי פיזית, אני כבר לא ארוץ בג'בלאות. להגיע לעוטף עזה - אני לא הגעתי. אני כבר פחות דוגלת בשיטת מצלמה על הכתף ובוא נרוץ ונצלם. אני מעדיפה היום להגיע לסיפורים גמורים. להתחיל במשהו שכבר יש לו אמצע וסוף, ולא לחכות לראות איך זה מתפתח תוך כדי הצילומים".
טל הותירה אחריה את בן זוגה לשעבר ואבי ילדיה יענקל'ה טל, שני בנים ושמונה נכדים.