בואו, העולם כבר לא מחבק אותנו כמו פעם. אנחנו פחות רצויים בפסטיבלים בינלאומיים, שחקנים כבר לא כל כך מקבלים אודישנים להפקות בחו"ל, אף אחד לא רוצה להסתבך עם הישראלים בימים אלה. בהתחשב בזה "יאפא", סדרת המתח הישראלית שנעשתה בשיתוף עם CBS האמריקאית היתה אמורה להיות נקודת אור בחשיכה. אבל למרבה הצער, ולמרות הפוטנציאל הליהוקי והתסריטאי, בסופו של יום "יאפא", שעלתה בכאן אתמול (א') לא מצליחה להביא למסך את נפח המורכבות ביחסי יהודים וערבים בעיר שתלוייה בדו קיום, ולא להתעלות מעל קלישאות של סדרות מתח ופשע שהכרנו, אהבנו ומיצינו.
"יאפא" - הצצה
(באדיבות כאן)
התסריטאית ליאורה קמינסקי גרה ביפו יותר מעשור. זאת היתה אמורה להיות תחנה בדרך החוצה מיוקר המחיה התל אביבי, אבל בסוף היא נשארה שם רק כדי להשתאות אל מול המרקם החברתי השברירי של תושבי העיר. ב"יאפא", שהיא גם ביימה עם מיכאל מאייר, היא ניסתה לבחון אירוע מחולל – צעירה יהודיה נרצחת ביריית אקדח ברחוב מרכזי בעיר – ואת ההשפעה שלו על כל הצדדים מכמה נקודות מבט: יהודים, ערבים, משטרה, משפחות פשע וכו'. קמינסקי כבר ביקרה בכמה תחנות מבטיחות של מותחנים ישראלים, הבולטים שבהם הן הסדרות "כפולים" והעונה הראשונה של "פאודה".
4 צפייה בגלריה
מתוך "יאפא"
מתוך "יאפא"
השוטר הטוב והשוטרת הרעה. מתוך "יאפא"
(צילום: רם שוויקי. באדיבות כאן 11, מובי פלוס הפקות)
אמיר מג'אר (שאדי מרעי, "פאודה", "מנאייכ") הוא שוטר קהילתי מקומי ביפו, מעורה בה ובתוך עמו הוא חי, שנשוי לבחורה יהודייה ומחכה ללידת בנו הבכור. בלילה ההוא מג'אר עד ליריית הרצח, אבל הרוצח מתחמק ממנו בעקבות היסוס רגעי של השוטר, שאפשר לו להימלט. אכול רגשות אשם הוא לוחץ להצטרף לצוות החוקרים המשטרתי שמנסה להתחקות אחרי היורה ומצוות אל סשה (לנה פרייפלד, "מגרש הרוסים"), חוקרת קשוחה ואגרסיבית ממוצא רוסי (איך לא), שבניגוד למג'אר העדין והקשוב מאמינה בכניסה חזיתית במקומיים כדי להשיג את מה שהיא רוצה ובהפעלת לחץ והפחדות.
4 צפייה בגלריה
מתוך "יאפא"
מתוך "יאפא"
ברח מזירת הפשע. מתוך "יאפא"
(צילום: רם שוויקי. באדיבות כאן 11, מובי פלוס הפקות)
מהעבר השני נמצא אדהם (ארכאן טריף), סטודנט מהורהר למשפטים שרצה הגורל והוא נצר למשפחה שמעורה בעסקי הפשיעה המקומיים. אחיו, סאמר (אמיר חורי), הוא סוחר סמים מקומי שמסוכסך עם משפחת פשע אחרת. אדהם הוא בן זוגה של עדי, הצעירה היהודייה שנורתה. בלילה ההוא שניהם רכבו על אופנוע ואדהם, בלחץ של אחיו, נמלט מזירת האירוע. את הורי הצעירה מגלמים נטע ריסקין ואלון פדות וכולם מעורבבים בקלחת היפואית הבוערת מכלי נשק, סמים, נקמות, סכסוכים וסתם שנאה ואובדן אמון בין יהודים וערבים.
4 צפייה בגלריה
מתוך "יאפא"
מתוך "יאפא"
סוחר סמים מסוכסך. מתוך "יאפא"
(צילום: רם שוויקי. באדיבות כאן 11, מובי פלוס הפקות)
את עיקר המחיר משלמים השוטר אמיר, שמנסה לסייע בחקירה אבל זוכה לקיתונות של זעם מהמקומיים שרואים בו משתף פעולה עם האויב, ואדהם, שמנסה להיחלץ מהסביבה המשפחתית המרעילה, כשבדיוק שהוא חושב שהוא בחוץ הם מושכים אותו בחזרה פנימה. הסיפור שלהם מורכב אבל התסריט שלהם שטוח, הדיאלוגים של כל הדמויות דלים למדי ואף אחת מהן לא מצליחה לפרוץ את עובי האישיות הדו-ממדית שהוענקה לה. משלושת הפרקים מתוך שמונה שנשלחו לביקורת עדיין לא ברור מהו אותו מרקם עדין ששתי החברות, היהודית והערבית, מתמודדות איתו למעט משפחות פשע שנמלטות מהמשטרה ומנסות לפתור סכסוכים בינן לבין עצמן באמצעות סולחות. נקודות המבט השונות עדיין אינן מספרות סיפור, ואם זה לא קורה בשלושת הפרקים הראשונים הסיכוי שזה יקרה בבאים הולך ודועך.
4 צפייה בגלריה
מתוך "יאפא"
מתוך "יאפא"
השנים על המדף לא עשו לה טוב. מתוך "יאפא"
(צילום: רם שוויקי. באדיבות כאן 11, מובי פלוס הפקות)
"יאפא" הוכרזה כבר בשנת 2018, אבל הקורונה, המלחמות והחיים עצמם דחו אותה שוב ושוב ושוב. היא יוצאת עכשיו אבל בהחלט יתכן שהשנים שעברו עליה על המדף לא עשו לה טוב, כמו גם הפרספקטיבה של הצופים וקהות החושים שהביאו איתם אירועי השנים האחרונות, שלא בטובתנו. אם היא הייתה טובה מספיק היא הייתה יכולה לשרוד את הזמן הזה ולגעת בנושא רלוונטי תמיד גם אם משתנה, אבל "יאפא" פשוט לא מצליחה להיחלץ מהאפרוריות הבנאלית של עצמה. כאן הוא הפלטפורמה המושלמת למותחן ריאליסטי שיש לו נגיעה לחברה הישראלית והקונפליקטים שהיא מתמודדת איתם, אבל בשביל מותחן חסר מעוף אין צורך בתקציבים ציבוריים, אפשר פשוט לפתוח את המהדורה היומית, להיאנח ולקוות לטוב.