אתמול (א'), בגיל 49, הלך לעולמו ג'ייסון דייויד פרנק - מי שגילם את טומי אוליבר, הפאוור ריינג'ר הירוק בסדרת האקשן לילדים "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס", הראשונה שיצאה מהזיכיון הפופולרי של חיים סבן. פרנק, שהיה גם לוחם MMA, שם קץ לחייו לפי הדיווחים - אלא שהאירוע הטרגי הינו רק האחרון בשרשרת של שערוריות, תקריות וטרגדיות שנקשרו בזיכיון המצליח במהלך 29 שנותיו.
7 צפייה בגלריה
ג'ייסון דייויד פרנק ות׳אי טראנג, מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
ג'ייסון דייויד פרנק ות׳אי טראנג, מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
סיימו את חייהם באופן טרגי. ג'ייסון דייויד פרנק ות'ואי טראנג, מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
המותג "פאוור ריינג'רס" קרם עור וגידים בראשית שנות ה-90 על ידי חיים סבן ושותפו שוקי לוי - המפיקים הישראלים הממולחים שמאמצע שנות ה-80, באמצעות החברה Saban Entertainment שהקימו, החלו לבסס עצמם ככוח משמעותי בתחום התוכן לילדים. סבן, שעקב באדיקות אחר המתרחש בשוק התוכן היפני ונהג לרכוש סדרות מגופי תוכן יפניים, היה בביקור במדינה כשנחשף למותג Super Sentai - סדרת לייב-אקשן לילדים שעוקבת אחר חבורת צעירים שהופכים לגיבורי-על בצבעים שונים, הנלחמים בשלל איומים.
סבן - ממולח, כבר אמרנו? - התלהב והחליט לפעול בעניין, אבל במקביל, כדרכו, גם החליט לחסוך בעלויות: הוא רכש את הזכויות ל-Super Sentai, אך ביכר להשתמש רק בקטעי האקשן והקרבות. מסביב לאלו נכתב סיפור חדש ולוהקו שחקנים אמריקאים, והופק פיילוט בשם Bio-Man שאותו ניסו סבן ולוי למכור במשך חמש שנים ללא הצלחה, מכיוון שהשוק נשלט בעיקר על ידי תכני אנימציה לילדים. הגאולה הגיעה רק עם מינויה של מנהלת חדשה לחטיבת הילדים של שידורי פוקס, מרגרט לואש. שיתוף הפעולה הראשון של לואש וסבן, "אקס-מן: סדרת האנימציה", הפך לסיפור הצלחה מרשים עבור פוקס, כך שהדלת נפתחה לשיתוף פעולה נוסף - והסדרה החדשה זכתה לשם "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס".
7 צפייה בגלריה
מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
סיפור הצלחה של חיים סבן ושוקי לוי. מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
ההצלחה הייתה מיידית ו"מייטי מורפין פאוור ריינג'רס" הפכה לסנסציה טלוויזיונית, ועזרה לבסס את בלוק השידורים לילדים של רשת פוקס כדבר החם ביותר בתעשייה. עד 2001 בלבד, נמכרו צעצועים של "פאוור ריינג'רס" בסכום של יותר משישה מיליארד דולר. גם בחלוף השנים, כשהמותג איבד מכוחו לטובת זיכיונות מצליחים אחרים, הוא נותר רווחי. ב-2018, ענקית הצעצועים הסברו רכשה מחיים סבן את הזכויות ל"פאוור ריינג'רס", ולמספר מותגים נוספים קטנים יותר, בסכום של 522 מיליון דולר. בסך הכול, עד כה, יצאו במסגרת הזיכיון יותר מ-20 סדרות, שלושה סרטי קולנוע (האחרון שבהם, ריבוט לסדרה המקורית, יצא ב-2017), וכמובן, הררי מרצ'נדייז שהפכו אותו לאחד מ-25 זיכיונות המדיה המצליחים בכל הזמנים, עם רווחים כוללים בסך של כ-15.6 מיליארד דולר עד היום. אלא שכאמור, מאחורי ההצלחה הגדולה התרחשו כמה דברים משמחים הרבה פחות.
בימיה הראשונים של הסדרה "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס", במקביל להצלחתה הגדולה, נרשמו שלל מחאות באשר לרמת האלימות שהוצגה בה. ב-1993, למרות שרשת מקומית רכשה את הזכויות לשידורה, הוחלט שלא להעלות אותה בקנדה. בניו זילנד הסדרה נאסרה לשידור, בטענה שהמסר שלה הוא שניתן לפתור עימותים אך ורק באמצעות אלימות. ב-1994 הורדה מהאוויר גם בשוודיה, לאחר הרצח המזעזע של בת החמש סיליה רדגארד על ידי שני ילדים אחרים, בני חמש ושש. "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס" אומנם לא הייתה קשורה ישירות לפרשה, אולם רמת האלימות שבה נתפסה ככזו שיכולה לעודד מעשי זוועה שכאלו.
7 צפייה בגלריה
אוסטין סנט וג'ון ריצ'רד לי ג'קסון, מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
אוסטין סנט וג'ון ריצ'רד לי ג'קסון, מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
הואשמו בעידוד לאלימות. אוסטין סנט וג'ון ריצ'רד לי ג'קסון, מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
אך גם מאחורי הקלעים היו צרות. במהלך השנים, רבים מאנשי הקאסט של "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס", הסדרה הראשונה של הזיכיון, התלוננו על תנאי העבודה הירודים - שכר זעום, שעות ארוכות, סביבת עבודה בעייתית וחוזים דרקוניים. באמצע העונה השנייה התנאים הקשים הובילו לעזיבתם של ת'ואי טראנג (הריינג'רית הצהובה), וולטר עמנואל ג'ונס (הריינג'ר השחור) ואוסטין סיינט ג'ון (הריינג'ר האדום). האחרון אף היה מחוסר בית במשך תקופה לאחר עזיבתו את הסדרה. באמצע העונה השלישית נטשה גם איימי ג'ו ג'ונסון, אשר גילמה את הריינג'רית הוורודה, מחמת השכר הלא מספק ותנאי העבודה המסוכנים (במקרה אחד, כמעט ונכוותה מאש שדרש אחד מהפעלולים במהלך צילומי הסרט הראשון של הפאוור ריינג'רס).
7 צפייה בגלריה
איימי ג'ו ג'ונסון ות׳אי טראנג, מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
איימי ג'ו ג'ונסון ות׳אי טראנג, מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
עזבו את הסדרה בכעס, וטראנג נהרגה בתאונת דרכים. איימי ג'ו ג'ונסון ות׳ואי טראנג, מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
ב-1996 היה דייויד יוסט, מי שגילם את הריינג'ר הכחול, האחרון לעזוב מהקאסט המקורי, אולם יותר מעשור לאחר מכן חשף את הסיבה לכך: יוסט טען שהוטרד ללא הרף על ידי אנשי צוות שונים בשל נטייתו המינית. "יוצרים, מפיקים, כותבים, במאים... פשוט הרגשתי שאומרים לי באופן מתמיד שאני לא ראוי להיות איפה שאני בגלל שאני הומו", סיפר יוסט בריאיון ב-2010. לדבריו, אחרי שעזב את הסדרה חווה התמוטטות עצבים ואשפוז.
7 צפייה בגלריה
דיוויד יוסט ווולטר ג'ונס, מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
דיוויד יוסט ווולטר ג'ונס, מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
"אמרו לי באופן מתמיד שאי לא ראוי בגלל שאני הומו". דייויד יוסט (משמאל) ו-וולטר ג'ונס, מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
אבל יוסט עוד היה אחד מבני המזל. בספטמבר 2001 נהרגה ת'ואי טראנג בתאונה מזעזעת, כשהיא בת 27 בלבד. קצת יותר משנה לפני כן, הלך לעולמו גם השחקן רוברט אל. מאנהאן, מי שגילם בסדרה את זורדון (בקולו ובפניו שהוקרנו במפקדה של הריינג'רס), כתוצאה מהתקף לב. הוא היה בן 43 בלבד במותו. ב-2006, בגיל 68 ואחרי מאבק בסרטן הלבלב, הלכה לעולמה גם השחקנית מצ'יקו סוגה, מי שגילמה את הנבלית המרכזית ריטה רפולסה בעונות המוקדמות של "סופר סנטאי" ו"מייטי מורפין פאוור ריינג'רס".
7 צפייה בגלריה
זורדון, מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
זורדון, מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
מת מהתקף לב בגיל 43. רוברט אל. מאנהאן בתפקיד זורדון, מתוך "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס"
היו כאלה שהביאו את זה על עצמם. למשל השחקן ריקרדו מדינה, כוכב העונה העשירית של "פאוור ריינג'רס" (שנקראה Power Rangers: Wild Force), אשר ב-2015 נעצר לאחר שדקר למוות את שותפו לדירה באמצעות חרב. מדינה הורשע בעוון הריגה בשוגג, והושת עליו עונש של שש שנות מאסר. ב-2020, אחרי שריצה שלוש שנים, שוחרר.
7 צפייה בגלריה
ריקרדו מדינה ג'וניור
ריקרדו מדינה ג'וניור
דקר למוות את שותפו לדירה באמצעות חרב. ריקרדו מדינה ג'וניור
(צילום: Mark Mainz/GettyImagesIL)
והיו שלל מיתות נוספות של כוכבי ה"פאוור ריינג'רס" שהתרחשו במהלך השנים. ב-2010 מתה השחקנית פיטה ראטר, שגילמה את הריינג'רית הלבנה אודונה בעונה מ-2006 שזכתה לשם Power Ranger Mystic Force. ב-2008, בעקבות התקף לב, הלך לעולמו השחקן ריצ'רד ג'נל בן ה-47, מי שגילם את ארני, מנהל המרכז הקהילתי שפקדו גיבורי הסדרה. השחקן מוריס מנדוזה, שגילם את ריצ'י בעונה השנייה של "מייטי מורפין פאוור ריינג'רס", הלך לעולמו בגיל 39 ב-2013, בנסיבות שטיבן אינן ברור. ב-2001 מת השחקן אריק פרנק - אחיו של ג'ייסון דייויד פרנק, שלוהק לסדרה בתור אחיו של טומי אוליבר - בעקבות מחלה. הוא היה בן 29 בלבד. ב-2019 הלך לעולמו גם השחקן הניו זילנדי פואה מאגסיבה, שגילם את שיין קלארק ריינג'ר הרוח האדום, ב-Power Rangers Ninja Storm מ-2003. מאגסיבה שם קץ לחייו בחדר מלון בוולינגטון, ניו זילנד, אחרי שהורשע בתקיפת אשתו.
במשך השנים, כאמור, גרף הזיכיון של "פאוור ריינג'רס" הון תועפות. אולם ההצלחה העצומה הזו תבעה קורבנות - שחקנים שכל ילד ברחבי תבל היה מזהה בשעת השיא של המותג, אך לא זכו לנתח שהגיע להם; שחקנים שהררי הכסף הללו נערמו על גבם, מבלי שיוכלו ליהנות מפירות ההצלחה, מבלי שיפוצו כהלכה על מאמציהם. כמו כל כך הרבה סיפורי הצלחה אחרים, כנראה שגם הסיפור של "פאוור ריינג'רס", בסופו של דבר, נשען על כרעיו הכעורים של ניצול ציני.