הסדרה הבריטית "אייל קטן" (Baby Reindeer), שעלתה בנטפליקס מוקדם יותר החודש ומספרת את סיפורו האמיתי של קומיקאי שעובר הטרדה וסטוקינג מצד לקוחה מבוגרת שפגש בבר, הפכה במהירות לאחת הסדרות המצליחות והמדוברות של הרגע - כשהעולם כולו מנסה לפענח מי הם האנשים האמיתיים שעומדים מאחורי הדמויות. כעת, האישה שעליה לכאורה מתבססת דמותה של מרתה הסטוקרית מספרת בריאיון ל"דיילי מייל" על חייה מאז עליית הסדרה. "אני הקורבן", היא אומרת. (שימו לב - הכתבה מכילה ספוילרים להמשך העונה).
יוצר הסדרה ריצ'רד גאד, שגם מככב בה בתפקיד הראשי, הביא אליה את סיפורו האישי: במשך ארבע שנים וחצי, הוא קיבל 41,071 מיילים, 744 ציוצים, מכתבים שנפרשו על פני 106 עמודים ו-350 שעות של הודעות קוליות מאישה מבוגרת ממנו, שאותה הוא כינה מרתה בתוכנית (בגילומה של ג'סיקה גאנינג). בעוד בראיונות שונים הוא טען שהוא הסווה בסדרה את זהותם של מי שפגעו בו ברמה ש"אני לא חושב שהיא תצליח לזהות את עצמה אפילו", הסיפור הקשה ושלל הרמזים שנטמנו בו כבר שלחו את הצופים בחיפוש אחר האנשים האמיתיים.
האישה שעליה מבוססת לכאורה דמותה של מרתה, ושב"דיילי מייל" בחרו שלא לפרסם את שמה, סיפרה כי התסריט בעיניה הוא "בריונות כלפי אישה מבוגרת בטלוויזיה כדי להשיג עושר ופרסום" עוד היא ציינה כי היא קיבלה "איומי מוות והתעללות ברשת מתומכי ריצ'רד גאד. הוא משתמש ב'אייל קטן' כדי לעשות לי סטוקינג עכשיו. אני הקורבן, הוא כתב עליי תוכנית ארורה".
2 צפייה בגלריה
מתוך "אייל קטן"
מתוך "אייל קטן"
מתוך "אייל קטן"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
על פי ה"דיילי מייל" מרתה "האמיתית" היא בת 58 המתגוררת לבדה בדירה במרכז לונדון וחיה על קצבת מזון בסך 30 פאונד לשבוע. כמו מקבילתה על המסך גם היא סקוטית, למדה משפטים באוניברסיטה, מבוגרות מגאד בכ-20 שנה ומשתמשת בשפה בעלת אופי מיני מאוד בדיבור ובכתיבה. לאישה יש גם דמיון פיזי למרתה, למרות שאחרי שצפתה ב"אייל קטן" היא אמרה: "היא די דומה לי אחרי שעליתי במשקל בסגרים, אבל אני לא ממש לא מושכת".
גאד הכיר את האישה, שגם לה כמו לדמות שמבוססת עליה היסטוריה של סטוקינג, לפני כעשור בתקופה שבה עבד בפאב באזור קמדן כשהיא הייתה בת 47. אומנם ב"דיילי מייל" נמנעים מציון שמה, אך ברחבי הרשת יש מי שקבעו כי מדובר בפיונה הארווי, שבציוץ מ-2014 כתבה לגאד "הווילונות שלי ממש זקוקים לתלייה", רפרנס ברור לרמיזה מינית בין מרתה לדמותו של גאד - דוני דאן, בסדרה.
בשיחה עם "המייל", האישה התייחסה גם לרמיזת 'הווילון' כשנזכרה במפגשים הראשונים שלה עם גאד בפאב הפופולרי שנקרא האולי ארמס. "הוא אמר, 'אפשר לתקן את הווילונות שלך?' זה לשון נקייה ל'אני רוצה לשכב איתך'", טענה. יחד עם זאת היא טוענת שהחלק בעלילה שממנו הסדרה שואבת את שמה, הוא לא אמיתי. מרתה נותנת לדוני את הכינוי 'אייל קטן' כי לדבריה הוא מזכיר לה אייל צעצוע שהיה לה בילדותה עם "שפתיים גדולות, עיניים ענקיות והטוסיק הכי חמוד". אך בריאיון האישה טוענת כי "מעולם לא היה לי צעצוע של אייל וגם לא הייתי מנהלת שיחות עם ריצ'רד גאד על צעצועי ילדות".
גאד מצידו לא אישר את זהותה האמיתית של מרתה וגם לא של דריאן - דמות נוספת בסדרה, תסריטאי קומדיה טלווזיוני מבוגר (ספוילר) שמתעלל בו מינית. בנוגע לדריאן צופים רבים העלו השערה כי מדובר בבמאי, השחקן והתסריטאי הבריטי שון פולי, שמצידו עירב את המשטרה בעקבות פרסומים רבים של מה שהגדיר ברשתות החברתיות כ"פוסטים פוגעניים, משמיצים ומאיימים נגדי".
2 צפייה בגלריה
מתוך "אייל קטן"
מתוך "אייל קטן"
דמותו של דריאן מתוך "אייל קטן"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
גאד אף פרסם בשבוע שעבר פנייה לצופים ברשתות החברתיות שיפסיקו עם הניחושים והספקולציות בנוגע לאנשים האמיתיים מאחורי הדמויות. "אנשים שאני אוהב, שעבדתי איתם ואני מעריץ (כולל שון פולי) נקלעים לספקולציות באופן לא הוגן", כתב. "נא לא לשער מי הדמויות בחיים האמיתיים. זו לא המטרה בסדרה שלנו".