כשעומר אדם משחרר שיר בשם "קאקדילה" יממה לפני סוף השנה האזרחית, יש בזה לכאורה בשורה חיובית עבור החברה הישראלית: 30 שנה אחרי קריסת ברית המועצות, המיינסטרים כבר יודע לציין את נובי גוד ומאמץ לחיקו את בני ובנות הדור השני לעלייה הרוסית. עובדה, הזמר הכי אהוב במדינה רוצה להכתיב את הטון גם במסיבות של סוף השבוע, והוא עושה את זה באמצעות שיר חדש עם שם ברוסית ומילים נוספות ברוסית וגם ההפקה והלחן בהשפעה רוסית.
אלא שלאדם, וכנראה גם לכל מי שמעורב בשיר הדוחה הזה, יש פרשנות אחרת לגמרי כלפי התפקיד של הקהילה הרוסית בישראל וכמובן של הנשים שלה. הוא לא פה כדי לחגוג אותן אלא כדי לחגוג על חשבון הסטיגמות שמודבקות להן: קשיי השפה ("אומרת לי עברית קשה שפה/כל היום רק נייט ודה"), הקנאות ("מה תודה לא אל תודי לי/זה לא קרה עם נילי/גם לא עם אחות שלה סיוון"), שתייה מופרזת ("והיא שותה לה לה") שמובילה מן הסתם לסקס ("והיום היא בכלל לא בטו-חה", וכנראה שגם ילדים בני 5 הבינו את הדאחקה). וכמובן, איך אפשר בלי אזכור של פוטין, כי הרי מה זה שיר עם מוטיבים רוסיים בלי להזכיר את הדיקטטור.
בעולם של אדם, כמובן, השפה הרוסית היא אוסף המילים הבסיסי ביותר, כביכול כדי להראות חיבור כשבפועל זה האמא והאבא של ההתנשאות: קאקדילה, דוואי, חרשו, נזדרוביה - זה בעצם מה שרוב הציבור יודע על כל כך הרבה אזרחים ואזרחיות, שגם ככה צריכים להתמודד עם ציבור רחב שרואה בהם נטע זר, מדינה שהממסד הדתי שלה מפשפש בזהות שלהם ואנשים בורים שמייחסים להם תכונות שעונות על כל הקריטריונים של גזענות. רק שלשום שמעה ח"כ יוליה מלינובסקי שהיא "שיכורה" מאחד מחברי הכנסת של האופוזיציה, כי כידוע אם היא עולה מאוקראינה ואתה לא מסכים איתה, היא בוודאי שתתה יותר מדי.
1 צפייה בגלריה
עומר אדם
עומר אדם
עומר אדם
(צילום: יאיר שגיא)
הגישה של אדם, שעוד מגיע ממשפחה קווקזית (בדורות הקודמים "אדם" היה "אדמוב") לא שונה בהרבה. הכל מתחיל ונגמר במבטא כבד, בשפה דלה (מפתיע שלא שילבו כאן "פותחת תיק" או משהו מהמערכונים של "לובה" ב"ארץ נהדרת"), בלחץ על חתונה ודרינקים עד אובדן היכולת להבדיל "מה שלי/מה שלה/כמה לי/כמה לי/כמה לה" (עוד פרודיה דלוחה, הפעם על "קלין קקלין"). אם הפטרונות לא הייתה מטרידה עד כה, מזל שיש בשיר שנמשך פחות משלוש דקות מספיק וולגריות בשביל כל 2022.
לא בריא ובטח שלא מועיל להיבהל מוסרית משירי פופ, שהכילו מסרים שנחשבו לבעייתיים (וחלקם אף נותרו כאלה) עוד לפני שעומר אדם נולד. אלא ש"קאקדילה" הוא כולו מסר משפיל, כי אפילו אין שם סאב-טקסט לחפור בו. ואם גם זה יהפוך ללהיט כמו רוב השירים של אדם, אז נותרה הרבה מאוד עבודה לשנה הבאה.