"קיץ עם תקווה" - סרטה של הבמאית האיראנית סדאף פורוגי הוא הזוכה הגדול של פסטיבל קרלובי וארי ה-56, שננעל הערב (שבת). הפסטיבל הוותיק, המתרחש בעיר המרחצאות והספא הצ'כית, נחשב לאחד היוקרתיים והמוערכים בסצנת הפסטיבלים הבינלאומית.
3 צפייה בגלריה
מתוך "קיץ עם תקווה"
מתוך "קיץ עם תקווה"
מתוך "קיץ עם תקווה"
על פרס "גלובוס הקריסטל", המוענק לסרט הטוב ביותר, התמודדו 12 סרטים מרחבי העולם, מיפן ועד יוון, מקנדה ועד גיאורגיה. "קיץ עם תקווה" הוא הפקה איראנית-קנדית, שגרפה חוץ מהפסלון המרשים גם 25 אלף דולר. העלילה עוקבת אחר החברות בין שחיין צעיר והמאמן החדש שלו.
עוד מפסטיבל קרלובי וארי:
"אנו חיים בעולם של אלימות ואפליה ותודה לקנדה שאיפשרה לי להביא את הסיפור שלי", אמרה הבמאית הזוכה בנאום התודה שלה. "אני נמצאת עכשיו כאן גם בזכות התמיכה של המשפחה שלי".
למרבה הצער והאכזבה הנציג הישראלי בתחרות, "אמריקה", סרטו של הבמאי אופיר ראול גרייצר ("האופה מברלין"), שאף הוא מתרחש על רקע עולם השחייה, יצא מטקס הסיום בידיים ריקות, למרות אהבת הקהל, התשואות הרמות בבכורה החגיגית והביקורות המשבחות. גם אושרת אינגדשט ומיכאל מושונוב, כוכבי "אמריקה", שהיו מועמדים לפרסי המשחק, לא זכו באף פסלון.
3 צפייה בגלריה
מתוך "אמריקה"
מתוך "אמריקה"
מתוך "אמריקה"
(צילום: עמרי אלוני)
בסרט, מושונוב מגלם מאמן שחייה החי בשיקגו ושב לארץ אחרי היעדרות ממושכת בעקבות מות אביו. מפגש עם חבר ילדות (עופרי ביטרמן) וזוגתו שמנהלים חנות פרחים מעורר שדים מהעבר.
בהקרנת הבכורה השבוע, קארל אוך, המנהל האמנותי של הפסטיבל, שיבח את הסרט שהפיק איתי תמיר וצולם בתקופת סגרי הקורונה ואמר: "חצי שנה אחרי שראיתי אותו לראשונה, הטעמים, הריחות והרגשות שלו עדיין נשארים איתי".
אחרי הבכורה העולמית בקרלובי וארי, "אמריקה" יוצא לדרך ארוכה ומבטיחה, כולל השתתפות בתחרות הישראלית של פסטיבל הקולנוע ירושלים וכמובן בקרב על פרסי אופיר והזכות לייצג את ישראל באוסקר.
בטקס הסיום של קרלובי וארי הוענק פרס נשיא הפסטיבל לכוכב ההוליוודי בניסיו דל טורו ("טראפיק", "סיקאריו"). הקהל עמד על רגליו והריע לו ממושכות. "אני לא יודע מה הביא אותי לכזה מכלול עבודה מרשים", אמר דל טורו. "אולי מזל. ואולי כשרון ונחישות. זה קרה גם בזכות הרבה אנשים שהאמינו בי, גם כשאני לא האמנתי בעצמי".
3 צפייה בגלריה
בניסיו דל טורו
בניסיו דל טורו
בניסיו דל טורו
(צילום: AP)
דל טורו הזכיר בנאומו גם את אוקראינה: "בעודנו חוגגים עכשיו, מדינה שלא רחוקה מפה סובלת כבר חמישה חודשים ממלחמה. אני גאה לקבל פרס מידי פסטיבל שמביע סולידריות עם אוקראינה ותומך בקולונענים שלה".
ואילו השחקן האוסטרלי ג'פרי ראש ("ניצוצות", "שודדי הקאריביים", "נאום המלך") עוטר בפרס מפעל חיים על תרומה יוצאת דופן לעולם הקולנוע.
הביקור של ראש בפסטיבל היה ההופעה הפומבית הראשונה שלו אחרי היעדרות ממושכת, גם בשל משפט דיבה שניהל נגד עיתון אוסטרלי שפירסם סיפורי MeToo נגדו וגם בשל סגרי הקורונה.
אוך נימק את הענקת הפרס לראש בכך שהוא "שחקן מקורי ואלגנטי, המפליא לגלם דמויות אמיתיות, מפיטר סלרס ועד אלברט איינשטיין. גם כשראש מופיע בדרמות תקופתית, בזכות הכישרון שלו הוא הופך אותן לאל-זמניות".
ראש, שחגג השבוע יום הולדת 71, הודה לקהל המריע והפגין את יכולותיו בשפה הצ'כית, אותן רכש כשצילם מספר סרטים בצ'כיה. "בצעירותי אף פעם לא חשבתי שאהפוך לשחקן מקצועי", גילה הכוכב, שפרץ בקולנוע בגיל מבוגר יחסית. למרות הגשם שירד היום, המתיני אלפי מעריצות ומעריצים לדל טורו ולראש.
גם מארק איווניר קפץ לביקור קצר. הוא כיבד השבוע בנוכחותו את הקרנת סרטו החדש "רוביקון" - יצירת מדע בדיונית תוצרת אוסטריה המתרחשת בשנת 2056, עת החמצן אוזל והאנושות צריכה למצוא פתרון כדי לשרוד.