פסטיבל ישראל יוצא לדרך עם מנהלים אומנותיים חדשים, יצירות מקור ומעבר לחלל אחד מרכזי. הפסטיבל ייפתח ב-15 בספטמבר ויימשך עד ה-22 בספטמבר בירושלים, ומחירי הכרטיסים ינועו בין 50 ל-199 שקלים.
4 צפייה בגלריה
Sun and Sea, פסטיבל ישראל בירושלים
Sun and Sea, פסטיבל ישראל בירושלים
Sun and Sea
(קרדיט: רוגילה ברדג'וקייטה, וייבה גרייניטה ולינה לפליטה (ליטא) צילום: Andrej Vasilenko )
על הניהול האומנותי של הפסטיבל השנה אמונים איתי מאוטנר ומיכל ואעקנין, ובדומה לשנים קודמות הפסטיבל ישלב בין יצירות מקומיות ליצירות בינלאומיות. בשונה משנים קודמות, כמעט כל הפסטיבל יתרחש השנה בחלל אחד - בתיאטרון ירושלים ובסביבתו. האולמות, החללים והחדרים במקום יהפכו למוקד של התרחשות אמנותית ובימתית."הפסטיבל השנה ממקם את עצמו כפסטיבל 'יוצר' ולא רק 'אוצר'. רוב רובה של התוכנית מורכב מהפקות מקור ייחודיות שנוצרו במיוחד עבור הפסטיבל", אמר איל שר, מנכ"ל הפסטיבל. "אלו ימים של התרגשות אדירה לקראת המפגש של התכנית האמנותית עם הקהל".
אלה כמה מההפקות הבולטות שתוכלו לראות בפסטיבל:

Sun and Sea - פרפורמנס אופראי

יצירה אופראית מליטא המתעסקת במשבר האקלים. המופע, שעליו חתומות רוגילה ברדג'וקייטה, וייבה גרייניטה ולינה לפליטה, הוא זוכה הביאנלה בוונציה לשנת 2019. לאורך הפרפורמנס מסתכל הקהל על המופע מלמעלה, וכשהוא מביט מטה - הצופה נחשף לחוף ים המלא במגבות, מתרחצים, כלים חד-פעמיים והרבה חול. המופע יהיה פתוח לקהל הרחב ללא תשלום.
בעוד במבט ראשון לא ברור לצופה מדוע בחרו יוצרי המופע למקם אותו דווקא בחוף הים, אט אט נחשפת האמירה הנוקבת של היצירה על משבר האקלים, רבות באמצעות השירה האופראית שבהפקה.

פרשנות בימתית לארכיון המשפחתי - VHS ד"ש מהעבר

במהלך המופע, רננה רז וניצן כהן מזמינים יוצרות ויוצרים לפגוש מחדש את הקלטות המשפחתיות שכבר מזמן תפסו אבק במחסן. הקלטות האלו הפכו מעין קפסולות זמן לאירועים משפחתיים, לטיולים או לזיכרונות מפעם, והאמנים מוזמנים אל הבמה לחפש בהן רגע משמעותי עבורם. בהשתתפות טל פרידמן, שירילי דשא, רוני קובן, רננה רז, דורון נשר, קורין קיציס, יוסי צברי ועפרי כנעני.

מקדש העין - מופע-תערוכה-טקס מחודש בהובלת גון בן ארי ואורן פישר

"ב-1974 הקים שמואל פישר בדרום הארץ את 'מקדש העין', בית תפילה שסוגד לעין החסרה של משה דיין, ומקום פולחן לממד 'האין'", נכתב בתיאור המופע, "המקדש היה סודה המומתק של הבוהמה. אבל ב-2021 המקדש התגלה בשלמותו בעיזבון של משפחת דיין, ושאלה חדשה בצבצה אל פני השטח - האם ייתכן שדיין קנה את המקדש לא כדי להיפטר ממנו אלא כדי לבצע בו עבודה מיסטית פסיכואקטיבית?".
4 צפייה בגלריה
גון בן ארי ואורן פישר
גון בן ארי ואורן פישר
גון בן ארי ואורן פישר
(צילום: מאירה חס)
באירוע זה, גון בן ארי (נצר לשושלת דיין) ואורן פישר (נצר לשושלת פישר) יציגו חומרים שלא נראו לפני כן מ"מקדש העין" - פישר יציג קנבסים גדולי מימדים בהשראת סבו ובן ארי הופעת להקה ומקהלה.
"מקדש העין הוא מופע-תערוכה-פאנל שנוגע בשאלות הכי חשובות של החיים שלנו. הוא שואל שאלות על מהי 'אמת' ומהי 'מציאות' ואם מה שאנחנו 'רואים' בעיניים שלנו הוא אכן ממשי, שריר וקיים", אמר איתי מאוטנר, המנהל האמנותי של הפסטיבל, כשנשאל מה בסיפור בדיוני ומה אמיתי. "לפי הבנתנו המקדש אכן היה קיים. בוצעה בו פעילות רוחנית-אמנותית-טרנספורמטיבית. בערב המיוחד בפסטיבל ישראל נבקש לעסוק בפעילות הייחודית הזו. אשרי המאמין". המופע בהשתתפות דב אלבוים, ליאור דיין, אורן פישר, גון בן ארי, יעל אבקסיס, עו"ד ברק כהן וחברי מקהלת זולת.

רכבת לילה לאיזמיר - חגיגה מוזיקלית טורקית ישראלית (טורקיה-ישראל)

מופע מוזיקלי שישלב בין עולם היצירה הישראלי לעולם היצירה הטורקי. הוא יתמקד בקשר ביניהם ובאופן שבה המוזיקה הטורקית הפכה לאחד מסימני ההיכר של האזור שבו אנחנו חיים. בשונה מרבות מההופעות בפסטיבל, אירוע זה יתקיים פעם אחת בלבד ויכלול שלל מוזיקאים מהשורה הראשונה מישראל ומטורקיה גם יחד.
בהשתתפות ברי סחרוף, דודו טסה, בלקן ביט בוקס, רד אקסס, קאלבן (טורקיה), ג'נסט (טורקיה), מוראט ארטל הסולן האגדי של "באבא זולה" (טורקיה) הראל שחל והעות'מאנים ועוד. על הניהול המוזיקלי אמון שלומי אלון (הדג נחש).

פינוי - פעולה כוריאוגרפית של צורות התנגדות

העבודה, שיצר עומר קריגר, מציגה "צורות מוכרות וחדשות של התנגדות, של סולידריות ושל היות-יחד, ומשלבת אותן בכוריאוגרפיה של הפינוי המשטרתי". המופע שיתקיים ברחבה שבין תיאטרון ירושלים לבית הנשיא תתמקד בדימויים העוסקים בפינויים מעבר וכן בכאלו שעתידים לבוא. רעיון שצמח מתוך העולם שבו אנו חיים ובו פינויים הם כמעט דבר שבשגרה - על רקע כלכלי, ביטחוני, פלילי או פוליטי, כשכמעט בכל המקרים ניצבת קבוצת אנשים המפונה מביתה, וניצבת מול ההון והלאום.
4 צפייה בגלריה
הווה מוחלט, פסטיבל ישראל בירושלים
הווה מוחלט, פסטיבל ישראל בירושלים
"פינוי"
(צילום: CO-O-PERATION קרדיט: Jude Moscovich and Claudio Marquez)
המופע ישלב בין תנועה, אדריכלות, וידיאו, מוזיקה וסאונד דוקומנטרי ויתעסק באזור הדמדומים שבין מחול לאלימות. בהשתתפות מיתר אריאלי, אייל ברומברג, יוליה מז'צקיה, רימא נאסר אלדין, מיקה קופפר, טל רביב, שי רמות רייכרט, נדב שרון.

הווה מוחלט - מופע מאולתר הסוגד לעכשיו

מופע של השחקנים והקומיקאים איתי זבולון ("שב"ס") ודניאל קורן ("האחיין שלי בנץ") שישלב הומור, נונסנס, מוזיקה ואלתור. אלו ישתלבו בניסיון לחוות ולפענח את ה"כאן ועכשיו" שכל הזמן משתנה. השניים, לצד תפקידים שונים בטלוויזיה, הם יוצרים עצמאיים, העוסקים ביצירת סרטוני רשת מצליחים.
4 צפייה בגלריה
הווה מוחלט
הווה מוחלט
"הווה מוחלט"
(צילום: ג'וד מוסקוביץ וקלאודיו מרקז)

Cвобода (סבובודה)

ערב חשיפה לאמנים רוסים ואוקראינים שיתמקד במקומה ובחשיבותה של האמנות בדרך לשמירה על חופש וחירות, זאת במטרה לעזור לאמנים המחפשים את הדרך להשמיע את קולם בארץ לא מוכרת ובשפה חדשה.
במהלך הערב, בניהולם האמנותי של דריה גלר, דריה שולגה ויובל אור, ייפגשו העולים עם דמויות מפתח מהסצנה שכבר קיימת כאן בישראל, והם יספרו להם על היצירה, המוסד או התוכן שהם מובילים. האמנים העולים והפליטים יוכלו לשאול שאלות, ובהמשך האירוע כשמונה יוצרים, שנבחרו מתוך העולים והפליטים, יציגו את עשייתם האמנותית.