עונת הפסטיבלים בישראל ממשיכה בכל הכוח ואחרי ירושלים וחיפה מגיע תורו של פסטיבל הסרטים הבינלאומי בערבה שיתקיים בפעם ה-11 בין התאריכים 19-9 בנובמבר.
5 צפייה בגלריה
מתוך "סן עומר"
מתוך "סן עומר"
מתוך "סן-אומר"
(צילום: יח"צ)
גם השנה, בסמוך לשמורת הטבע עשוש, על מסך הענק תחת כיפת השמיים, יוקרנו מיטב הסרטים הבינלאומיים מהשנה האחרונה ובכלל, כשמספר אורחים מסקרנים יגיעו להעביר סדנאות, כיתות אמן ולכבד את ההקרנות בנוכחותם.
הפסטיבל ייפתח בהקרנת בכורה של הסרט "סן-אומר" של הבמאית אליס דיופ, שזכה בשני פרסים בפסטיבל ונציה האחרון - פרס אריה הכסף (פרס חבר השופטים) ובסרט הביכורים הטוב ביותר.
עלילתו היא מעין עיבוד מודרני ל"מדיאה", כשהסיפור מתמקד בראמה, סופרת צעירה המסתירה את ההיריון הטרי שלה מהעולם, ונוסעת לפרבר קטן בצרפת בשם סן-אומר במטרה לסקר את משפטה של מהגרת סנגלית בשם לורנס שמואשמת ברצח התינוקת שלה.
5 צפייה בגלריה
נורי בילגה ג'יילן
נורי בילגה ג'יילן
נורי בילגה ג'יילן
(צילום: יח"צ)
היצירה זכתה לביקורות מהללות וכאמור בשני פרסים בפסטיבל היוקרתי, כשבין היתר נכתב עליה ב"וראייטי" שהיא "קוראת תיגר על רעיונות מקובלים אודות פרספקטיבה, סובייקטיביות ואובייקטיביות - ואפילו על מה שהקולנוע יכול לעשות כאשר תבונה שדוחה את הרעיונות המקובלים ממסגרת אותם". השחקנית גוסלג'י מלאנדה תגיע לארץ כדי לצפות בסרט יחד עם הקהל באחת ההקרנות שלו.
אירוע השיא של הפסטיבל אמור להיות רטרוספקטיבה של הבמאי הטורקי המוערך נורי בילגה ג'יילן - מחווה רחבת היקף, כשהוא צפוי לכבד אותה בנוכחותו. זו תהיה הפעם הראשונה בה ג'יילן יגיע לישראל ויציג את עבודותיו, הן כבמאי והן כצלם.
5 צפייה בגלריה
ייז'י סקולימובסקי
ייז'י סקולימובסקי
ייז'י סקולימובסקי
(צילום: Shane Anthony Sinclair/GettyImagesIL)
במסגרת הרטרוספקטיבה יוקרנו חמישה מסרטיו - "אקלימים", "שלושה קופים", "שנת חורף", "היו זמנים באנטוליה" ו"עץ האגס הפראי" וכן סרטו הקצר הראשון "קוקון". בנוסף, במהלך ימי הפסטיבל תוצג בגלריה בכפר האמנים צוקים תערוכה במסגרתה יוצגו כמה מצילומיו של ג'יילן וכן תיערך כיתת אמן בהשתתפותו.
בנוסף יגיעו גם הבמאי הפולני הוותיק (84) ייז'י סקולימובסקי והמפיק ג'רמי תומאס, יחד עם סרטם החדש "אי-אה" (EO), שזכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן השנה. השניים יזכו למחווה מיוחדת לשיתוף פעולה ארוך טווח ובמסגרתו יוקרן גם סרטם המשותף "הזעקה" מ-1978 וכן סרט של כל אחד מהם - "שמיים מגינים מעל" של ברנרדו ברטולוצ'י, אותו הפיק תומאס ב-1990 וסרטו של סקולימובסקי מ-2008, "ארבעה לילות עם אנה".
5 צפייה בגלריה
מתוך "אי-אה"
מתוך "אי-אה"
מתוך "אי-אה"
(צילום: יח"צ)
אורחים נוספים שיגיעו כוללים את הבמאית ליז אקוקה שתתארח בהקרנת סרטה "הכי גרועים", זוכה פרס הסרט הטוב ביותר במסגרת מבט מסוים בפסטיבל קאן; אלכסנדרו בלק, זוכה פרס הבימוי במבט מסוים בקאן, עם סרט הביכורים שלו, "מטרונום"; הלינור פלמאסון ינחת יחד עם סרטו "ארץ האלוהים", שגם הוא הוקרן במסגרת מבט מסוים.
בתוכנית שובצו גם לא מעט סרטים זוכי פרסים, חלקם אף בהקרנת בכורה בישראל, ביניהם "קירבה" של לוקאס דונט, "אחרי השמש" של שרלוט וולס, "ילדים של אחרים" של רבקה זלוטובסקי ו"שני צידי הלהב" של קלייר דני ובכיכובה של ג'ולייט בינוש.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הבן"
מתוך "הבן"
מתוך "הבן"
(צילום: יח"צ)
כמה ימים לפני שיעלה לאקרנים בישראל, יוקרן גם הסרט "הבן", חלקו השני של הטרילוגיה מאת פלוריאן זלר, שכוללת קאסט נוצץ ובו נמצאים בין היתר יו ג'קמן, אנתוני הופקינס, ונסה קירבי ולורה דרן.