המוזיקאי הקנדי רובי רוברטסון, שהוביל את הלהקה המצליחה הבנד, והיה ידוע בזכות שיתופי הפעולה שלו עם בוב דילן ומרטין סקורסזה, הלך לעולמו היום (ד') בגיל 80. לפי מנהלו, הוא נפטר בביתו שבלוס אנג'לס לאחר מאבק במחלה ממושכת.
3 צפייה בגלריה
רובי רוברטסון
רובי רוברטסון
רובי רוברטסון
(צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)
"רובי היה מוקף במשפחתו ברגעיו האחרונים", מסר מנהלו מזה 34 שנה, ג'ראד לווין. "רוברטסון השלים לאחרונה את הפרויקט ה-14 שלו בכתיבת מוזיקה לקולנוע, Killers of the Flower Moon, יחד עם מרטין סקורסזה, עימו עבד לעיתים קרובות. במקום פרחים, משפחתו ביקשה לתרום כסף לשישה מרכזי תרבות חדשים".
"רובי רוברטסון היה אחד מחבריי הקרובים ביותר, חלק בלתי נפרד מחיי ומהעבודה שלי", נפרד ממנו סקורסזה. "תמיד ידעתי שאני יכול לפנות אליו כאיש סוד, כשותף וכיועץ. ניסיתי להיות כזה גם עבורו. זמן רב לפני שנפגשנו, המוזיקה שיחקה תפקיד מרכזי בחיי, ובחייהם של מיליונים בכל רחבי העולם. המוזיקה של הבנד ושל רובי הגיעה מהמקום הכי עמוק שיש בלב של היוצר שלה - היא נוצרה מתוך מסורות, טרגדיות והנאה".
רוברטסון נולד בטורונטו שבקנדה, לאם אמריקאית ב-1943, ואביו היה מהמר יהודי שנהרג בתאונה בטרם נולד. כבר בילדותו התעניין בנגינה ובמוזיקה, ובנעוריו אף החל לעבור ביריד נודד - סיפור אותו הנציח מאוחר יותר בסרט שהפיק בכיכובו ב-1980 - Carny.
בסוף שנות ה-50 החל לעבוד כמוזיקאי מקצועי, והיה חלק מלהקת Hawks. אלו, שימשו כלהקת החימום של בוב דילן בסיבוב ההופעות שערך בתחילת שנות ה-60, והם אף הקליטו עימו שירים בהקלטות לא רשמיות, ששוחררו רק שנים מאוחר יותר.
3 צפייה בגלריה
רובי רוברטסון
רובי רוברטסון
רובי רוברטסון
(צילום: AP Photo)
לקראת סוף שנות ה-60, אותה הלהקה עברה גלגול נוסף, הוחתמה רשמית בחברת הקלטות וזכתה לשמה החדש והמוכר -הבנד (The Band). כבר עם שני אלבומיה הראשונים, Music From Big Pink ו-The Band, היא זכתה להצלחה גדולה, והיא הייתה ללהקת הרוק האמריקנית הראשונה להופיע על העמוד הראשי של מגזין "טיים".
רוברטסון כתב רבים מלהיטיה הגדולים של הלהקה, והיה לגיטריסט שלה. בספרו "עדות" מ-2016, הודה כי נהג לצרוך קוקאין, וטען שהשימוש של חברי הלהקה בסמים ואלכוהול היה לסיבה מרכזית לכך שהלהקה יצרה פחות ולבסוף אף התפרקה ב-1976.
באותה שנה במופע הפרידה שלהם - The Last Waltz ("הוואלס האחרון"), התארחו כמה מהמוזיקאים הכי גדולים של כל הזמנים, איתם גם עבד רוברטסון לאורך השנים, בהם: דילן, אריק קלפטון, ניל דיימונד, ניל יאנג וג'וני מיטשל. המופע תועד על ידי מרטין סקורסזה ויצא כסרט העונה לאותו שם.
3 צפייה בגלריה
רובי רוברטסון עם אריק קלפטון (משמאל)
רובי רוברטסון עם אריק קלפטון (משמאל)
רובי רוברטסון עם אריק קלפטון (משמאל)
(צילום: AP Photo/Charles Rex Arbogast)
בשנים שלאחר הבנד, רוברטסון פנה לקריירת סולו וכתב פסקולים רבים לקולנוע. כאמור, הוא הרבה לעבוד עם הבמאי המפורסם והוא חתום על פסקולים של סרטים רבים שיצר, כדוגמת: "השור הזועם" (1980), "קזינו" (1995), "הזאב מוול סטריט" (2013) ו"האירי" (2019). בריאיון שערך לפני כשבועיים ב"ווראייטי" דיבר על 45 השנים שהם עבדו יחד ואמר: "אנחנו מתפעלים בעצמנו מזה ששיתוף הפעולה שלנו שרד הכול. עברנו הכול. אני כל כך גאה בידידות שלנו ובעבודה שלנו. זו הייתה מתנה גדולה בחיי".