"לקחתי על עצמי תפקיד ענק" - כך אומרת הזמרת והשחקנית אנדרה דיי, אשר מגלמת את הזמרת בילי הולידיי בסרט החדש "ממשלת ארה"ב נגד בילי הולידיי", שמוקרן גם אצלנו בימים אלו. אבל האתגר היה גדול גם בלי קשר לדמותה של זמרת הג'אז האגדית, מכיוון שדיי עשתה לעצמה שם בתור זמרת בטרם נבחרה לגלם אותה. למעשה, מדובר בתפקיד המשמעותי הראשון שלה. אחרי שזכתה בגלובוס הזהב על משחקה בסרט, ועם מועמדות לאוסקר בחיקה - מסתבר שזו הייתה בחירה מלאת השראה מצד במאי הסרט לי דניאלס.
"אנשים היו אומרים לי: 'את אף פעם לא תעשי תפקיד כזה שוב כי אין. תפקידי משחק גדולים לא מגיעים לשחקניות שחורות", מספרת דיי בריאיון בלעדי ל-ynet, "ואני אמרתי: 'איך יכול להיות שזה אפשרי? לנשים באופן כללי, וגם לנשים לא-לבנות, וספציפית לנשים שחורות. היינו צריכות להתגבר על כל כך הרבה, סבלנו כל כך הרבה, הסיפורים השתנו והודחקו כל כך. איך לעזאזל יכולים להיות עוד סיפורים כמו הסיפורים שלנו? כך שזה היה תפקיד מאוד מאוד כבד, והוא שינה אותי בצורה שאהבתי. אני אוקיר אותו ואקח אותו איתי לאורך כל חיי".
הסרט עוסק באפיזודה כעורה במיוחד שאירעה בשלהי שנות ה-40, כאשר הממשל הפדרלי היה נחוש בדעתו לעצור את הולידיי מלשיר את Strange Fruit - השיר הקלאסי שלה שעוסק בלינץ' האכזרי שבוצע בתומאס שיפ ואברהם סמית', שני גברים אפרו-אמריקנים, ב-1930. על מנת לעשות זאת, סוכני ה-FBI תרים אחר ההזדמנות שלהם - וכשהולידיי נתפסת משתמשת בסמים, זו העילה המושלמת לשלוח אותה לתקופת מאסר.
2 צפייה בגלריה
מתוך "ממשלת ארה"ב נגד בילי הולידיי"
מתוך "ממשלת ארה"ב נגד בילי הולידיי"
התפקיד שינה אותה. אנדרה דיי, מתוך "ממשלת ארה"ב נגד בילי הולידיי"
(צילום: באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג)
"מה שמשך אותי לתפקיד הוא שאנחנו בעצם ננציח את המורשת שלה", מספרת דיי בת ה-38, שכאמור התפרסמה תחילה כזמרת, וב-2015 הוציאה אלבום בכורה בשם Cheers to the Fall, שהיה מועמד לגראמי. "בילי הולידיי היא הסנדקית האמיתית של התנועה לזכויות האזרח, כמו שאנחנו מכירים אותה היום", היא ממשיכה, "מגיע לה במאה אחוז את הקרדיט הזה ומגיעה לה הכרת תודה, ואני חושבת שהסרט הזה הוא חלק מלספר את האמת על חייה".
גם במאי הסרט לי דניאלס, שהיה מועמד לאוסקר על "פרשס" (2009) ואחראי גם ל"המשרת" (2013), מסכים עם הכוכבת שלו באשר לחשיבותה החברתית של בילי הולידיי. "לפני מרטין לותר קינג, לפני מלקולם, לפני גנדי, היא הייתה שם", הוא מספר ל-ynet, "אני הייתי חייב לספר את הסיפור הזה, כי כשאתה חושב על מנהיגים שפועלים למען זכויות אדם אתה חושב על אנשים מושלמים או משהו באזור הזה, והאישה הזו הייתה פגומה. זה היופי של מה שיוצר מנהיגה וזה גרם לי לחשוב שלכולם יש דברים שהם יכולים לעשות. אם היא יכלה לעשות זאת, אז כולנו צריכים להסתכל על עצמנו ולהבין שאף אחד הוא לא מושלם וכולנו יכולים להיות גיבורים או מנהיגים למען זכויות האזרח".
האם זה משהו שחשבת עליו, העובדה שהצלחת להציג אותה בצורה כזו שאפשרה לראות את הפגמים שבה, אבל גם לאהוב אותה במקביל? "אני חושב שזה החלק שהכי קשה בלספר את הסיפור הזה. איך אתה מתאהב במישהי שהיא מכורה לסמים ומכורה למין? אבל אני חושב שזו הסיבה שבגללה אנחנו אוהבים אותה. אנחנו מבינים שבסופו של דבר היא נולדה לאמריקה שלא רצתה אותה, היא נולדה וגדלה בתוך בית בושת והיא הדחיקה את הכאב הזה בעזרת סמים. איך אחרת אפשר לשרוד בעולם הזה? היא הייתה רק עם גברים מסוג מסוים כי לתוך זה היא גדלה".
2 צפייה בגלריה
מתוך "ממשלת ארה"ב נגד בילי הולידיי"
מתוך "ממשלת ארה"ב נגד בילי הולידיי"
אי אפשר לשרוד אחרת? מתוך "ממשלת ארה"ב נגד בילי הולידיי"
(צילום: באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג)
הרגשתי שאני חיה את בילי הולידיי דרך אנדרה. היא הייתה מדהימה. לי, שמת את הז'יטונים שלך על מישהי כמעט ללא ניסיון במשחק, כשזה תפקיד כל כך גדול להיכנס לנעליו. "אני הייתי מבועת. לא התכוונתי ללהק אותה בהתחלה, בדקתי שחקניות אחרות שהן באמת שחקניות נהדרות. כשפגשתי אותה בסופו של דבר ידעתי שהיא מסוגלת לשיר עבור התפקיד, ידעתי שהיא תהיה זמרת מדהימה, אבל לא ידעתי אם היא יכולה לשחק את הדמות. אני חושב שאלוהים שמר עליי, כי היא הפכה לה בצורה שאני בקושי רואה אצל שחקנים. אני באמת מאמין שזה היה סוג של אירוע רוחני עבורי".